وال‌استریت‌ژورنال با انتشار گزارشی نوشت که طبق این سیستم، حدود۸/ ۵میلیون کاربر فیس‌بوک که جزو شخصیت‌های سیاسی و سرشناس محسوب می‌شوند، از قوانین و سیاست‌های این شبکه اجتماعی که برای دیگر کاربران سختگیرانه اعمال می‌شود، در امان خواهند بود.

یکی از کارمندان سابق فیس‌بوک طی یادداشتی که در اختیار وال‌استریت‌ژورنال قرار داد، عنوان کرد که این شبکه اجتماعی «به‌طور مرتب، معافیت‌هایی را از قوانین خود برای چهره‌های قدرتمند در نظر می‌گیرد.»

چهره‌های سرشناسی همچون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا؛ نیمار داسیلوا سانتوس‌جونیوز، ستاره فوتبال برزیل؛ سناتور الیزابت وارن و حتی سگ Doug the pug، تحت‌لوای این سیستم که به‌صورت مخفی دراین شرکت اداره می‌شود، قرار می‌گیرند.  اگرچه این سیستم در واکنش به‌ضعف‌هایی که در فرآیندهای پردازشی هوش مصنوعی این شرکت و پیاده‌سازی رویه‌ای عادلانه در قبال کاربران راه‌اندازی شد، اما طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، مشکلات زیادی را به‌دنبال داشته است.

طبق این گزارش، اگر شخصی به این سیستم اضافه شود، اپراتورهای فیس‌بوک دیگر نمی‌توانند به این راحتی‌ها در برابر پست‌ها و مطالب منتشرشده توسط وی اقدام کنند.

مثال بارز آن، اقدام نیمار در انتشار تصاویری از مکالمات  واتس‌اپی خود با خانمی ‌بود که ادعا می‌کرد نیمار به‌وی تجاوز کرده است.  اسکرین‌شات‌های مکالمات میان این دو، توسط نیمار در فیس‌بوک و اینستاگرام منتشر شد که خلاف قوانین و سیاست‌های این پلت‌فرم‌ها بود.

اما از آنجا که نیمار در شمار افراد کراس‌چک فیس‌بوک قرار داشت، اپراتورهای این شبکه اجتماعی اجازه حذف این محتواها را که در آن زمان، بیش از ۵۶ میلیون کاربر آنها را دیده بودند، نداشتند.

طبق گزارش وال‌استریت‌ژورنال، کمتر از ۱۰درصد محتوایی که توسط سیستم کراس‌چک، برای بررسی‌های بیشتر برچسب‌گذاری می‌شود، توسط فیس‌بوک مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. البته سخنگوی فیس‌بوک در واکنش به این گزارش اعلام کرد که این میزان در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته اما هیچ آمار و ارقامی ‌در این‌خصوص ارائه نداد.

گفته می‌شود که اغلب کارکنان فیس‌بوک این امکان را دارند تا افراد را به‌سیستم کراس‌چک یا «لیست سفید» که دیگر نیازی به‌رعایت قوانین این پلت‌فرم ندارند، اضافه کنند، بااین حال‌ کارکنان فیس‌بوک معتقدند که اتخاذ رویکردی متفاوت و معاف کردن این افراد از قوانین و سیاست‌ها، در تعارض با ارزش‌های فیس‌بوک است. البته فیس‌بوک پیشتر ضعف‌های سیستم کراس‌چک را تایید و به ‌وال‌استریت‌ژونال گفت که به‌دنبال پایان دادن به این رویه و قرار‌دادن افراد در لیست سفید است. اسناد برآمده از این شرکت نیز نشان می‌دهد که یاران زاکربرگ به‌دنبال حذف این سیستم هستند.