در انتظار آی‌فون 13 با تغییرات اندک

 البته باید سال گذشته را مستثنا کرد که اپل، آی‌فون جدیدش را در ماه اکتبر رونمایی کرد. با اینکه اپل زمان دقیق این رویداد را اعلام نکرده است، اما بعضی کارشناسان تخمین می‌زنند که این شرکت در نیمه ماه آینده میلادی و احتمالا در روز چهاردهم آن، از جدیدترین گوشی آی‌فون خود‌ رونمایی کند. البته تعدادی هم معتقدند که باید در اواخر سال ۲۰۲۱ منتظر معرفی آی‌فون ۱۳ بود. با این همه مطابق رسمی همیشگی، پیش‌بینی‌هایی درباره ویژگی‌ها و امکانات آی‌فون جدید انجام می‌شود که نشان از جذابیت این گوشی پرطرفدار و تاثیر آن بر بازار دارد؛ پیش‌بینی‌هایی که ممکن است تغییر کنند. از حذف پورت لایتنینگ به خاطر شارژ بی‌سیم گرفته تا افزودن یک دوربین دیگر برای بهبود کیفیت زوم اپتیکال؛ جدیدترین پیش‌بینی‌ها از نسل جدید آی‌فون را در اینجا با هم مرور می‌کنیم.

   بدنه‌ای بدون پورت

با اینکه بازار آی‌فون‌۱۲ هنوز داغ است، اما بسیاری در انتظار آی‌فون‌۱۳ هستند. فعالان بازار موبایل احتمال می‌دهند که این گوشی در پاییز امسال رونمایی ‌شود؛ آن هم با دوربین‌های بهبود یافته، بدون هیچ پورتی و احتمال بازگشت تاچ‌ آی‌دی. از آنجا‌ که اپل هنوز نام گوشی جدیدش را فاش نکرده، پس همچنان و فعلا آن را آی‌فون‌۱۳ می‌نامیم که احتمالا درست هم باشد. اما بعضی هم احتمال می‌دهند که آی‌فون جدید ۱۲S نام بگیرد. بعد از تغییرات چشم‌گیری در طراحی و قابلیت‌های آی‌فون‌۱۲، انتظار می‌رود شاهد تغییرات چندان بزرگی در آی‌فون جدید نباشیم. از آنجا که اپل در سال گذشته چهار مدل آی‌فون را معرفی کرد، تحلیلگران انتظار دارند همین اتفاق در رویداد امسال هم بیفتد و با وجود آنکه آی‌فون‌۱۲ مینی با استقبال چندان خوبی در بازار مواجه نشد، اما انتظار می‌رود نسخه به‌روز شده آن با نام آی‌فون ۱۳ مینی امسال رونمایی شود.

بعد از بازگشت لبه‌های صاف به آی‌فون‌۱۲، انتظار می‌رود این طراحی در آی‌فون جدید هم حفظ شود. احتمالا مهم‌ترین تغییر فیزیکی که در این موبایل جدید اعمال می‌شود، در قسمت برآمدگی مربوط به دوربین و ناچ خواهد بود. انتظار می‌رود دیگر هر لنز یک برآمدگی مجزا نداشته و همه روی یک ورق شیشه‌ای قرار بگیرند. این باعث کاهش لغزندگی گوشی در زمان قرار گرفتن روی پشت، خواهد شد. قسمت ناچ گوشی احتمالا کمتر شده یا حتی حذف خواهد شد. بخشی از چیپ VCSEL - که برای تقویت نقاط اینفرارد مورد استفاده برای اسکن سه‌بعدی تعبیه می‌شود- احتمالا برداشته خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود اپل اندازه این قطعه را تا ۵۰ درصد کاهش بدهد تا قسمت ناچ کوچک‌تر شود. در حالی که بسیاری از سازندگان موبایل‌های اندرویدی اقداماتی برای پنهان کردن دوربین‌ سلفی کرده‌اند، اما ظاهرا ساختار سیستم TrueDepth در آی‌فون پیچیده‌تر است. با این حال ممکن است اپل دوربین سلفی و چند حسگر دیگر را پنهان کرده و زیر نمایشگر یا در حاشیه بازل قرار بدهد. در حالی که انتظار می‌رود ناچ کوچک‌تر شود، اما احتمال دارد به این زودی‌ها شاهد حذف آن نباشیم. آی‌فون‌های فعلی در رنگ‌های سفید، مشکی، آبی، سبز و قرمز عرضه می‌شوند. از آنجا که اپل معمولا برای فروش بیشتر، یکی از رنگ‌ها را حذف و رنگ جدیدی را جایگزین می‌کند، احتمالا باید منتظر عرضه آی‌فون جدید در یک رنگ تازه هم باشیم. شایعاتی درباره عرضه مدل‌های پرو در رنگ برنزی و مشکی مات در تمام مدل‌ها، وجود دارد. البته شایعاتی هم درباره اضافه شدن رنگ «طلایی غروب» وجود دارد، اما تحلیلگران احتمال رنگ برنزی را بیشتر می‌دانند. علاوه بر این‌ها، انتظار می‌رود اپل تغییراتی را برای بهبود دوام و مقاومت در برابر آب هم ایجاد کند. حتی بعضی پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است آی‌فون‌۱۳ اولین مدل از گوشی‌های اپل باشد که امکان عکاسی در زیر آب را داشته باشد. احتمالا به همین خاطر هم هست که احتمالا هیچ پورتی در بدنه گوشی جدید این شرکت وجود نخواهد داشت.

 

   همان دوربین با کیفیت بهتر

از آنجا‌ که بدنه قرار است تغییراتی هر چند اندک داشته باشد، تغییر در دوربین‌ها احتمالا در بلندمدت اتفاق خواهد افتاد. آی‌فون‌۱۲ پرو همان سیستم سه دوربینی را داشت که آی‌فون‌۱۱ پرو هم داشت، اما آی‌فون‌۱۲ پرو حسگر اضافه لیدار را هم داشت. حالا انتظار می‌رود همین سیستم در دوربین آی‌فون جدید هم به کار گرفته شود. هر چند تصاویری از آی‌فون ۱۳ در توییتر منتشر شد که نشان می‌داد این گوشی دارای یک سیستم چهار دوربینی با حسگر لیدار است، اما تحلیلگران اعلام کردند که احتمال چنین تغییری صفر است. بیشتر شایعات و تصاویری که از آی‌فون ۱۳ درز کرده است، نشان از سیستم سه دوربینی آن البته با لنزهای بزرگ‌تر دارند.

در نهایت انتظار می‌رود که آی‌فون ۱۳ امکان عکاسی با کیفیت ۶۴ مگاپیکسل، ۴۰ مگاپیکسل با لنز تله و اولترا واید را داشته باشد. هر چند تغییر در وضوح عکاسی گوشی‌های آی‌فون چندان رایج نبود، اما گویا در آی‌فون ۱۳ بهبود سیستم دوربین و به ویژه زوم، اندازه حسگر و عملکرد بهتر لیدار، قابل انتظار خواهد بود. بعضی‌ها معتقدند که احتمالا لیدار به تمام مدل‌های آینده آی‌فون اضافه خواهد شد و دیگر تنها به مدل‌های پرو محدود نمی‌شود. دوربین جلو در آی‌فون ۱۳ تغییر چندانی نخواهد کرد.

آی‌فون جدید احتمالا از نمایشگر پروموشن بهره می‌برد تا بتواند محتوا را با وضوح بهتری نمایش داده و البته به کمک تکنولوژی LTPO از مصرف بیش از اندازه باتری هم جلوگیری کند. این همان سیستمی است که سامسونگ هم به‌کار گرفته تا نرخ به‌روز‌رسانی نمایشگر گوشی‌هایش را به ۱۲۰ هرتز برساند. اپل ظاهرا تصمیم دارد این ویژگی را در هر دو مدل‌ پرو خودش به کار بگیرد.

بعضی انتظار دارند که اپل بالاخره قلم معروف خودش را به آی‌فون هم بیاورد و حتی پیش‌بینی می‌کنند که این اتفاق در آی‌فون‌۱۳ بیفتد، اما آنهایی که منتظر رونمایی از اولین آی‌فون با قابلیت عکاسی در زیر آب هستند، با این پیش‌بینی چندان موافق نیستند.

   ظرفیت حافظه بالاتر

آی‌فون ۱۳ ظاهرا تغییرات مهمی در زمینه دوربین و ظرفیت حافظه خواهد داشت. طبق گزارش بلومبرگ، گوشی‌های جدید اپل قابلیت ضبط ویدئو در فرمتی با کیفیت بالاتر به نام ProRes را خواهند داشت. این قابلیت به کاربران آی‌فون امکان می‌دهد کلیپ‌هایی با فرمت کیفیت بالاتر اچ‌دی و ۴K را ضبط کنند که به ویرایشگر ویدئو امکان کنترل بیشتری را پس از تولید فراهم می‌کند. تحلیلگر شرکت ودبوش سکیوریتیز اظهار کرده که گوشی جدید اپل گزینه حداکثر یک ترابایت ظرفیت حافظه خواهد داشت که تقریبا دو برابر بالاترین ظرفیت حافظه قبلی موجود است.

از آنجا که انتظار می‌رود اپل به سمت حذف پورت برود، احتمال استفاده از سیستم MagSafe برای شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی و انتقال دیتا وجود خواهد داشت. از طرفی با نفوذ بیشتر ۵G در سراسر دنیا، طبیعتا گوشی جدید اپل هم از این شبکه پشتیبانی خواهد کرد و به نظر می‌رسد این شرکت به دنبال تولید مودم‌های سلولی خودش است تا در بلندمدت محصولات کوآلکام را کنار بگذارد. تحلیلگران همچنین انتظار دارند اپل در آی‌فون‌۱۳ هم از سیستم فیس آی‌دی بهره بگیرد و هم حسگر اثر انگشت را - مانند بسیاری از تولیدکنندگان دیگر- زیر نمایشگر تعبیه کند.

درباره قیمت مدل‌های جدید آی‌فون هم پیش‌بینی‌هایی انجام شده است که نشان می‌دهد احتمالا آی‌فون ۱۳ مینی با قیمت ۶۹۹ دلار، آی‌فون‌۱۳ با قیمت ۷۹۹ دلار، آی‌فون‌۱۳ پرو با قیمت ۹۹۹ دلار و آی‌فون‌۱۳ پرو مکس با قیمت ۱۰۹۹ دلار وارد بازار خواهند شد.