معامله‌گران بزرگ صنعت تکنولوژی

آدرین پریکا از اپل: او بیش از یک دهه در اپل حضور داشته است. پریکا در سال ۲۰۱۹ به عنوان معاون بخش توسعه شرکتی، در فهرست رهبران اپل قرار گرفت. او که مستقیما به مدیرعامل اپل یعنی تیم کوک گزارش کار می‌دهد، نقش موثری در خرید ۳ میلیارد دلاری شرکت Beats در سال ۲۰۱۴ و بعدها سرمایه‌گذاری استراتژیک اپل در غول تاکسی اینترنتی چین یعنی Didi داشت. آدرین پریکا قبل از فعالیت در اپل، هشت سال در غول سرمایه‌گذاری جهان یعنی Goldman Sachs مشغول به کار بود.

امین ذوفنون از فیس‌بوک: او از سال ۲۰۱۱ به عنوان معاون بخش توسعه شرکتی در فیس‌بوک مشغول به کار بوده است. تا پیش از آن، ذوفنون (ذوالفنون) هشت سال به عنوان مدیر بخش توسعه شرکتی در گوگل حضور داشت. او متولد تهران و فرزند محمود ذوالفنون استاد ویلن و نوازنده تار و همچنین برادرزاده جلال ذوالفنون استاد و نوازنده مشهور سه‌تار است. ذوفنون حالا مسوول تمام اقدامات استراتژیک برای کسب‌وکارهای تازه، سرمایه‌گذاری‌ها و خریدها و ادغام‌های فیس‌بوک است. او در طول زمان فعالیتش در فیس‌بوک مسوولیت خریدهای مهمی مانند واتس‌اپ، اوکیولوس و اینستاگرام را به عهده داشته است.

کاترین بواک از آمازون: او در ماه جولای سال ۲۰۲۰ به استخدام بازوی ابری آمازون یعنی AWS درآمد، تا پیش از آن به عنوان مدیر ارشد استراتژی نوکیا مسوولیت تیم توسعه تجاری این شرکت را به عهده داشت. مسوولیت‌های بواک در آمازون شامل بررسی و یافتن فرصت‌های تجاری و همکاری‌های استراتژیک در صنایع مادر مانند انرژی و بهداشت و درمان است. استخدام بواک نشان داد که AWS به دنبال اولویت‌بخشی به تیم توسعه تجاری خودش است.

کریس یانگ از مایکروسافت: او در ماه نوامبر سال گذشته به استخدام غول نرم‌افزاری جهان درآمد و جایگزین «پگی جانسون» شد که برای نشستن بر صندلی مدیرعاملی استارت‌آپ Magic Leap، مایکروسافت را ترک کرد. یانک که به طور مستقیم به ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت گزارش می‌دهد، تا ماه فوریه گذشته مدیرعامل شرکت بزرگ امنیت سایبری McAfee بود. مایکروسافت برای معرفی یانگ در زمان استخدامش به سوابق مدیریتی و اجرایی درخشان او در شرکت‌های McAfee، Cisco، VMware و AOL اشاره کرد. جالب است بدانید که کریس یانگ علاوه بر مسوولیتش در شرکت مایکروسافت، یکی از اعضای کمیته مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه امنیت ارتباطات ملی هم هست.

بونیتا استوارت از گوگل: او که از سال ۲۰۰۶ در گوگل حضور دارد، در ابتدا به عنوان مدیر بخش خودکارسازی صنایع ملی در این شرکت مشغول به کار بود. از آن زمان به بعد، استوارت در پست‌های مختلف بخش توسعه شرکتی گوگل از جمله معاون همکاری‌های جهانی فعالیت کرده و عنوان نخستین زن سیاه‌پوست در سمت معاون ارشد گوگل را در اختیار گرفته است. او همچنین یکی از اعضای هیات‌مدیره Gradient Ventures است که صندوق سرمایه‌گذاری گوگل برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های حوزه هوش مصنوعی به حساب می‌آید. علاوه بر این‌ها، او مسوولیت نظارت بر بزرگ‌ترین ناشران آمریکایی در حوزه‌های رسانه، سرگرمی، اخبار، اپلیکیشن‌های موبایل، جست‌وجو و تجارت را به عهده دارد.

دونالد هریسون از گوگل: او سابقه حضور ۱۶ ساله در گوگل را دارد و کارش را به عنوان معاون و نماینده حقوقی در این شرکت آغاز کرد. هریسون حالا به عنوان مدیر بخش توسعه شرکتی گوگل، ادغام‌ها و خریدها و همچنین سرمایه‌گذاری‌های جهانی گوگل را مدیریت می‌کند. او نقش تاثیرگذاری در بعضی از مهم‌ترین خریدهای گوگل از جمله Nest، DeepMind، DoubleClick و Motorola داشته است. او همچنین مدیریت شتاب‌دهنده Google’s Area ۱۲۰ و Google for Entrepreneurs را هم به عهده دارد.

پیتر کراویک از آمازون: او از سال ۲۰۰۴ در آمازون مشغول به کار بوده و قدیمی‌ترین مدیر این شرکت در بخش توسعه شرکتی به حساب می‌‌آید. حالا کراویک مسوولیت تیم بزرگ خرید و ادغام آمازون را به عهده دارد. در تمام این سال‌ها او به طور مداوم در حال رشد بوده است و در سال ۲۰۱۹ به یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بخش‌های تصمیم‌گیر آمازون یعنی توسعه جهانی شرکت پیوست و سمت معاون ارشد را گرفت. او حالا به طور مستقیم به اندی جیسی، مدیرعامل جدید آمازون گزارش کار می‌دهد.

مادو کانان از اوبر: او در سال ۲۰۱۷ به عنوان مدیر ارشد تجاری در حوزه هند و بازار کشورهای در حال توسعه، به اوبر پیوست. کانان در ماه دسامبر سال میلادی گذشته به سمت مدیر جهانی بخش توسعه شرکتی اوبر ارتقا پیدا کرد. او پیش از پیوستن به اوبر، به عنوان مدیر توسعه تجاری شرکت Tata Sons فعالیت می‌کرد که بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی هند به حساب می‌آید. کانان همچنین سال‌ها مدیرعامل بورس بمبئی هم بوده است. اوبر با مدیریت و نظارت او توانست فعالیت‌هایش را به حوزه‌های لجستیک و تحویل کالا هم گسترش بدهد.

میشل گونزالز از مایکروسافت: او در ماه جولای امسال به عنوان رهبر جدید صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر M۱۲ شرکت مایکروسافت که قبلا با نام Microsoft Ventures شناخته می‌شد، انتخاب و معرفی شد. گونزالز تا پیش از آن به عنوان یکی از مدیران Google’s Area ۱۲۰ فعالیت می‌کرد که در واقع شتاب‌دهنده داخلی گوگل است.

مارک پالز از فیس‌بوک: او در تیم توسعه شرکتی فیس‌بوک روی پروژه‌های استراتژیک و خریدها کار می‌کند و نظارت بر سرمایه‌گذاری‌های کوچک شرکت در آمریکا و آسیا را به عهده دارد. او پیش از حضور در فیس‌بوک، به عنوان سرمایه‌گذار خطرپذیر در شرکت سرمایه‌گذاری GGV مشغول به کار بود. پالز همچنین به مدت سه سال در تیم توسعه شرکتی آمازون هم مشغول به کار بود و بر سرمایه‌گذاری‌ها و خریدهای این شرکت در منطقه آسیا نظارت می‌کرد. او در سال گذشته نقش مهمی در سرمایه‌گذاری ۷/ ۵ میلیارد دلاری فیس‌بوک در Jio Platforms - محبوب‌ترین سرویس‌دهنده اینترنت موبایل در هندوستان- داشت.

دیوید سگررا از اپل: او از سال گذشته در تیم توسعه شرکتی اپل مشغول به کار است و روی تکنولوژی‌های نوظهور و کسب‌وکارهای تازه، تمرکز دارد. قبل از اپل، او مدیر بخش توسعه تجاری استارت‌آپ Graphcore بود که در حوزه تراشه‌های هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. سگررا همچنین سابقه فعالیت هفت ساله در بخش توسعه تجاری و همکاری‌های استراتژیک مرتبط با خودروهای خودران در شرکت سامسونگ را هم در کارنامه‌اش دارد. او در یک سال حضورش در اپل، مدیریت بیش از ۸ میلیارد دلار از خریدها و ادغام‌های این شرکت را به عهده داشته است. دیوید سگررا همچنین مشاور صنعتی دانشگاه بزرگ ام‌آی‌تی هم هست.

لوری رایت از مایکروسافت: او از سال ۲۰۱۷ به استخدام غول نرم‌افزاری جهان درآمده و رهبری بخش توسعه تجاری بخش مصرفی مایکروسافت شامل ایکس‌باکس را به عهده دارد. او در دوره حضورش در مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین خریدهای این شرکت را مدیریت کرد تا به این ترتیب مایکروسافت شرکت ZeniMax Media را که توسعه‌دهنده بازی ویدئویی معروف Fallout است، با قیمت ۵/ ۷ میلیارد دلار بخرد.