Untitled-1

بر اساس گزارشی که اخیرا پلت‌فرم نوین «هاب» منتشر کرده است، واتس‌اپ با داشتن بیش از 50میلیون کاربر ایرانی در رتبه نخست محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها قرار دارد. واتس‌اپ به‌دلیل راحتی و سادگی استفاده بعد از فیلترینگ تلگرام رشد کرد؛ هرچند هیچ‌گاه کاربران به اندازه تلگرام از آن رضایت نداشتند، اما تا اندازه‌ای در نبود پیام‌رسان بهتر مجبور به استفاده از آن بودند. تلگرام شبکه اجتماعی محبوب دوم ایرانیان، سال‌هاست فیلتر شده، اما فیلترینگ از محبوبیت و استفاده از آن نکاسته است. تلگرام هم‌اکنون بیش از 49 میلیون کاربر در ایران دارد.

اینستاگرام سومین پلت‌فرم محبوب ایرانیان است که حدود 47میلیون کاربر در ایران دارد. روبیکا با 26میلیون و سروش‌پلاس با 23میلیون دو پیام‌رسان ایرانی بالای لیست پیام‌رسان‌های محبوب قرار دارند. فیس‌بوک با 2/ 17میلیون کاربر، بله با 7میلیون، گپ با 5میلیون، ایتا با 3میلیون، لینکدین با 7/ 2میلیون و توییتر با بیش از 2میلیون کاربر دیگر شبکه‌های محبوب ایرانیان به شمار می‌روند.

  محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها

اینستاگرام شبکه‌ای است که این روزها مجلسیان بر اساس طرح صیانت به دنبال ایجاد جایگزینی برای آن هستند. بر اساس این گزارش حدود 49درصد ایرانیان عضو اینستاگرام هستند و در این میان یکی از پلت‌فرم‌های محبوب کسب‌وکارهاست؛ به‌طوری‌که 90درصد کاربران اینستاگرام حداقل یک پیج تجاری را دنبال می‌کنند. همچنین این گزارش معتقد است که 60درصد کاربران اینستاگرام اعلام کرده‌اند که در این شبکه با محصولات جدید آشنا شده‌اند. اینستاگرام در دنیا هم چنین نقشی را دارد. بر اساس گزارشی که Socialmediatoday در فوریه سال 2020 منتشر کرده فیس‌بوک، اینستاگرام و تیک‌تاک سه شبکه اصلی مورد استفاده کسب وکارها در جهان هستند. بعد از آنها پینترست، ردیت، توییتر و لینکدین قرار دارند.

در ایران بعد از اینستاگرام، تلگرام، فیس‌بوک و توییتر بیشترین محبوبیت را در زمینه استفاده توسط کسب‌وکارها دارند. آپارات تنها شبکه اجتماعی محبوب در لیست کسب‌وکارهای محبوب ایرانیان است که در جایگاه پنجم قرار دارد. بعد از آپارات، لینکدین و یوتیوب هم از نظر کسب‌وکارهای ایرانی محبوب هستند. در این میان حضور چهار شبکه فیلترشده (تلگرام، فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب) در لیست محبوب‌ترین‌های کسب‌وکار جالب توجه است.

واتس‌اپ پیام‌رسان اول ایرانیان است و طبق گزارش ایسپا 65درصد افراد بالای 18 سال در ایران از واتس‌اپ استفاده می‌کنند. واتس‌اپ همچنین برای ارتباط بین کسب‌وکارها هم بسیار محبوب است.

  استوری؛ محبوب‌ترین محتوا برای کسب‌وکارها

بر اساس این گزارش، استوری محبوب‌ترین محتوای منتشرشده توسط کسب‌وکارهاست. آلبوم، ویدئو و تصویر در رده‌های بعدی محبوبیت قرا ردارند و محتوای متنی در رده پنجم قرار دارد.

این گزارش همچنین با انتشار جدولی هفتگی، پرترافیک‌ترین زمان‌های انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی را منتشر کرده است. بر این اساس تقریبا در تمام طول هفته ساعت‌های 16 تا 20 پرترافیک‌ترین و ساعات ابتدایی روز کم‌ترافیک‌ترین را تشکیل می‌دهند.

این گزارش نشان می‌دهد که اینستاگرام با 6/ 61درصد بیشترین درصد پست‌های منتشرشده کاربران ایرانی را در نوین‌هاب تشکیل می‌دهد و تلگرام با 8/ 22درصد، فیس‌بوک9/ 4درصد، توییتر3/ 4رصد، لینکدین 2درصد، آپارات 1/ 1درصد و بله یک‌درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. پیام‌رسان‌های بومی گپ، سروش پلاس وایتا با 2دهم درصد در رتبه‌های آخر قرار دارند.

همچنین بر اساس این گزارش حسن ریوندی با 9/ 16میلیون فالوور بیشترین دنبال‌کننده را در اینستاگرام دارد مهناز افشار با2/ 14میلیون، رامبد جوان با 6/ 11میلیون، گلشیفته فراهانی با 3/ 11میلیون و محمدرضا گلزار با 8/ 10میلیون بیشترین دنبال‌کننده را دارند. در خارج از ایران اما فاصله دنبال‌کننده‌های مشهور بسیار زیاد است. اکانت رسمی اینستاگرام 410میلیون فالوور، کریستیانو رونالدو 321میلیون، دواین جانسون 258میلیون و لئو مسی240میلیون فالوور دارد.

  تاثیر کرونا بر استفاده از شبکه‌های اجتماعی

کرونا به‌طور کلی باعث رشد شبکه‌های اجتماعی در جهان شد. فیس‌بوک در ماه مارس 2020 اعلام کرد که در دوران پاندمی 50درصد افزایش و رشد در پیام‌رسانی داشته است. واتس‌اپ نیز از افزایش 40درصدی رشد کاربرانش از زمان شیوع ویروس کرونا خبر داد.42درصد مردم اعلام کرده‌اند که بعدا از شیوع این پاندمی دیگر اهمیتی به اینکه در شبکه‌های اجتماعی چگونه به نظر می‌رسند نمی‌دهند و 46درصد از مردان و 31درصد زنان نیز اعلام کرده‌اند که از زمان شیوع ویروس کرونا نسبت به انتشار مشکلات فردی و شخصی‌شان درشبکه‌های اجتماعی احساس راحتی بیشتری می‌کنند.بر اساس گزارشی که دیتاریپورتال در اوایل سال 2021 منتشر کرده است، شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا حدود 33/ 4میلیارد کاربر فعال دارند (55 درصد مردم) .در این میان فیس‌بوک با 85/ 2میلیارد و یوتیوب با 29/ 2 میلیارد دو رتبه نخست محبوبیت را در اختیار دارند.اینستاگرام با 1.074 میلیارد و تیک تاک با یک‌میلیارد و لینکدین با 722میلیارد کاربر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. تلگرام با 550میلیون، ردیت با 430میلیون و توییتر با 199میلیون کاربر هم در انتهای لیست قرار گرفته‌اند.