کاربران ایرانی به‌طور متوسط ۵۶ دقیقه در روز بازی می‌کنند

بر این اساس نتایج این گزارش که با عنوان «نمای نزدیک ۱۳۹۸- پلت‌فرم رایانه: رسوخ» منتشر شده است، این پلت‌فرم مسیر پرفرازو نشیبی را در این سال‌ها شاهد بوده است و به‌‌رغم از دست دادن بخشی از بدنه بازیکنان جوان و نوجوان خود، همچنان بخشی از بازیکنان قدیمی را به خود وفادار نگه‌داشته است. به عبارتی اگرچه رشد بازی‌های موبایلی در جهان افزایش یافته و کنسول‌ها روزبه‌روز پیشرفت می‌کنند، اما همچنان رایانه به رشد خود ادامه می‌دهد.

یافته‌های تازه‌ترین گزارش دایرک نیز نشان می‌دهد که ۲۰ درصد از بازیکنان ایرانی که جمعیتی بالغ بر ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند، از پلت‌فرم رایانه برای بازی استفاده می‌کنند و متوسط سنی بازیکنان رایانه تقریبا ۲۳ سال است. سه ژانر ورزشی، تیراندازی و اکشن ماجرایی از ژانرهای پرطرفدار میان بازیکنان پلت‌فرم رایانه در ایران است. بازیکنان رایانه به‌طور متوسط ۵۶ دقیقه در روز با این پلت‌فرم بازی می‌کنند و ۲۱ درصد آنها هرروز بازی می‌کنند. این گزارش همچنین حاکی از آن است که بازیکنان رایانه‌ای مرد با ۸۵ درصد سهم، حضور پررنگ‌تری نسبت به بازیکنان رایانه‌ای زن دارند.این آمارها همچنین نشان می‌دهند که ۳۱ درصد از بازیکنان رایانه به‌صورت آنلاین بازی می‌کنند.

این پژوهش درخصوص استفاده بازیکنان از لپ‌تاپ یا رایانه شخصی برای بازی نیز به آمار جالبی دست یافته است. بر این اساس، ۵۶ درصد بازیکنان از رایانه شخصی، ۵۱ درصد از لپ‌تاپ و ۷ درصد نیز هم‌زمان از هر دو دستگاه برای بازی استفاده می‌کنند.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد بازار بازی‌های رایانه‌ای همچنان بازاری با ظرفیت بالقوه و بازیکنانی با میانگین سنی نسبتا بالا برای توسعه‌دهندگان ایرانی است و با اصلاحاتی در زمینه مسائل مربوط به سیاست‌گذاری، درآمدزایی و بازاریابی می‌توان به افزایش درآمد بازی‌سازان در این پلت‌فرم امیدوار بود.