لزوم اصلاح تعرفه‌ استخراج رمزارزها برای پایان فعالیت‌های زیرزمینی

در این زمینه عباس آشتیانی رئیس کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور اظهار کرد: طبق مصوبه هیات‌وزیران ابلاغیه تیر ماه ۱۳۹۹ دارندگان دستگاه استخراج رمزارز، پس از بارگذاری کامل سامانه در ۵ دی ماه ۱۳۹۹، یک ماه فرصت داشتند که دستگاه‌های خود را اظهار و با پرداخت حقوق و عوارض قانونی به مرحله بهره‌برداری نزدیک‌تر کنند. وی ادامه داد: پس از پایان این مهلت در پنجم بهمن ماه سال‌جاری، فعالان تا پنجم اسفند ماه امسال فرصت دارند تا دستگاه‌های خود را با دریافت جواز از وزارت صنعت، معدن و تجارت به بهره‌برداری رسانده یا به افراد دارای مجوز واگذار کنند یا آن‌طور که در مصوبه هیات‌وزیران به آن اشاره شده است، از کشور خارج کنند. ابهامات زیادی همچنان در این موضوع وجود دارد که امید است با رایزنی‌های مختلف با وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری بتوانیم به آن ابهامات پاسخ مناسب و درخور را بدهیم.

رئیس کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۴هزار نفر در سامانه بهین‌یاب و اظهار بیش از ۳۳۰۰ نفر در این سامانه در فرآیند خوداظهاری بیان کرد: توجه به این نکته که طبق بیانات سردار مویدی،‌ ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هزار نفر دارای پرونده قضایی درحوزه تجهیزات استخراج رمزارزها هستند، نکته جالبی را بر ما عیان می‌سازد که بیش از سه برابر افراد دارای پرونده در این طرح مشارکت داشته‌اند.

رئیس کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به تعداد جوازهای تاسیس صادرشده از وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: حدود ۱۰۰۰ جواز تاسیس مزرعه استخراج رمزارز صادر شده است که متاسفانه از آنها فقط دو عدد جواز وزارت صنعت، معدن و تجارت را دریافت کرده‌اند که آن دو واحد نیز طبق اعلام وزارت صمت خاموش و غیرفعال هستند؛ درحالی‌که طبق آمارهای اعلام‌شده از سوی وزارت نیرو حدود ۲۲ واحد استخراج رمز ارز درحال‌حاضر در کشور درحال فعالیت است.

وی با بیان اینکه اصلاح تعرفه‌های انرژی برای سال آینده در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد و اصلاح تعرفه‌های انرژی صنعت استخراج رمزارزها نیز درحال‌حاضر روی میز کمیسیون اقتصادی دولت قرار دارد، گفت: به جای محاسبات درآمدی یک صنعت بهتر است از آن صنعت رفع تبعیض‌شده و کل تعرفه‌های انرژی صنایع مورد بازبینی قرار گیرد.