ایجاد اکوسیستم‌ها؛ نیاز امروز ایران

مهرداد فاخر، رئیس هیات‌مدیره هلدینگ فاخر و مدیرعامل شرکت تیپاکس، درخصوص وضعیت بحرانی این روز‌ها در نشست خبری نمایشگاه مجازی سیمرغ گفت: «ما تنها در صورتی می‌توانیم از بحران خارج شویم که زیرساخت‌ها را تقویت کرده و سیاست‌گذاری‌های جسورانه‌تری برای این حوزه اتخاذ کنیم. با به دورهم جمع کردن کسب‌وکار‌های نوین و شبکه‌سازی و رقابت همکارانه بازیگران بازار، می‌توان از هزینه‌های تولید و توزیع کاست.» وی معتقد است فراهم آوردن بازار بزرگ‌تر برای پست لجستیک با ارائه خدمات با کیفیت‌تر و فراگیرتر با حداقل هزینه برای مصرف‌کننده نهایی امکان‌پذیر است.

به گفته فاخر، اگر قانون اجرایی می‌شد و همه فعالان پستی تحت قانون اساسنامه شرکت ملی پست ساماندهی می‌شدند، اکنون بخش بزرگ‌تری از کسب‌وکارهای متوسط و خرد در کنار فروشندگان آنلاین، می‌توانستند عملیات بسته بندی، توزیع و پرداخت خود را برون سپاری کرده و با هزینه‌های بسیار کمتری در بازار فعالیت کنند.

وی بیان کرد: «متاسفانه مسوولان به جای سرمایه‌گذاری در صنعتی که زیرساخت توسعه است، به آن بی‌توجهی می‌کنند. ما در ایران هنوز درگیر معضل رقابت دولت با بخش‌خصوصی هستیم. از همین رو دولتی‌ها برای محقق کردن هر چه بیشتر توسعه، باید بازی اقتصاد را به بخش‌خصوصی واگذار کنند.»

فاخر با اشاره به اینکه آمار شفاف و دقیقی درباره محموله‌های سالانه صنعت پست در ایران وجود ندارد، تخمین زد که در سال، نزدیک به دو میلیارد محموله در سطح کشور جابه‌جا می‌شود که سهم بازار رسمی از این جابه‌جایی بسیار ناچیز است.

در ادامه رضا سمیع‌زاده، عضو هیات‌مدیره هلدینگ فاخر گفت: «همه‌ خرده فروشی‌های آنلاین در حوزه تجارت الکترونیک، لجستیک و فین‌تک‌ها با تمرکز بر هسته اصلی و تخصصی هسته کسب‌وکار خود می‌توانند در کنار مفاهیم لجستیکی برای توسعه بازار تلاش کنند و به ما در پلت‌فرم «زی‌بوم» بپیوندند.»

محمدعلی ثابتیان، مدیریت راهبردی «پست وان» نیز با اشاره به اینکه صنعت پست لجستیک در ایران به‌جز چند شرکت قدیمی و قدرتمند، شامل مجموعه‌ای از فعالان خرد و کوچکی است که از رقابت با بخش غیررسمی بازمانده‌اند، گفت: ساماندهی این شرکت‌ها و تقویت زیرساخت‌های مشترک فناوری، حقوقی، مالی و ارتباطی و اطلاعاتی می‌تواند بستر یکپارچه و قدرتمندی خلق کند که نه فقط اقتصاد دیجیتال که کل اقتصاد ایران را متحول می‌کند.

سما کاشانی مدیرعامل اکتیران پلاس نیز با اشاره به پلت‌فرم نمایشگاه مجازی سیمرغ که در طول سه روز به شماری از فعالان صنعت پست و لجستیک فرصت داد تا در بستر یک رویداد مجازی، بیش از ۴۰ وبینار تخصصی را برگزار کنند، افزود: وقت آن است که از قابلیت‌های فناوری برای سطح متفاوتی از مذاکره‌ها استفاده کنیم.