آی‌فون روی پله دوازدهم عکس: AFP

اپل سرانجام استراتژیک‌ترین محصول خود - آی‌فون - را به‌روز کرد و آی‌فون‌۱۲ را در چهار نسخه و در یک رویداد مجازی رونمایی کرد. محصولی که تقریبا جزئیات اصلی آن را از ماه‌ها پیش همه می‌دانستند اما به‌رغم آن هنوز مواردی بود که نمایش آن کاربران را شگفت‌زده کند.  آی‌فون امروز مسیر اصلی درآمدی سومین شرکت باارزش جهان (بعد از آرامکو و آمازون) به‌شمار می‌رود و دیگر یک محصول مجزا نیست بلکه بخش مهمی از زنجیره اکوسیستم بزرگی از تجهیزات جانبی و اپلیکیشن‌ها را تشکیل می‌دهد و از این‌رو نسخه‌های جدید آی‌فون مشخص‌کننده بخشی از مسیر تکنولوژی هم است.  اپل برای رویداد آی‌فون۱۲ از شعار Hi Speed بهره گرفته که معنی دوگانه «سلام به سرعت» و «پرسرعت» را می‌دهد؛ اشاره به مضمون پشتیبانی از نسل پنجم موبایل ۵G که البته موضوع چندان جدیدی هم محسوب نمی‌شود. با این حال اپل دیزاین این گوشی را تغییر داد (هرچند شباهت‌ها نشانگر بازگشتی به دیزاین آی‌فون‌۴ است)، پردازنده قدرتمند A۱۴ Bionic روی آن گذاشت، صفحه نمایش آن را به سپر سرامیکی مجهز و سنسور دوربین آن را بزرگ‌تر کرد. 

 آی‌فون‌۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس

p17-12

پرقدرت‌ترین نسخه‌های آی‌فون معرفی شده در رویداد اپل آی‌فون‌12 پرو و 12 پرو مکس هستند. آی‌فون‌۱۲ پرو به نمایشگر 1/ 6 اینچی و آی‌فون‌۱۲ پرو مکس به نمایشگر 7/ 6 اینچی مجهز شده است. این در حالی است که اپل در سال گذشته، مدل‌های آی‌فون‌‌۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس خود را با نمایشگرهای 8/ 5 و 5/ 6 اینچی عرضه کرده بود. اپل در این مدل‌های پرو، از طراحی بدنه استیل بهره برده و اعلام کرده که این گوشی‌ها را در چهار رنگ خاکستری، طلایی، استیل و آبی جدید عرضه خواهد شد. همچنین در این دو مدل مانند مدل‌های آی‌فون‌۱۲ و آی‌فون‌۱۲ مینی، از پردازنده قدرتمند A14 Bionic استفاده شده که به گفته اپل، قوی‌ترین پردازنده‌ای است که تاکنون توسط مهندسان اپل طراحی شده است.

این چیپ‌ست جدید از فناوری ساخت ۵ نانومتری بهره می‌برد و به 6 هسته پردازشی و تراشه گرافیکی با سرعت بالا مجهز شده است. یکی از قابلیت‌های جذاب آی‌فون‌های امسال، پشتیبانی آنها از فناوری 5G است که البته از هر دو فرکانس sub-5GHz و G5mmWave  پشتیبانی می‌کنند. اپل اعلام کرد که این ویژگی در آی‌فون جدید ۲۰۲۰، به این گوشی امکان می‌دهد تا از طیف وسیعی از شبکه‌ها و شرکت‌های مخابراتی پشتیبانی کنند. بدنه آی‌فون‌۱۲ پرو و آی‌فون‌۱۲ پرو مکس به فناوری «سپر سرامیکی» مجهز شده که اپل می‌گوید تا چهار برابر نسبت به ضربه به صفحه نمایش مقاومت بیشتری ایجاد می‌کند. اگر خاطرتان باشد مدل‌های پرو آی‌فون۱۱ به دوربینی سه‌گانه مجهز بودند و سه لنز ۱۲ مگاپیکسلی واید، تله‌فتو و اولترا واید را در دل خود داشتند. در آی‌فون ۲۰۲۰ نیز اپل از همین ترکیب استفاده کرده اما تغییراتی در کیفیت لنزها اعمال شده است.

به عبارت دیگر، در آی‌فون‌۱۲ پرو مکس، از یک لنز تله‌فتوی ۱۲ مگاپیکسلی جدید با فاصله کانونی ۶۵ میلیمتری استفاده شده که می‌تواند زوم اپتیکالی تا 5/ 2برابر را به ارمغان آورد. همچنین یک لنز اولتراواید جدید نیز با دیافراگم f/ 1.6 و مجهز به لرزشگیر اپتیکال در این گوشی تعبیه شده است. سنسور اولترا واید نیز حدود ۴۷ درصد وایدتر شده و عملکرد آن در ثبت عکس از محیط‌های کم‌نور ارتقای محسوسی یافته است. اپل در این مراسم، از قابلیتی جدید به نام Apple ProRaw سخن گفت که در آی‌فون‌۱۲ پرو و آی‌فون‌۱۲ پرو مکس تعبیه شده است. این ویژگی می‌تواند قدرت محاسباتی دوربین در عکاسی را مانند قابلیت‌های دیپ‌فیوژن و اسمارت اچ‌دی‌آر ارتقا دهد و عکس‌های RAW بهتری ثبت کند.

کاربر با کمک این ویژگی می‌تواند مواردی همچون میزان شارپ بودن، ‌هایلات رنگ‌ها و... را در عکس‌ها تغییر دهد. به گفته اپل، مدل‌های پرو از امکان ضبط ویدئوهای HDR و پشتیبانی از ضبط مستقیم در حالت دالبی ویژن اچ‌دی‌آر نیز برخوردارند. همچنین دارندگان آی‌فون‌۱۲ می‌توانند ویدئوهای دالبی ویژن اچ‌دی‌آر را مستقیما از اپلیکیشن فوتوز ویرایش کنند. قیمت پایه آی‌فون‌۱۲ پرو برای نسخه 128 گیگابایتی 999 دلار، برای نسخه 256 گیگابایتی 1099 دلار و برای نسخه 512 گیگابایتی 1299 دلار است و قیمت آی‌فون‌۱۲ نسخه 128 گیگابایتی 1099 دلار، نسخه 256 گیگابایتی 1199دلار و نسخه 512 آن 1399 دلار است. پیش‌سفارش آی‌فون12 از 25 مهر آغاز شده و از دوم آبان عرضه آن آغاز می‌شود. پیش‌سفارش آی‌فون12 پرو مکس نیز از 16 آبان آغاز شده و عرضه آن از 23 آبان خواهد بود.

 

  آی‌فون12‌

p17- (4) copy

آی‌فون12‌ نسخه ارزان‌تری نسبت به آی‌فون12‌ پرو است و از این جهت امکانات آن کمتر و قیمت آن هم ارزان‌تر است. این گوشی در رنگ‌های مشکی، سفید، آبی، قرمز و سبز به بازار عرضه خواهد شد. لبه‌های کناری این گوشی صاف یا به‌اصطلاح فلت طراحی شده و در قسمت بالایی نمایشگر نیز بریدگی ناچ مشاهده می‌شود که فناوری فیس آیدی را در خود جای داده است. همچنین اپل در این گوشی به‌جای پنل‌های LCD از OLED استفاده کرده که می‌تواند کیفیت و وضوح بالایی را به ارمغان آورد. میزان روشنایی نمایشگر 1/ 6 اینچی آی‌فون‌۱۲ برابر با ۱۲۰۰ نیت عنوان شده و پشتیبانی از فناوری‌های دالبی ویژن، HDR 10 و HLG را نیز در این گوشی شاهدیم. توان پردازشی این گوشی توسط پردازنده قدرتمند A14 Bionic تامین می‌شود که به گفته اپل، آی‌فون‌۱۲ اولین گوشی هوشمند در جهان است که مجهز به پردازنده‌ای با فناوری ساخت ۵ نانومتری وارد بازار خواهد شد.

این پردازنده می‌تواند افزایش عملکرد و سرعت پردازشی دستگاه را به‌دنبال داشته باشد. به‌طوری که می‌تواند تا ۵۰ درصد، سریع‌تر از پردازنده‌های قوی موجود در گوشی‌های اندرویدی عمل کند. تراشه گرافیکی این چیپ‌ست نیز از عملکرد بالایی برخوردار است و به گفته اپل، بهتر از هر تراشه گرافیکی به‌کار رفته در گوشی‌های موجود عمل می‌کند. همان‌طور که اشاره شد، ویژگی بارز این گوشی پشتیبانی از فناوری 5G است. اپل می‌گوید که گوشی‌های آی‌فون‌۱۲ را به‌گونه‌ای طراحی کرده که بتواند علاوه بر ارائه بهترین عملکرد در برقراری ارتباط، انرژی باتری دستگاه را نیز به‌صورت بهینه مصرف کند.

در قسمت پشتی گوشی، از سیستم دوربین دوگانه استفاده شده که یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/ 1.6 و یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید را در خود جای داده است. اپل اعلام کرده که عملکرد این دوربین در ثبت عکس از محیط‌های کم‌نور ارتقا یافته و توان پردازشی آن در عکاسی و ثبت جزئیات نیز افزایش محسوسی را به خود دیده است. اپل همچنین تغییراتی را در فناوری شارژ وایرلس در آی‌فون‌۱۲ اعمال کرده است به این معنی که شاهد اضافه شدن سیستم MagSafe در این گوشی هستیم که می‌تواند به لطف برخورداری از آهنرباهایی که در بدنه و همچنین کیس‌های آی‌فون تعبیه می‌شود، فرآیند قرارگیری دستگاه روی شارژر را آسان‌تر کند. همان‌طور که پیش‌تر نیز در خبرها آمده بود، این گوشی بدون آداپتور شارژر و ایرپاد سیمی عرضه خواهد شد که البته دلیل این تصمیم، حفاظت از محیط‌زیست عنوان شده است. این گوشی با قیمت پایه ۷۹۹ دلار روانه بازار خواهد شد.

 

آی‌فون 12‌ مینی

p17- (4)

برای اولین بار است که اپل از واژه مینی برای گوشی‌های آی‌فون خود استفاده می‌کند. آی‌فون‌۱۲ مینی جدید به نمایشگر 4/ 5 اینچی مجهز شده که آن را از لحاظ ابعاد و اندازه، کمی‌ بزرگ‌تر از آی‌فون SE جدید نشان خواهد داد. در این گوشی قابلیت تاچ آی‌دی حذف شده و جای خود را به فیس آی‌دی داده است. همچنین، حاشیه‌های کناری نمایشگر نیز به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است. اپل اعلام کرد که آی‌فون‌۱۲ مینی، کوچک‌ترین، باریک‌ترین و سبک‌ترین گوشی 5G در جهان است. مانند آی‌فون‌۱۲، آی‌فون‌۱۲ مینی نیز به پردازنده قدرتمند A14 Bionic مجهز شده که مبتنی بر فناوری ساخت ۵ نانومتری تولید شده است. این پردازنده از توان پردازشی و سرعت بالا و مصرف انرژی پایین‌تری نسبت به پردازنده نسل قبل یعنی A13 بهره می‌برد. در A14 از شش هسته پردازشی استفاده شده که دو هسته برای امور پردازشی سنگین و چهار هسته نیز برای پردازش‌های سبک‌تر به‌کار گرفته خواهند شد.

اپل مدعی شده که A14 حدود ۵۰ درصد سریع‌تر از پردازنده A13 این شرکت است و می‌تواند تجربه لذت‌بخشی را از اجرای انواع بازی‌های موبایلی برای کاربران به ارمغان آورد. دوربین این گوشی نیز تفاوتی با آی‌فون‌۱۲ ندارد، به این معنی از سنسور اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/ 1.6 و سنسور اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد و قادر است عکس‌های باکیفیتی را در محیط‌هایی با نور کم ثبت کند. نمایشگر این گوشی با پوششی که اپل از آن به‌عنوان «سرامیک شیلد» یاد کرده، محافظت می‌شود. این شرکت ادعا کرد که پوشش مذکور می‌تواند مقاومت پنل شیشه‌ای جلوی دستگاه را به میزان قابل‌توجهی ارتقا دهد. همچنین این گوشی از استاندارد IP68 بهره می‌برد که نشان از نفوذناپذیری آب و گردوغبار در این گوشی دارد. به گفته اپل، آی‌فون‌۱۲ مینی با قیمت ۶۹۹ دلار و در پنج رنگ روانه بازار خواهد شد.

 

هوم پاد مینی

p17-07

هوم پاد مینی، تنها محصول غیر‌آی‌فونی بود که در این رویداد رونمایی شد. ظاهر جمع و جور کروی شکل و قیمت مناسب این محصول، از جمله نکات جالب توجه این بلندگوی هوشمند اپل است. هوم پاد مینی مانند نسخه پیشین بدنه‌ای پارچه‌ای دارد و در قسمت بالایی آن، نمایشگر کوچک و دکمه تنظیم صدا تعبیه شده است. این دستگاه در دو رنگ سفید و مشکی عرضه می‌شود. به گفته مدیران اپل، این هوم پاد به دستیار صوتی (سیری) باهوش‌تری نسبت به نسخه‌های پیشین مجهز شده است که علاوه بر داشتن دقت و سرعت بالاتر، قادر است پاسخ‌های هوشمندانه‌تری به‌کاربران ارائه دهد. هوم پاد مینی ضمن برخورداری از امنیت بالا، با دستگاه‌های هوشمند خانگی سازگاری دارد. کیفیت بالا و پخش صدا به‌صورت ۳۶۰ درجه از دیگر ویژگی‌های این هوم پاد است. تشخیص مکان دقیق اپل واچ سری ۶ و آی‌فون با کمک اولترا واید باند، یکی از ویژگی‌های جدیدی است که به هوم پاد مینی اضافه شده است. این هوم پاد، قابلیت کار به‌عنوان‌هاب مرکزی را برای کنترل و ارتباط با دستگاه‌های سازگار با هوم‌کیت دارد و کاربران می‌توانند در زمان‌هایی که در منزل نیستند، نور چراغ‌ها یا در باز کن منزل را از طریق این‌هاب کنترل کنند. اپل همچنین در هوم پاد مینی، قابلیتی به نام اینترکام (Intercom) را جای داده است که به‌کاربران این امکان را می‌دهد با دیگر دستگاه‌های اپل اعضای خانواده (اعم از آی‌فون، آی‌پد، اپل واچ و هوم پاد) ارتباط برقرار کرده و پیامی را به افرادی که در دیگر اتاق‌های خانه هستند منتقل کند.

چیپ S5 به‌کار رفته در این محصول، امکان تنظیم و پردازش سریع ۱۸۰ بار در ثانیه‌ای صوت پخش شده را فراهم می‌کند. قابلیت دیگر هوم پاد‌مینی این است که می‌توان آن را به یک هوم پاد دیگر جفت کرد و صدای موسیقی درحال پخش را به‌صورت استریو و از دو خروجی دریافت کرد. به گفته اهالی کوپرتینو، هوم پاد مینی از سرویس‌های مختلفی از قبیل پاندورا، iHeart Radio، آمازون موزیک و... پشتیبانی می‌کند اما متاسفانه پشتیبانی از سرویس اسپاتیفای به این اسپیکر هوشمند اضافه نشده است. هوم پاد مینی قرار است با قیمت 99 دلار به فروش برسد. پیش‌فروش این محصول از 16 آبان (6 نوامبر) آغاز و در 23 آبان (16 نوامبر) عرضه می‌شود. هوم پاد استاندارد که در سال 2018 معرفی و عرضه شد، 349 دلار قیمت داشت و از اکثر مدل‌های مشابه مثل آمازون اکو یا اسپیکرهای هوشمند گوگل گران‌تر بود و در عین حال کاربران را به استفاده از اپل موزیک محدود می‌کرد. اما انتظار می‌رود هوم پاد مینی اپل با قیمت ارزان و حل مشکل محدودیت در iOS 14 برای کاربران جذابیت بیشتری ایجاد کند.

p17- (3)