او در پاسخ به سوالی درباره قیمت‌ بسته‌های اینترنت نیز گفت: ما از ابتدا اعلام کردیم که بالا بردن قیمت‌ها غیرقانونی است و باید برگردد و قیمت‌ها و بسته‌ها به قیمت قبل برگشت. شرکت ایرانسل بسته‌های دلجویی را در ۱۰ روز گذشته ارائه کرد و همراه اول نیز از اوایل هفته برای برگشت هزینه‌های اضافی کاربران اقدام کرده و از نظر ما حقوق مردم در این مورد تامین شده است. آذری‌جهرمی با اشاره به شرایط کشور و مشکلات مردم در حوزه دریافت خدمات ارتباطی گفت: اینترنت و شبکه پهن‌باند ضرورت زندگی امروز مردم است و ما مشاهده می‌کنیم در زمانی که دولت یارانه مردم را واریز می‌کند، مصرف اینترنت در شبکه افزایش می‌یابد و این نشان می‌دهد که یک خانواده برای خرید بسته اینترنت و استفاده از این شبکه محتاج یارانه است و در این شرایط باید با مردم مدارا کرد.

او درباره ظرفیت شبکه ارتباطی کشور برای پاسخگویی به نیاز آموزش در کشور گفت: ظرفیت شبکه ارتباطی ما در حدود ۲۱ هزار گیگابیت‌برثانیه و میزانی که آموزش و پرورش درخواست کرده ۷۰۰ گیگ است که کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت شبکه است. وزیر ارتباطات با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای تجهیز مدارس به شبکه ملی اطلاعات، گفت: با آخرین تکنولوژی‌های روز، ۸۶ هزار مدرسه در کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است و همچنین با طرح موضوع مدارس کپری، در ابتدا این مدارس به شبکه متصل شدند.

آذری‌جهرمی در پاسخ به سوالی درباره هزینه‌های استفاده از شبکه اینترنت و شاد برای معلمان و دانش‌آموزان بیان کرد: معلمان استفاده بیشتری از شبکه دارند، چراکه باید با تعداد زیادی از دانش‌آموزان در ارتباط باشند و به همین دلیل در مهرماه گذشته یک بسته ۲۰ گیگابایتی برای سه ماه به‌صورت رایگان به ۷۰۰ هزار معلم تقدیم شد و این بسته به احتمال بسیار از شنبه برای معلمان فعال می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی هم که دانش‌آموزان و معلمان در مدرسه هستند می‌توانند به‌صورت رایگان از طریق شبکه دانا بر بستر شبکه ملی اطلاعات استفاده کنند. بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان هزینه اینترنت معلمان بود که پرداخت شد و بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری برای اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات انجام شده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره هزینه دانش‌آموزان برای استفاده از شبکه اینترنت گفت: در کل کشور استفاده از شبکه شاد برای دانش‌آموزان رایگان است و اگر دانش‌آموزان برخی از مدارس برای آموزش تکمیلی و دلایل دیگر از شاد استفاده نمی‌کنند، نیز بسته اختصاصی اینترنت برای آنها تدارک دیده شده که تا شنبه آینده جزئیات آن اعلام می‌شود. 

وی همچنین درباره آمار 5/ 3 میلیون دانش‌آموز که به امکانات فضای مجازی دسترسی ندارند، اظهار کرد: بر اساس اعلام آموزش و پرورش، 5/ 3 میلیون دانش‌آموز به هر دلیلی برنامه شاد را نصب نکرده‌اند که آمار بالایی است. ما در پنج درصد نقاط جمعیتی پوشش اینترنت نداریم که ایراد مربوط به وزارت ارتباطات است که از این تعداد حدود ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در این مناطق هستند و بقیه دانش‌آموزانی هستند که ابزار دسترسی ندارند و ما اعلام کردیم تا پایان سال تمام نقاط روستایی کشور به شبکه اینترنت متصل می‌شوند تا آمار اتصال به شبکه به صد درصد برسد.

آذری‌جهرمی در پاسخ به سوالی درباره خرید و فروش وی‌پی‌ان گفت: این کار جرم نیست و از نظر من نه در فیلترینگ و نه در فروش وی‌پی‌ان منطقی وجود ندارد و معیار مشخصی برای مردم و در برخی موارد برای ما نیز وجود ندارد. البته فیلترینگ در تمام دنیا وجود دارد، اما ما نمی‌توانیم پلتفرمی که مورد استفاده بیشتر مردم قرار دارد با قانون و حکمی ببندیم و طبیعی است که مردم در مقابل آن می‌ایستند و از فیلترشکن استفاده می‌کنند. زمانی که حدود ۳۰میلیون نفر به‌دنبال فیلترشکن باشند، باید یک لشگری هم آماده کنید که به‌دنبال فیلتر فیلترشکن‌ها باشند. او با بیان اینکه زمزمه‌ای درباره فیلتر اینستاگرام نیست و من چیزی نشنیده‌ام، افزود: اما اینکه عده‌ای اعتقاد راسخی دارند که هر شبکه اجتماعی باید فیلتر شود، بله هستند. فضای مجازی آفاتی دارد، راه برخورد با این آفات آموزش و سواد رسانه‌ای است و مشخص کردن مسوولیت مدنی افرادی که در این فضا فعالیت می‌کنند و اگر بخواهیم از قوه قهریه برای برخورد با عوارض فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده کنیم سطح تعارض مردم با حاکمیت افزایش می‌یابد. 

آذری‌جهرمی با عنوان اینکه وزیر ارتباطات، وزیر وصل ارتباطات نه قطع آن است، گفت: اختیار قطع و فیلترینگ در قانون به وزیر ارتباطات داده نشده و وزارت ارتباطات مسوولیت توسعه این حوزه را دارد و مبنای ما نیز قانون است و براساس قانون، قاضی یا کمیته تعیین مصادیق چنین اختیاری دارد. ما موظف به تبعیت از قانون هستیم حتی اگر از آن راضی نباشیم. من به حکم قانون وزیر هستم و تا در این موقعیت قرار دارم باید از قانون تبعیت کنم.

وی به پرونده کلاهبرداری ارزش‌افزوده نیز اشاره‌ای کرد و افزود: در ابتدا مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان تخلف مشخص شد که به‌طور کامل به مردم بازگشت داده شد و پرونده هشت شرکت که اقدام به کلاهبرداری کرده بودند به پلیس ارجاع و شکایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز در این حوزه به دادسرا ارسال و پرونده باز است و باید با مبالغ کسرشده صحت‌سنجی و رسیدگی شود.