برنامه‌های وزارت ارتباطات  برای اینترنت ترم آینده تحصیلی

ستار ‌هاشمی درخصوص برنامه وزارت ارتباطات برای رایگان‌سازی ترافیک آموزش مجازی مراکز دانشگاهی در ترم آینده تحصیلی اظهار کرد: پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز دانشگاهی، به‌منظور کمک و مساعدت حداکثری به امر آموزش به‌عنوان یکی از ارکان اصلی رشد و توسعه کشور در شرایط ویژه اجتماعی و اقتصادی ناشی از شیوع این بیماری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اسفند ماه سال گذشته در اقدامی داوطلبانه، تشریک مساعی برای ارائه ترافیک رایگان در بستر شبکه ملی اطلاعات به جامعه دانشگاهی شامل استادان و دانشجویان را در دستور کار قرار داد.

هاشمی افزود: پیش‌بینی امکان استفاده از تعرفه ترجیحی برای ترافیک آموزش مجازی مراکز دانشگاهی (در کلیه مراکز آموزشی کشور) نیز یکی از اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و اجرای آن نیز صرفا منوط به درج مشخصات سیستم‌های مربوطه (توسط نمایندگان وزارت عتف) در سامانه‌ای است که به‌منظور اعمال تعرفه ترافیک ترجیحی پیش‌بینی شده است. وی ادامه داد: در روز ۲۱ مردادماه جاری، نشست مشترکی با نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌منظور تبادل تجربیات و بررسی مشکلات زیرساخت‌های فنی، چالش‌ها و چشم‌اندازهای مرتبط با برگزاری آموزش الکترونیکی و دوره‌های مربوطه داشتیم. مقرر شد نمایندگان وزارت عتف، با استفاده از بازخوردهای دانشجویان، مناطقی را که دسترسی پهن‌باند آنها دارای مشکل بوده مشخص کنند تا توسعه آنها با اولویت بیشتری، در دستور کار قرار گیرد.

هاشمی گفت: کیفیت آموزش مجازی و رضایت کاربران، مستلزم عملکرد مناسب المان‌های مختلف است که مهم‌ترین آنها «زیرساخت‌های ارتباطی، پلتفرم‌های کارآمد آموزش مجازی، پیکربندی سامانه‌ها و بارگذاری مناسب و صحیح محتواهای آموزشی» است.

از بین المان‌های یاد شده صرفا مسوولیت توسعه زیرساخت‌های ارتباطی بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و زیرمجموعه‌های آن است که اقدامات لازم جهت توسعه و ارتقای آن، پیش‌بینی و درحال انجام است.