وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حجم مناقصات خرید تجهیزات زیرساختی، امنیت و شبکه از سوی دستگاه‌های دولتی نسبت به سال گذشته و به‌رغم افزایش نرخ دلار، با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده است و از فروردین سال ۹۸ تا فروردین سال ۹۹ حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته است. چراکه به‌نظر می‌رسد بسیاری از دستگاه‌های اجرایی درحال به‌روزرسانی تجهیزات شبکه‌های کامپیوتری خود هستند. عضو کمیسیون شبکه و سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به اینکه در سال ۹۷ و به‌دنبال افزایش نرخ ارز و نوسانات دلار، بسیاری از مناقصات دولتی باطل شد، گفت: در سال ۹۸ مناقصات خرید تجهیزات شبکه از سوی دولت مجددا آغاز شد و این اقدام در دو ماه ابتدای امسال با رشد چشمگیری همراه شده و برآورد می‌شود که از نظر حجم و رقم مناقصات، در مجموع شاهد رشد ۳۵ درصدی مناقصات خرید تجهیزات کامپیوتری باشیم. وی با اشاره به مشکلات مربوط به تامین و تخصیص ارز نیمایی برای کالاهای مربوط به تجهیزات شبکه‌های کامپیوتری گفت: این درحالی است که بانک مرکزی از ۱۷ فروردین که کار خود را آغاز کرده تاکنون حتی یک مورد نیز تخصیص ارز به تجهیزات زیرساختی شبکه نداشته است و حتی گواهی ثبت آماری نیز صادر نمی‌کند.

 سایه سنگین تحریم

شکرانی با تاکید براینکه بیش از ۴ ماه است که تجهیزات زیرساختی شبکه‌های کامپیوتری در گمرک مانده و امکان ترخیص برای آنها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که بیش از ۹۵ درصد تجهیزات حوزه IT، مشمول تحریم بین‌المللی است و واردات آنها با راهکارهای مختلف و دشواری صورت می‌گیرد تا به ایران برسد. اما پس از طی مشکلات متعدد تحریم، این کالاها باید مدت‌ها به‌‌دلیل بوروکراسی اداری و سخت‌گیری‌ها در گمرک بماند و با مشکلات ترخیص مواجه شود. عضو کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه تجهیزات شبکه و امنیت، زیرساخت ارتباطی کشور محسوب می‌شوند، گفت: به‌‌دلیل نابسامانی‌های موجود، کالا در گمرک مانده و هزینه بخش‌خصوصی بلوکه می‌شود و از سوی دیگر کالاهای مدنظر به شرکت‌های دولتی نیز نمی‌رسد و بخش‌خصوصی باید خسارات تاخیر در تحویل را نیز پرداخت کند.

وی افزود: وضعیت نابسامان این حوزه باعث شده که نسبت به سال ۹۷ بیش از ۵۰ درصد از فعالان و واردکنندگان IT، از این بخش‌خارج شده و وارد مشاغلی مانند خرید و فروش ویلا، طلا و سکه و بازار بورس شده‌اند. بسیاری از واردکنندگان اقدام به واردات نمی‌کنند چون دردسر این فعالیت زیاد است.

شکرانی در مورد وضعیت بازار کالاهای مصرفی کامپیوتری مانند نوت‌بوک و لپ‌تاپ نیز گفت: نسبت به بهمن ماه ۹۸ بسیاری از کالاها تا حدود ۳ برابر افزایش قیمت داشته‌اند. وی با اشاره به نابسامانی در بازار کالاهای مصرفی افزود: نوت‌بوکی که در بهمن ۹۸ حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشته هم اکنون و به‌‌دلیل نوسانات نرخ ارز و سایر شرایط به حدود ۸ میلیون تومان رسیده است. شواهد نشان می‌دهد که کالاهای مصرفی کامپیوتری حدود ۲ تا ۳ برابر افزایش قیمت نسبت به قبل از عید دارند.