تداوم رکود در صنعت موبایل

روندی که انتظار می‎رود با درگیر شدن سایر کشورها بدتر شده و رکود سنگینی در بازار موبایل رقم بزند؛ زیرا به‌تازگی گزارش‌های جدیدی از سوی کارشناسان و تحلیلگران فعال‌ در موسسه تحقیقاتی CCS Insight منتشر شده است که نشان می‌دهد میزان فروش و عرضه گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۰ به کمترین میزان خود در یک دهه گذشته خواهد رسید. آنها بر این باورند که در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۲۵۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند نسبت به سال قبل، کمتر به فروش خواهد رسید. آنها همچنین برآورد کرده‌اند که آثار و تبعات منفی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا بر بازارهای جهانی موبایل از سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ ظاهر و پدیدار می‌شود و این منجر به ثبت یک سقوط ۲۹ درصدی در میزان عرضه و فروش خواهد شد.

همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا، بسیاری از شهروندان در کشورهای مختلف جهان هم‌اکنون در حالت قرنطینه در خانه‌های خود به سر می‌برند و بسیاری از فروشگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده موبایل نیز تعطیل و خطوط تولید آنها متوقف شده است. همین مسائل موجب شده است که این کارشناسان پیش‌بینی کنند میزان فروش و عرضه گوشی‌های هوشمند در سال‌جاری میلادی به کمترین میزان خود در یک دهه گذشته خواهد رسید. طبق برآوردهای آنها، انتظار می‌رود که در بهترین حالت ۲۶/ ۱ میلیارد دستگاه گوشی هوشمند در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.

بازار ایران

بازار موبایل ایران نیز با اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور دستخوش اتفاقات بسیاری شده است. بازاری که پیش از این به خاطر افزایش ناگهانی قیمت ارز از رونق افتاده بود، این بار به خاطر شیوع این بیماری جدید بازار عید را هم از دست داد. این در حالی است که بنابر اعلام انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی ایران این بازار تا ۲۰ فروردین تعطیل خواهد بود. این انجمن از شرکت‌های عضو این انجمن و دیگر شرکت‌های فعال در زمینه واردات موبایل و تبلت خواست به‌منظور رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، تا ۲۰ فروردین از بازگشایی شرکت‌های خود امتناع کنند.

روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو اطلاعیه‌های شماره ۱و۲و۳ کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اجرای کامل طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در شرایط ویژه کشور با هدف قطع زنجیره انتقال و گسترش ویروس کرونا و حفاظت از جان کارکنان شرکت‌ها (و سایر افرادی که در مسیر رفت و آمد و انجام فعالیت‌های روزانه با آنها در صورت باز بودن محل کار ارتباط خواهند داشت) و همچنین به استناد اطلاعیه رسمی اتاق اصناف ایران و تهران مبنی بر عدم فعالیت اصناف کشور طبق جداول مشاغل اعلامی وزارت کشور تا ۲۰ فروردین ۹۹، از کلیه مدیران عامل و سهامداران شرکت‌های واردکننده موبایل، تبلت و لوازم جانبی تقاضا داریم نظر به مسوولیت اجتماعی خود، برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم جهت تعطیل نگه‎داشتن شرکت‌های متبوع یا به حداقل رساندن فعالیت‌های اضطراری و ضروری، تا پایان هفته جاری را مبذول کنند.