در سال‌جاری حدود ۴۰۸۶ میلیارد تومان بودجه به این وزارتخانه اختصاص پیدا می‎کند که شامل ۸۵۵ میلیارد تومان در بخش هزینه‌ای (جاری) و ۳۲۳۱ میلیارد تومان در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) است. بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 1398 بالغ بر ۳۶۳۷ میلیارد تومان بود و به این ترتیب، بودجه این وزارتخانه در سال‌جاری 12 درصد رشد خواهد کرد. این در حالی است که در سال گذشته بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انقباضی بوده و ۲ درصد کاهش یافته بود.

در بودجه سال آینده به شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‎شود با تایید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی خود و برای کمک به سرمایه‎گذاری‌های خطرپذیر، ایجاد اپراتورهای ارائه‌کننده خدمات الکترونیکی در کلیه بخش‎ها، حمایت از طرح‌های توسعه‌ای اشتغال‌آفرین یا صادرات کالا و خدمات در این بخش اختصاص دهند. البته براساس آنچه در متن بودجه آمده مجریان این طرح‌ها بخش‌های خصوصی و تعاونی هستند و این اعتبارات باید به‌صورت وجوه اداره‌شده براساس آیین‎نامه‌ای که به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه می‎شود، باشد. در نهایت اینکه این آیین‌نامه باید به تصویب هیات وزیران برسد.  همچنین به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‎شود که از طریق سازمان توسعه‌ای و شرکت‌های تابعه خود نسبت به مشارکت خصوصی، عمومی داخلی و خارجی به‌منظور انجام پروژه‌های دولت الکترونیک و توسعه خدمات الکترونیکی ازجمله هوشمندسازی مدارس اقدام کند. منابع موردنیاز جهت سرمایه‌گذاری بخش دولتی از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و منابع داخلی شرکت‎های تابعه با تایید سازمان برنامه و بودجه کشور تامین می‌شود.

برای برنامه توسعه دولت الکترونیک در بخش اعتبارات جاری و هزینه‌ای ۲۰۷ میلیارد و ۲۹۷ میلیون تومان و در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۳۵۹ میلیارد و ۶۴۴ میلیون و ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. همچنین در یک ردیف دیگر مبلغ ۲۵ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به برنامه توسعه دولت الکترونیک اختصاص یافته است.

 بودجه زیربخش‎های وزارت ارتباطات

این بودجه شامل تامین و توسعه زیرساخت‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، تامین و توسعه کاربردها و خدمات بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، تامین و توسعه زیرساخت‌ها،‌ خدمات،‌ کاربردها و مدیریت بخش فضایی، تنظیم، نظارت، اعمال مقررات و مدیریت بهینه‌سازی منابع کمیاب بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، تامین و توسعه زیرساخت اقتصاد دیجیتال و کسب‌وکارها، آموزش تخصصی فناوری‌های دیجیتال، تامین و توسعه فناوری‌های نوین فضایی و دیجیتالی، برنامه پژوهش و راهبری ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه تجاری‌سازی ارتباطات و فناوری اطلاعات و برنامه توسعه فن‌آفرینی ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌شود.

براساس آنچه در متن قانون سال آینده پیشنهاد شده بودجه اختصاص یافته به خود وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از ۵۹۵ میلیارد تومان بوده و بودجه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بالغ بر ۱۱۶ میلیارد تومان است. همچنین بودجه پیشنهادی برای دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات یک میلیارد و ۶۶۵ میلیون تومان بوده و برای دانشکده علمی-کاربردی پست و مخابرات بیش از پنج میلیارد تومان است. در نهایت اینکه بودجه تعریف شده برای پارک‎های علم و فناوری ۲۰ میلیارد تومان و بودجه سازمان فضایی ایران حدود ۶میلیارد و ۱۹۸ میلیون تومان است.

17-01