به گزارش «ایسنا» محمدجواد آذری‌جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر مشکلات موجود درباره خدمات ارزش افزوده، اظهار کرد: ما دو سال است برای ساماندهی این بازار تلاش می‌کنیم؛ سه نوع خدمات در این بازار تعریف می‌شود؛ یک نوع خدمات را بعضی از کسب‌وکارها ارائه می‌دهند، مثلا بعضی از مارکت‌های آنلاین وقتی می‌خواهند اپلیکیشن بفروشند، از طریق صورت‌حساب قبض موبایل دریافت می‌کنند. وی ادامه داد: البته این شیوه اشکالاتی دارد از جمله اینکه اپراتورها در برخورد با کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات، به‌صورت انحصاری برخورد می‌کنند و به برخی از آنها اجازه فعالیت نمی‌دهند و بعضا پلی شده که اپراتورها در برخورد و مواجهه با فعالان فضای مجازی و توسعه لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات از آنها سهم‌خواهی می‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای مقابله با این روش‌های انحصاری توضیح داد: ما با بانک مرکزی مذاکره کردیم و شیوه‌ای به اسم دایرکت‌دبیت آمده که پول را می‌توانند به‌صورت مستقیم از حساب‌های بانکی برای کارهای خدماتی بردارند، این شیوه در حوزه اپراتورها می‌تواند با ساماندهی ادامه پیدا کند. آذری‌جهرمی ادامه داد: عرصه دوم خدماتی مثل بازسازی صحن حضرت زهرا(س)، کمک به زلزله‌زدگان، جمع‌آوری صدقات و اصطلاحا جمع‌آوری اعانات و کارهای نیکوکاری؛ ما برای این بخش هم با ساماندهی که ضوابط داشته باشد مشکلی نداریم. وی افزود: اما بخش سوم، کلاهبرداری است که با هر شیوه‌ای با اهمال‌گری انجام می‌شود و مردم ما هم آگاه نیستند که چه کلاهی سر آنها می‌گذارند و اگر می‌دانستند یک ثانیه هم آنها را تحمل نمی‌کردند؛ به بهانه سفر زیارتی، اینترنت رایگان، کمک به امر خیر و حتی مسائل غیراخلاقی اقدام به این کار می‌کنند؛ بسیاری از پول‌هایی که در این حوزه گرفته می‌شود، صرف اموراتی می‌شود که عفت عمومی را هم در فضای مجازی به‌هم می‌زند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این پول‌ها اموال نادرستی است، گفت: ما دو سال است که برای مقابله با این کلاهبرداری‌ها، اقداماتی انجام داده‌ایم، ستاره ۸۰۰ مربع را راه انداختیم، پرونده قضایی تشکیل دادیم برای شرکتی که دستکاری کرده و مردم را الزاما عضو کرده بود. دامنه کسانی که عضو این خدمات ناخواسته می‌شوند هم بسیار گسترده است. ما هم در یک پرونده ۳۳ میلیارد تومان کلاهبرداری که انجام شده بود را به مردم برگرداندیم.

جابه‌جایی سالانه ۶ میلیارد مرسوله پستی

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است با توجه به حجم بالای مرسولات پستی در ایران فضای قابل‌توجهی برای فعالیت بخش خصوصی در این حوزه وجود دارد. حسین فلاح‌جوشقانی اظهار کرد: برآوردها نشان می‌دهد که ما سالانه در ایران حدود ۶ میلیارد مرسوله پستی جابه‌جا می‌کنیم که از این رقم تنها حدود ۸۰۰ هزار آن به وسیله شرکت پست انجام می‌شود، از این‌رو بستر مناسبی برای حضور سرمایه‌‌گذاران و بخش خصوصی در این زمینه وجود دارد. وی با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند مقدمات لازم را برای حضور بخش خصوصی در این حوزه فراهم کند، تصریح کرد: در این حوزه سازمان تنظیم مقررات نقش کلیدی دارد که ما رسما به فعالان بخش خصوصی این وعده را می‌دهیم که کمترین مداخله را در این زمینه خواهیم داشت. به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این وزارتخانه در راستای ایجاد فضای رقابتی هزینه خدمات ارزش‌افزوده را ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش داده و بخش خصوصی برای ورود به این بخش مشوق‌های لازم را دریافت می‌کند. در این زمینه فعلا دو مجوز با نام‌های پست اول و پست دوم صادر شده و امیدواریم که در آینده این روند ادامه پیدا کند.