فیس‌بوک زیر ذره‌بین دولت‌ها

در سال‌های اخیر دولت‌های غربی به بسیاری از شرکت‌های فناوری مانند اپل و گوگل برای حذف خدمات رمزگذاری داده‌ها فشار آورده‌اند و هدف از این کار را مقابله با تروریست‌ها و حفظ امنیت ملی شهروندان خود دانسته‌اند، اما تحلیلگران می‌گویند هدف واقعی از این کار زیر نظر گرفتن تک تک کاربران اینترنت و سرقت اطلاعات شخصی و نقض حریم خصوصی آنهاست. دولت‌های سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا با ارسال نامه‌ای سرگشاده و مشترک خطاب به فیس‌بوک از این شرکت خواسته‌اند تا تمامی برنامه‌های خود را برای رمزگذاری کامل داده‌های رد و بدل شده از طریق پلت‌فرم‌های مختلفش متوقف کند.

با توجه به اینکه فیس‌بوک مالکیت اینستاگرام و واتس‌اپ را نیز در اختیار دارد، اجرای این دستور به معنای دسترسی آسان دولت‌های غربی به داده‌های میلیاردها نفر از کاربران وب و اینترنت و نقض حریم شخصی این افراد است. نامه یادشده که خطاب به مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک نوشته شده به امضای افرادی همچون دادستان کل ایالات متحده آمریکا، معاون وزیر امنیت داخلی انگلیس، وزیر کشور انگلیس و وزیر کشور استرالیا رسیده است. در نامه یادشده هم هدف از این درخواست شناسایی سریع‌تر تولیدکنندگان محتوای نامناسب و غیرقانونی مانند سوءاستفاده‌کنندگان از کودکان عنوان شده است.

سیاست جدید این دولت‌ها در مقابل فیس‌بوک در حالی است که به‌دنبال هشدار بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف به فیس‌بوک در مخالفت با ارز دیجیتال لیبرا، اتحادیه اروپا نیز علیه آن وارد عمل شده است. کمیسیون اروپایی از زیرمجموعه‌های اتحادیه اروپا از فیس‌بوک خواسته تا به مجموعه‌ای از سوالات در مورد خطرات لیبرا برای ثبات مالی بازارهای جهانی و نیز حفظ حریم شخصی و امنیت داده‌های مختلف پاسخ دهد. کمیسیون اروپایی همچنین در مورد توانایی فیس‌بوک برای اجرای قوانین ضدتروریستی و ضدپولشویی اتحادیه اروپا در صورت عملیاتی کردن استفاده از لیبرا ابراز تردید کرده است.

اتحادیه اروپا در تلاش است تا استفاده از لیبرا را تحت کنترل خود درآورد و در صورت عدم همراهی و تبعیت فیس‌بوک مانع استفاده از آن در کشورهای اروپایی شود. پیش از این بانک مرکزی اروپا هشدار داده بود برای موافقت با استفاده از «لیبرا» در خاک کشورهای اروپایی باید استانداردهای بسیار بالایی توسط فیس‌بوک رعایت شود. در عین حال برخی کشورهای اروپایی مخالفت صریح خود را با استفاده از ارز دیجیتال لیبرا اعلام کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به فرانسه اشاره کرد.