رشد شکایت کاربران از کیفیت اینترنت

در کنار کیفیت پایین اینترنت ثابت، پایین بودن قیمت اینترنت موبایل کافی بود تا کاربران را متقاعد کند به اینترنت موبایل کوچ کنند. اما روی دیگر سکه تغییر رفتار مصرفی اینترنت در بین کاربران به قیمت از بین رفتن ارائه‎کنندگان اینترنت ثابت تمام می‎شود، زیرا این شرکت‎ها که عمدتا خصوصی هستند در بازاری رقابت می‎کنند که بازی کاملا به نفع اپراتورهای موبایل است. در واقع، به دنبال طرح‌های حمایتی دولت، قیمت بسته‌های اینترنتی کاهش یافت به‌طوری که به منبع اصلی درآمد اپراتورها تبدیل شده و همین باعث شده ارائه‎دهندگان اینترنت ثابت نتوانند با آنها رقابت کنند و در آستانه تعطیلی قرار بگیرند. به این ترتیب، انتظار می‎رود در آینده نزدیک مخابرات تنها بازیگر بازار رقابت اینترنت ثابت باشد و این در حالی است که در آمار اعلام شده از سوی رگولاتوری، شرکت مخابرات ایران به تنهایی ۳/ ۴۱ درصد از کل شکایات را در بازه خرداد ماه به خود اختصاص داده است. 

شرایط ایجاد در بازار اینترنت کشور و این رقابت نامتوازن باعث شد هفته گذشته شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ADSL در نامه‌ای به وزیر ارتباطات خواستار افزایش ۵۰ درصدی تعرفه اینترنت شوند و دلیل آن را افزایش بالای هزینه‌ها و کاهش تعداد مشترکان به دلیل استفاده از اینترنت موبایل عنوان کرده‌اند که باعث کاهش درآمد این اپراتورها شده است. در این زمینه وزیر ارتباطات نیز در توییتی با تاکید بر اینکه سرویس ADSL رو به انقراض است، به ارائه‌دهندگان ADSL پیشنهاد داد که کیفیت اینترنت خود را ارتقا دهند در آن صورت برای مردم هم پرداخت هزینه سرویس خوب قابل توجیه است. همزمان با این اتفاقات، وزارت ارتباطات یک نظرسنجی روی سایت این وزارتخانه قرار داده و از کاربران پرسیده که آیا حاضرند هزینه بیشتری برای افزایش کیفیت خدمات و سرعت اینترنت از ADSL به VDSL (نسل جدید اینترنت ثابت) پرداخت کنند؟ نتایج این نظرسنجی تا ظهر روز گذشته نشان می‎داد که بر اساس آن ۷۶ درصد کاربران موافق پرداخت هزینه بیشتر در قبال افزایش کیفیت سرویس اینترنت و رفتن به سمت سرویس VDSL هستند و ۲۳ درصد مخالف هستند.

مخابرات در صدر شکایت‌ها

اداره کل حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری، گزارش سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مشترکان (۱۹۵) در خردادماه را بر اساس تعداد تیکت‌های ثبت شده در سامانه «سپاس» و مناطق ۹ گانه رگولاتوری در سراسر کشور شامل مناطق شمال، مرکزی، شمال شرق، جنوب، آذربایجان، جنوب غرب، جنوب شرق، غرب و شمال غرب منتشر کرد. بر اساس آن بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین شکایت مشترکان در منطقه شمال و کمترین تعداد شکایات مربوط به مناطق غرب و شمال‌غرب کشور است. آمار کلی شکایات مطروحه نسبت به ماه گذشته رشد داشته و از هفت هزار و ۸۵۸ مورد در اردیبهشت ماه به هشت هزار و ۵۲۳ مورد در خرداد ماه سال جاری رسیده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که شرکت مخابرات ایران به تنهایی ۳/ ۴۱ درصد از کل شکایات را در بازه خرداد ماه در تمام مناطق به خود اختصاص داده است که در این بین مشکلات مربوط به اینترنت نقش پررنگی ایفا می‌کند.

براساس بررسی انجام شده روی داده‌های دریافتی، تعداد کل شکایت‌های ثبت شده در منطقه شمال در بازه خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری ۲/ ۲۵ درصد رشد داشته است. بیشترین شکایت مشترکان در منطقه شمال مربوط به استان تهران (۸۵ درصد) و کمترین مربوط به استان سمنان (۴/ ۱ درصد) است. تعداد کل شکایت‌های ثبت شده در منطقه مرکزی در بازه خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشته است. بیشترین شکایت مربوط به استان اصفهان (۵۹ درصد) و کمترین مربوط به استان چهارمحال و بختیاری (۳/ ۵ درصد) است. تعداد کل شکایت‌های ثبت‌شده در منطقه شمال شرق در بازه خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه سال‌جاری ۴ درصد کاهش داشته است. بیشترین شکایت مربوط به استان خراسان رضوی (۷۹ درصد) و کمترین مربوط به استان خراسان جنوبی (۷/ ۳ درصد) است.  تعداد کل شکایت‌های ثبت شده در منطقه جنوب در بازه خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری ۱۳ درصد رشد داشته است.

بیشترین شکایت مربوط به استان فارس (۳/ ۷۵ درصد) و کمترین مربوط به استان کهکیلویه و بویراحمد (۷/ ۵ درصد) است. تعداد کل شکایت‌های ثبت شده در سه استان آذربایجان‌غربی و شرقی و اردبیل، در بازه خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری ۵/ ۵ درصد رشد داشته است. بیشترین شکایت مربوط به استان آذربایجان شرقی (۴/ ۴۵ درصد) و کمترین مربوط به اردبیل (۲۲ درصد) است. تعداد کل شکایت‌های ثبت شده در منطقه جنوب غرب در بازه خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری ۲۷ درصد رشد داشته است. بیشترین شکایت مربوط به استان خوزستان (۴/ ۷۰ درصد) و کمترین مربوط به استان لرستان (۴/ ۱۱ درصد) است.

تعداد کل شکایت‌های ثبت شده در منطقه جنوب شرق در بازه خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشته است. بیشترین شکایت مربوط به استان هرمزگان (۴۲ درصد) و کمترین مربوط به استان کرمان (۵/ ۲۵ درصد) است. تعداد کل شکایت‌های ثبت شده در منطقه غرب در بازه خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری ۸ درصد کاهش داشته است. بیشترین شکایت مربوط به استان کرمانشاه (۴۲ درصد) و کمترین مربوط به استان کردستان (۴/ ۲۳ درصد) است. تعداد کل شکایت‌های ثبت شده در منطقه شمال غرب در بازه خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری حدود ۷ درصد رشد داشته است. بیشترین شکایت مربوط به استان گیلان (۵۳ درصد) و کمترین مربوط به استان قزوین (۸/ ۲۲ درصد) است.