صدا به مثابه یک تجارت جدید

«هیدی بسیک» مدیر بخش بازاریابی محصولات در شرکت Adobe در این مورد می‌گوید: «میزان نفوذ تکنولوژی‌های صوتی در میان کاربران و همچنین برندها، بسیار شبیه به زمان ظهور موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۰۷ است و انتظار می‌رود به سرعت همه‌گیر شود.» او همچنین معتقد است که با استفاده مداوم کاربران و مصرف‌کنندگان از سرویس‌های صوتی، انتظار می‌رود به نقطه اوج آن نزدیک باشیم. از طرف دیگر این جریان باعث شده است که برندها برای شناسایی فرصت‌ها در این حوزه، گام‌های بلندتری برداشته و اقدامات جدی‌تری را انجام دهند. هیدی بسیک می‌گوید: «افرادی که جزو اولین سرمایه‌گذاران این حوزه بوده‌اند، در حال حاضر سود خوبی از آن به‌دست می‌آورند. با این حال انتظار دارم که در طول یک تا یک سال نیم و آینده شاهد اقدامات بیشتر در این حوزه و به‌کارگیری تکنولوژی‌های صوتی در شرکت‌ها باشیم.»

بسیاری از کاربران و مصرف‌کنندگان در حال حاضر از یکی از سرویس‌ها و تکنولوژی‌های صوتی روی یک دستگاه مانند اسپیکر هوشمند بهره می‌برند. این بررسی نشان می‌دهد که ۲۲ درصد از شرکت‌ها یک اپلیکیشن مبتنی بر تکنولوژی صوتی عرضه کرده‌اند، در حالی که ۴۴ درصد از آنها تصمیم دارند چنین اپلیکیشنی را در سال جاری میلادی روانه بازار کنند. سرویس‌های صوتی هم درست مثل موبایل‌های هوشمند تنها به یک دستگاه یا یک سیستم عامل محدود نیستند. درست به همین دلیل هم هست که ۸۸ درصد از شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که اپلیکیشن‌های صوتی را برای پلت‌فرم‌های مختلف مانند الکسای آمازون، گوگل آسیستانت و سیری اپل، توسعه خواهند داد.

ظهور تجارتی جدید

در حالی که خدمات و سرویس‌های صوتی شکل‌های مختلفی به خودشان گرفته و پاسخگوی نیازهای متفاوتی خواهند بود، اما طبق اظهارنظر ۴۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه، اولویت اول برای توسعه این تکنولوژی‌ها ایجاد امکان انجام خرید با این تکنولوژی برای مصرف‌کنندگان است. این افراد معتقدند که استفاده از تکنولوژی‌های صوتی به خصوص برای تکرار بعضی خریدها یا انجام خریدهای روزمره خانه برای شارژ مجدد و جایگزینی بعضی محصولات، بسیار راهگشا و مفید خواهد بود. در حال حاضر برندها و شرکت‌ها مشغول بررسی کارآیی این تکنولوژی‌ها و تجربه استفاده از آنها در حوزه‌های مختلف هستند. از میان برندها و شرکت‌هایی که یک سرویس صوتی در بازار دارند، ۲۹ درصد امکان خرید با این سرویس و ۳۱ درصد هم امکان انجام خریدهای روزمره برای جایگزینی و شارژ مجدد را برای کاربرانشان ارائه می‌کنند. این در حالی است که ۳۴‌درصد از برندهای ارائه دهنده یک سرویس صوتی، امکان به‌دست آوردن اطلاعات عمومی درباره محصولات یا خدمات، ۳۲درصد امکان جست‌وجو درباره کارآیی و قابلیت‌ها و ۲۸ درصد هم امکان کنترل کردن وضعیت جوایز و پاداش‌های فروشگاهی را به مصرف‌کنندگان و کاربرانشان می‌دهند.

هیدی بسیک در این مورد می‌گوید: «بسیاری هنوز درباره پتانسیل انجام خرید با کمک تکنولوژی‌ها و سرویس‌های صوتی شک دارند، چون انتظار دارند این تکنولوژی‌ها عملکردی مانند وب سایت‌ها داشته باشند. همین تصور اشتباه در زمانی که خرید با موبایل رواج پیدا کرد، هم وجود داشت. درست مثل گوشی‌های موبایل، تکنولوژی‌های صوتی هم توانایی پشتیبانی از کل فرآیند و تجربه خرید را دارند. این تکنولوژی‌ها پتانسیل و قابلیت انجام خرید به شیوه‌های تازه را داشته و برندها درست روی همین قابلیت متمرکز شده‌اند. با این حال باید دید ارائه چنین سرویس‌هایی تا‌چه اندازه می‌تواند در میان مردم عادی و مصرف‌کنندگان رواج پیدا کرده و آنها را به خریداران جدی محصولات از طریق تکنولوژی‌ها و سرویس‌های صوتی تبدیل کند.»

رشد چشمگیر

تجارت تکنولوژی‌های صوتی با توانایی برقراری گفت‌وگو و تعامل بهتر، می‌تواند به افزایش درآمد شرکت‌ها و برندها کمک زیادی بکند. این موضوعی است که ۶۶ درصد از شرکت‌کنندگان در بررسی اخیز شرکت Adobe تایید و اعلام کرده‌اند. همزمان ۷۱ درصد از آنها گفته‌اند که به شدت موافقند که این تکنولوژی‌ها می‌تواند به بهبود تجربه مصرف‌کنندگان از خرید کمک کنند، در حالی که ۶۵ درصد این اعتقاد را درباره افزایش تعداد مشتریان و ۶۴ درصد درباره افزایش میزان وفاداری آنها به برندها دارند. این پتانسیل همان چیزی است که ضرورت به‌کارگیری تکنولوژی‌های صوتی را ایجاد می‌کند. با این همه همان‌طور که انتظار می‌رود، شرکت‌ها برای استفاده از اپلیکیشن‌های مبتنی بر تکنولوژی‌های صوتی موانع مختلفی را هم پیش روی خودشان دارند.

در واقع شرکت‌های مختلف، بخش‌های متفاوتی دارند که تعامل و هماهنگی با همه آنها برای انجام چنین پروژه‌ها و ارائه چنین راهکارهایی می‌تواند زمان بر و پرهزینه باشد. با این همه اما زمان برای تکنولوژی‌های صوتی و سرویس‌های مبتنی بر آنها، به خوبی جلو می‌رود. درست مانند ظهور موبایل‌های هوشمند، انتظار می‌رود این تکنولوژی‌ها هم با سرعت قابل‌توجهی رواج پیدا کرده و به تدریج در بخش‌های مختلف زندگی روزمره ما نفوذ کنند. درست به همین دلیل هم هست که این بررسی‌ها تاکید کرده‌اند که در حال حاضر دست کم ۷۶ درصد از شرکت‌ها از سرویس‌های صوتی استفاده می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که این تعداد به سرعت رو به افزایش باشد.