تحریم‌های اینترنتی فقط شامل عدم دسترسی به سرویس‌ها و سایت‌ها یا حذف اپلیکیشن‌ها نمی‌شود و در سال‌های گذشته بحث عدم اجازه استفاده از مسیرهای ارتباطی با کیفیت و مناسب برای انتقال دیتا را هم شامل می‌شده است. بعد از توافق برجام بخش عمده این تحریم‌ها برداشته شد و اتصال مستقیم ارتباطی بین ایران و شرکت‌های اینترنتی اروپایی به وجود آمد. یکی از مهم‌ترین بازگشایی‌ها در زمان وزارت واعظی اتفاق افتاد در سال ۹۴ وبا توافقی که بین شرکت زیرساخت و شرکت ایتالیایی Sparkle – بازوی سرویس‌های بین‌المللی شرکت تلکام ایتالیا – موضوع ارتباط با کیفیت‌تر و توسعه بسترهای مرتبط با ای‌پی بین دو کشور به امضا رسید. حالا اما محمد‌جواد آذری‌جهرمی در دیداری که با محمد جاهد تورهان در عمارت کلاه فرنگی انجام داد گفت حتی در دوران تحریم‌های گذشته هم با شرکت‌های ترکیه به مشکل برنخوردیم و هم اکنون نیز سیاست ما برای بی‌اثر کردن تهدیدها در زمینه تحریم اینترنت این است که ارتباط مستقیم (پییر ارتباطی) با کشورهای همسایه برقرار کنیم. در این رابطه ارتباط مستقیم ایران با شبکه اینترنت ترکیه به‌صورت مستقیم برقرار شد.

به گزارش «ایسنا» جهرمی تاکید کرد: معنای این اقدام آن است که تحریم‌های یکجانبه آمریکا در روابط دیتای ایران و ترکیه تاثیری نخواهد داشت. جهرمی با اشاره به گسترش ترانزیت ارتباطات از شرق به غرب و جنوب به شمال میان دو کشور خاطرنشان کرد: در حوزه امنیت سایبری نیز توافقات خوبی میان ایران و ترکیه انجام شده است. همچنین ما به دنبال این هستیم که ارتباط خود را در حوزه فناوری اطلاعات نیز توسعه دهیم. وی یادآور شد: بر این اساس از استارت‌آپ‌های ترکیه برای حضور فعال در الکامپ تهران دعوت کرده‌ایم و وزیر ترکیه نیز برای حضور فعال در این رویداد دعوت ما را پذیرفت. وزیر ارتباطات گفت: همچنین در جهت توسعه بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات موضوع پیمان چهارجانبه میان کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان و روسیه در جریان است و در این دیدار نیز مذاکرات خوبی صورت گرفت و شاهد پیشرفت‌های خوبی برای توسعه بازار منطقه هستیم.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا ماه سپتامبر در زمینه این توافق چهارجانبه به جمع‌بندی برسیم و استارت‌آپ‌های چهار کشور بتوانند در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت، گردشگری و پرداخت‌های بانکی فعالیت خود را گسترش دهند. وزیر ارتباطات با بیان اینکه در این توافق چهارجانبه رفع موانع شرکت‌های حوزه «آ‌سی‌تی» برای حضور فعال در بازارهای منطقه در درجه اول اهمیت است، گفت: در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک چهار کشور نیز مذاکراتی انجام شده است و به‌زودی برای حجم سرمایه‌گذاری اولیه به توافق خواهیم رسید.