سلطه آمازون بر بازار کتابخوان‌های الکترونیکی

آمازون کیندل PAPERWHITE نسخه ۲۰۱۸

آمازون با کتابخوان الکترونیکی کیندل PAPERWHITE برای سال‌ها حاکمیت اصلی در این عرصه را در دست داشته است. کیندل پیپروایت اولین بار در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و به خاطر رزولوشن و داشتن بک لایت خیلی زود پرفروش‌ترین کیندل شد. اندازه و دیزاین آن بسیار مناسب و کاملا سبک و راحت بود. آمازون چند ماه قبل این مدل را به روزرسانی کرد و تنها نقاط ضعف آن را هم برطرف کرد. حالا کیندل پیپروایت PAPERWHITE ضد آب است و می‌تواند از کتاب‌های صوتی هم با بلوتوث پشتیبانی کند. در نسخه جدید صفحه نمایش آن هم با کیفیت‌تر شده و حالا دارای یک صفحه نمایش ۶ اینچی با ۳۰۰ppi از نوع E ink است. خوانش فونت‌ها در تاریکی بهتر شده و در عین حال سخت افزار آن همچنان کوچک و لاغر باقی مانده است که حتی می‌توانید آن را در داخل جیب‌تان حمل کنید.

پیپروایت تمام آنچه آمازون در این سال‌ها در زمینه کتابخوان الکترونیکی به دست آورده را در خود دارد. رابط کاربری آن بسیار ساده است و مدیریت کتاب‌ها در آن هم به راحتی انجام می‌شود. اگر دارای سرویس پرایم PRIME آمازون باشید می‌توانید بسیاری از کتاب‌ها را به‌صورت رایگان روی آن مطالعه کنید. همچنین می‌توانید سرویس اشتراکی Unlimited کیندل را خریداری کنید و در آن صورت کل کتاب‌های روی فروشگاه کنیدل را دانلود و مطالعه کنید. از آنجا که آمازون سرویس Goodreads را هم خرید می‌توانید تمام کتاب‌های خوانده شده خود را حتی صفحه به صفحه با دوستانتان به اشتراک بگذارید، به کتاب‌ها امتیاز بدهید و درباره آنها بنویسید. از طریق همین سرویس می‌توانید از کتاب‌هایی که دوستانتان می‌خوانند با خبر شوید و آنها را بخرید.

قیمت رسمی آمازون پیپروایت ۹۹/ ۱۲۹ دلار است. اما آمازون در شرایط مختلف آن را با تخفیف هم عرضه می‌کند. اخیرا حتی قیمت ۹۰ دلاری هم روی آمازون دیده شده است. اگر بخواهید نسخه سیم کارت دار آن را بخرید باید ۷۰ دلار اضافه بدهید. اگر بخواهید ظرفیت داخلی آن را از ۸ به ۳۲ گیگابایت برسانید هم باید ۳۰ دلار اضافه‌تر پرداخت کنید. اگر بخواهید تبلیغی روی صفحه اول مشاهده نکنید هم ۲۰ دلار دیگر باید بدهید. پیشنهاد می‌کنیم همان نسخه بیسیک یا ابتدایی را بخرید چون این امکانات چندان به کارتان نمی‌آید. پیپروایت هنوز هم از ضعف‌هایی رنج می‌برد از جمله نداشتن وای‌فای با سرعت بالا یا فقدان USB-C اما این ضعف شامل همه کتابخوان‌های الکترونیکی هم هست. پیپروایت در حال حاضر جزو بهترین کتابخوان‌های الکترونیکی جهان است.

آمازون کیندل OASIS (نسخه ۲۰۱۷)

اگر یک کتابخوان حرفه‌ای هستید خوب است بدانید یکی از بهترین کتابخوان‌های الکترونیکی جهان در بازار کیندل OASIS است. یک دیزاین بسیار خوب این کتابخوان را از دیگران متمایز می‌کند. به نظر می‌رسد کتابخوان الکترونیکی به‌روزرسانی شده آمازون با نام «Kindle Oasis» برای افرادی که از هر فرصت کوتاهی برای کتاب خواندن استفاده می‌کنند، گزینه مناسبی است. به‌کارگیری باتری قوی‌تر نسبت به مدل قبلی باعث شده که دیگر نیازی به شارژ دستگاه در طول هفته نداشته باشید. در ضمن این دستگاه به‌شکل ضدآب طراحی شده بنابراین برای استفاده در حمام و کنار استخر هم گزینه بسیار عالی محسوب می‌شود. همچنین با پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر هم می‌توانید مدل مجهز به مودم LTE آن را خریداری کنید. پس از تست این محصول برای چند روز، باید اعتراف کنیم که Oasis روان‌ترین، سریع ترین، قدرتمندترین و هوشمندترین کتابخوان الکترونیکی است که آمازون تا ‌امروز تولید کرده است. این کتابخوان مجهز به پخش کتاب‌های صوتی از طریق بلوتوث هم هست. قیمت این کتابخوان دو برابر پیپروایت است. به هر حال اگر دنبال کتابخوان لوکس‌تر و با امکانات‌تری هستید کیندل OASIS انتخاب خوبی است. بنابراین OASIS قطعا در بین بهترین کتابخوان‌های الکترونیکی جهان قرار می‌گیرد. در مورد جزئیات امکانات این کتابخوان می‌توانید نقد و بررسی کتابخوان OASIS را بخوانید.

کتابخوان‌های دیگر

برخی کتابخوان‌های غیر آمازونی هم هستند که امکانات خیلی خوبی دارند و در جمع بهترین کتابخوان‌های الکترونیکی جهان جای می‌گیرند. کتابخوان Kobo از آن جمله است که رقیب اصلی کتابخوان آمازون به شمار می‌رود. کوبو یک کتابخوان در اصل کانادایی است اما زیر مجموعه‌ای از خرده فروش آنلاین ژاپنی Rakuten به شمار می‌آید. در این کتابخوان شما می‌توانید کتاب را از دوستان دیگر قرض بگیرید. قیمت کتابخوان Kobo Forma برابر با ۲۷۹ دلار است. ضدآب و دارای دکمه فیزیکی ورق زدن صفحات هم هست. نسخه دیگر این کتابخوان یعنی KOBO KLARA HD برابر با ۱۲۹ دلار است. کتابخوان دیگر این شرکت یعنی AURA H۲O EDITION۲ هم ۱۷۹ دلار قیمت دارد. آمازون کیندل نسخه ۲۰۱۶ هم با ۸۰ دلار ارزان‌ترین کتابخوان موجود در بازار است.