تازه‌های مایکروسافت

هولولنز جدید، یک هدست واقعیت ترکیبی

مایکروسافت بالاخره هدست هولولنز ۲ را معرفی کرد. این هدست جدید در واقع یک هدست واقعیت ترکیبی آن هم با قیمت ۳۵۰۰ دلار است که با هدف کسب‌ و کارها معرفی شده است. چهار سال پیش وقتی مایکروسافت نسل اول هولولنز را به‌عنوان یک هدست واقعیت افزوده معرفی کرد، اعلام کرده بود که این هدست برای عموم کاربران در دسترس قرار می‌گیرد. هولولنز قرار بود کارهای زیادی مثل تماشای ویدئو، آموزش‌های مجازی، بازی کردن و... را در قالب یک دستگاه در اختیار کاربر بگذارد. حالا مایکروسافت در کنگره جهانی موبایل سال ۲۰۱۹ هولولنز ۲ را معرفی کرده است، اما با کاربری کاملا متفاوت. در حقیقت هولولنز ۲ برای کارگران و مهندسان طراحی شده، نه مصرف‌کنندگان معمولی و خانگی. این هدست ۳۵۰۰ دلاری قرار است تا پایان سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شود و مایکروسافت کارخانه‌ها و کارگران و مهندسان را هدف اصلی این هدست قرار داده است.

 HoloLens ۲ نسبت به نسل قبل خودش طراحی راحت‌تری داشته، زاویه دید بسیار گسترده‌تری دارد و همچنین می‌تواند اشیای فیزیکی اطراف را هم تشخیص بدهد. این هدست جدید مجهز به سنسور Azure Kinect، یک پردازنده ARM، چند سنسور تشخیص حرکات چشم و سیستم نمایشگر کاملا متفاوتی است. هولولنز جدید دو اسپیکر دارد و کاربران می‌توانند نمایشگر شفاف آن را نیز بالا بزنند تا بتوانند دقیق‌تر روی کارشان تمرکز کنند. یک دوربین ۸ مگاپیکسلی در جلو برای کنفرانس‌های ویدئویی اضافه شده است. هولولنز ۲ با درگاه USB-C شارژ می‌شود و با سنسورهای جدید می‌تواند حرکات چشم و سر کاربرانش را بهتر تحت نظر بگیرد. این هدست حتی می‌تواند حرکات دستان کاربران را هم بدون نیاز به کنترلر تشخیص دهد و دنبال کند. صفحه‌نمایش هولولنز ۲ کاملا تغییر کرده و از لیزر و آینه برای نمایش تصویری با چگالی هولوگرافیک ۴۷ پیکسل به ازای هر درجه بهره می‌برد. اشعه‌های لیزر با سرعت ۵۴هزار سیکل بر ثانیه تابیده می‌شوند تا صفحه‌ نمایشی به شکل سیستم میکروالکترومکانیکال ایجاد شود.

در هولولنز ۲ زاویه دید دو برابر شده و به ۵۲درجه رسیده است. همچنین برخلاف اغلب هدست‌های واقعیت افزوده کاربران می‌توانند از عینک هم با این هدست واقعیت ترکیبی جدید استفاده کنند.  حالا قرار است مایکروسافت با همکاری شرکای خود اپلیکیشن‌های بیشتری را به هولولنز ۲ بیاورد، به‌طور مثال  Dynamuc ۳۶۵ می‌تواند یک نقشه سه‌بعدی از ساختمان را جلوی چشمان کاربران بگذارد یا برای سرهم کردن قطعات جلوی چشمان‌شان راهنمای مناسبی را نمایش دهد. مایکروسافت می‌گوید در حال حاضر دوام شارژ هولولنز ۲ حدود ۳ ساعت خواهد بود. هولولنز ۲ از حالا قابل پیش‌‌خرید است، اما با این‌ حال زمان رسمی عرضه این هدست هنوز مشخص نشده است.

نسل جدید کینکت با پردازش ابری

کینکت جدید محصول تازه دیگر مایکروسافت است. نسخه اولیه این محصول در ابتدا به‌عنوان ابزاری جانبی برای ایکس‌باکس ۳۶۰ عرضه شد و قابلیت تشخیص حرکت را داشت. پس از مدتی اما این محصول مجبور به تغییر کاربری شد. حالا Azure Kinect به‌عنوان جایگزین این دستگاه معرفی شده است. وقتی کینکت عرضه شد، کاربران از طریق حرکت بدن و دستان خود می‌توانستند اطلاعات را وارد کینکت کرده و به کمک کینکت بازی‌ها را کنترل کنند. در ابتدا کینکت توانست موفقیت بسیار زیادی کسب کند، اما نحوه استفاده و مشکلات آن، به همراه کمبود بازی‌های مناسب و عرضه ایکس‌باکس وان باعث شد که مایکروسافت مجبور به تغییر کاربری این محصول شود. حالا نسل جدید کینکت مایکروسافت قرار است ماهیت خود را تغییر دهد.

نسل جدید کینکت مایکروسافت اندازه و شکل خود را تغییر داده است. این محصول که درکنفرانسی در حاشیه کنگره جهانی موبایل معرفی شده است، حالا تبدیل به یک سنسور کوچک شده که مایکروسافت امیدوار است کسب و کارها به استفاده از آن علاقه‌مند شوند. این نسل جدید، با نام کیت توسعه‌دهنده Azure Kinect عرضه شده است. این کیت برای کامپیوترهای شخصی عرضه خواهد شد و از آخرین حسگرهای هوش مصنوعی مایکروسافت بهره می‌برد. نسل جدید کینکت شامل یک دوربین ۱۲ مگاپیکسل RGB و یک دوربین یک مگاپیکسل عمق است. توسعه‌دهندگان از کینکت برای تحقیقات خود استفاده می‌کردند و این محصول در طول سال‌ها کاربردهای مختلفی پیدا کرده است و انتظار می‌رود که کاربردهایش بیشتر هم بشود. همچنین مایکروسافت به سختی تلاش می‌کند که اصل قدرت کینکت را از پردازش ابری جذب کند و تمرکز کینکت روی هوش مصنوعی باشد. از این طریق توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را طوری طراحی کنند که از انرژی کمتری استفاده کرده و با استفاده از هوش مصنوعی تصاویر را تشخیص دهد و الگوریتم‌ها را روی شبکه‌های کوچک‌تر پیاده کند. همچنین کاربران این دستگاه می‌توانند با استفاده از سنسورها نقشه سه‌بعدی یک اتاق را هم ایجاد کنند.

هر چند نسل جدید کینکت به تازگی معرفی شده، اما مایکروسافت با یک شرکت فعال در حوزه سلامتی رابطه همکاری را آغاز کرده است. شرکت Ocuvera قصد دارد از کینکت در بیمارستان‌های خود استفاده کند. با استفاده از کینکت، پرستاران می‌توانند متوجه شوند که کدام بیمار در حال زمین خوردن است و به این ترتیب می‌توانند سریع‌تر به بیمار خدمات‌رسانی کنند. در نهایت بد نیست بدانید که از امروز این محصول با نام Azure Kinect DK با قیمت ۳۹۹ دلار عرضه خواهد شد و در ابتدا تنها برای دو کشور آمریکا و چین در دسترس خواهد بود.