رانده شده از نیویورک!

حمایت شهروندان، مخالفت سیاستمداران

اواخر سال گذشته میلادی آمازون از تصمیمش برای ایجاد مقر دوم این شرکت خبر داد، اما همان زمان اعلام کرد که واکنش‌های سیاسی به این تصمیم باعث می‌شود که آنها درباره این تصمیم تجدیدنظر کنند. این شرکت در این مورد گفته است: «در حالی که نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از شهروندان نیویورک از برنامه‌ها و سرمایه‌گذاری ما در این شهر برای ایجاد مقر دوم آمازون، حمایت می‌کنند، اما تعدادی از سیاستمداران محلی و ایالتی به وضوح مخالفت‌شان را با حضور ما در این شهر نشان داده و اعلام کرده‌اند که با ما برای ایجاد روابط مورد نیاز جهت پیشبرد پروژه‌مان در لانگ آیلند، همکاری نخواهند کرد.»

آمازون برای میزبانی مقر دومش رقابتی را در میان شهرهای آمریکا برگزار و در نهایت سه گزینه نیویورک، آرلینگتون و ویرجینیا را انتخاب کرد. مقامات آگاه معتقدند با شرایطی که ایجاد شده است این شرکت رقابت دوباره‌ای را برگزار نخواهد کرد و به احتمال بسیار زیاد برنامه‌هایش برای ایجاد مقر دوم را در ویرجینیا دنبال می‌کند؛ جایی که استقبال گرم‌تری از آنها خواهد شد. آمازون در بیانیه‌اش هم اعلام کرده است که تمایلی به برگزاری مجدد این رقابت برای جست‌وجوی مکان مناسب جهت ایجاد مقر دومش ندارد. این غول تکنولوژی قرار بود مقر دومش را در نزدیکی یک اسکله در محله کویین لانگ آیلند بسازد و ۲۵ هزار نفر کارمند جدید استخدام کند. مقامات شهری و ایالتی هم قول‌های مساعدی برای ارائه کمک مالی ۳ میلیارد دلاری و کاهش مالیات به این شرکت داده بودند. این طرح مورد حمایت «بیل دِبلاسیو» شهردار نیویورک و «اندرو کومو» فرماندار این شهر بود.

هر دو آنها تلاش زیادی برای تبدیل نیویورک به مکانی به‌عنوان یک مرکز فناوری کرده بودند. موضوع انتخاب لانگ آیلند در نیویورک برای مقر دوم آمازون بحث‌های زیادی را در مورد استفاده آمازون از یارانه‌های دولتی، افزایش هزینه زندگی در محله‌های فقیرنشین و هویت آن برانگیخت. آمازون در این مورد گفته است که برخی سیاستمداران محلی با حضور آنها مخالف هستند و روشن کرده‌اند که با ما کار نخواهند کرد. به نوشته آمازون این ارتباط برای پیشبرد این پروژه ضروری بود. در همین راستا شهردار نیویورک و فرماندار این ایالت طی روزهای اخیر تلاش کردند با جف بزوس مدیرعامل آمازون در این باره تماس بگیرند، اما موفق به صحبت با او نشده‌اند.

دِبلاسیو تصمیم آمازون برای متوقف کردن پروژه‌اش در این شهر را محکوم کرد و گفت این تصمیم آنقدر سرسختانه نیست که نشود جلوی آن ایستاد. او در این مورد گفت: «برای انجام چنین پروژه‌ای در نیویورک باید سرسخت و قاطع بود. ما فرصت خوبی به آمازون دادیم که همسایه خوبی برای ما در نیویورک باشد و در بزرگ‌ترین شهر دنیا تجارتش را انجام دهد. آمازون به جای تعامل با جامعه و اهالی این شهر، این فرصت را از دست داد. ما بهترین استعدادهای جهان را در اختیار داریم و هر روز رشد می‌کنیم تا اقتصاد قوی‌تر و بهتری را ارائه دهیم. اگر آمازون نمی‌تواند این ارزش‌ها را شناسایی کند و تشخیص بدهد، رقبای آن حتما این کار را خواهند کرد.»

با این حال اما کومو فرماندار نیویورک از مخالفان خشمگین است و در این مورد می‌گوید: «گروه کوچکی از سیاستمداران سلایق و تمایلات سیاسی تنگ‌نظرانه خودشان را به آینده اقتصادی این ایالت و الزامات جامعه‌شان ارجحیت می‌دهند، در حالی که این جامعه در نظرسنجی‌های مختلف از تمایل و حمایتش برای آوردن آمازون به لانگ آیلند خبر داده بودند. نمایندگان نیویورک در مجلس سنا با مخالفت‌هایشان در این زمینه، آسیب جدی به این شهر زده‌اند. آنها باید مسوولیت این ضرر اقتصادی بزرگ را بر عهده گرفته و درباره آن پاسخگو باشند.»

قهر به سبک یک بچه بهانه‌گیر

سیاستمداران و فعالان محلی با اجرای این پروژه مخالفت کردند. مخالف اصلی و برجسته اجرای این پروژه، سناتور «مایکل گیاناریس» هفته گذشته از حق وتوی خود علیه این پروژه استفاده کرد. او موانع نظارتی را در مقابل این پروژه که قبلا مهندسی شده بود، قرار داد تا فرآیند معمول پذیرش آن شامل رای در شورای شهر نیویورک را طولانی‌تر کند. آمازون که ایجاد مقر دومش را به‌عنوان جایزه‌ای برای شهرهای رقیب به حساب می‌آورد، حالا به سرعت در مقابل مخالفت‌ها کوتاه آمده و تنها سه ماه بعد از اعلام برنامه‌هایش در این راستا، از خروجش از این پروژه خبر داده است. سناتور مایکل گیاناریس در این مورد به گاردین گفته است: «بررسی همه این فرآیند نشان می‌دهد که چرا آمازون می‌توانست شریک بدی برای نیویورک باشد. آمازون به جای آنکه با جامعه‌ای که بیش از همه تحت تاثیر پروژه‌اش قرار می‌گرفت تعامل کند، مثل یک بچه زودرنج و بهانه‌گیر سریع تصمیم گرفت که پروژه‌اش را متوقف کند.» برنامه‌های آمازون با مخالفت‌ها و راهپیمایی‌های اعتراضی مختلفی روبه‌رو شد و مدیران این شرکت از شنیدن نظرات مخالفانشان که با هر تلاش کارکنان آمازون برای سازگاری با محیط جدید مقابله می‌کنند، خشمگین شدند.

حتی موافقت مقامات برای اجازه به این شرکت جهت ایجاد یک سکوی فرود هلی‌کوپتر در مقر جدیدش، هم با انتقادات جدی مواجه شد که آن را امتیازی عجیب و غریب و مضاعف می‌دانستند. حامیان و مخالفان حالا مدتی است که جلوی یکدیگر صف‌بندی کرده‌اند و آمازون در ماه‌های اخیر تجدیدنظر در تصمیمش را برای اجرای این پروژه به‌عنوان تهدیدی برای ساکت کردن منتقدانش مطرح کرد. در نهایت این شرکت به سرعت انتخاب کرد تا اجرای پروژه‌اش برای ایجاد مقر دوم را متوقف کند، در حالی که هنوز هیچ محل مشخصی را برای اجرای آن نخریده بود. البته مقامات آگاه در این شرکت گفته بودند ساختمانی را که در نزدیکی یک اسکله در لانگ‌آیلند بود و لوگوی بزرگ پپسی‌کولا روی آن خودنمایی می‌کرد، به‌عنوان محل نهایی برای انجام این پروژه در نظر گرفته بودند. با این همه اما گویا توافقات مختلف آمازون با مقامات محلی و ایالتی نتوانست به نتیجه مطلوبی برای این شرکت برسد.