به تازگی گزارش‌های جدیدی منتشر شده که بر اساس نتایج تحقیقات و نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی یورواستات (اداره آمار اروپا) نشان می‌دهد ۲۸ درصد از کاربرانی که در این نظرسنجی‌ها شرکت کرده‌اند، به هنگام دانلود اپلیکیشن‌های مورد نیاز برای گوشی هوشمند خود، درخواست برنامه مربوطه برای دسترسی به اطلاعات شخصی و موقعیت مکانی خود را رد نمی‌کنند. امری که از نظر بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری بسیار نگران‌کننده به شمار می‌رود و حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران گوشی‌های هوشمند را به شدت زیر سوال برده و به چالش خواهد کشاند.

بسیاری از کاربران که این روزها همه کار و فعالیت‌های خود را از طریق گوشی هوشمند خود انجام می‌دهند و تمامی پرداخت‌های بانکی خود را به‌صورت آنلاین و اینترنتی صورت می‌دهند، امنیت سایبری گوشی‌هایشان از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است. بنابراین کارشناسان فعال در حوزه فناوری و امنیت سایبری خطاب به کاربران گوشی‌های هوشمند توصیه کرده‌اند که با رعایت نکات و موارد مختلفی قادر خواهند بود که امنیت اطلاعات شخصی موجود در گوشی‌های هوشمند خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهند. برایان هونن، مدیرعامل شرکت مشاور بی‌اچ و مشاور سابق شرکت یوروپول فعال در زمینه امنیت سایبری به تازگی خاطرنشان کرده است که با رعایت موارد زیر، کاربران قادر خواهند بود تا جایی که می‌توانند از حریم شخصی و اطلاعات خود محافظت کنند و از نفوذ هکرها و مجرمان سایبری به اطلاعات آنها جلوگیری به عمل بیاورند:

تعویض رمز عبور

کاربران باید توجه داشته باشند که هر از گاهی با تعویض رمز عبور و گذرواژه‌های حساب‌های کاربری و همچنین رمز عبور قفل گوشی خود، به افزایش امنیت سایبری گوشی خود کمک کنند.

به‌روزرسانی مستمر سیستم عامل گوشی

یکی از مواردی که به افزایش امنیت سایبری گوشی‌های هوشمند کمک می‌کند، به‌روزرسانی مستمر و مداوم سیستم عامل گوشی است چراکه شرکت‌های توسعه دهنده سیستم عامل هر از گاهی با ارائه و انتشار نسخه‌های جدید آپدیت سعی دارند که آسیب پذیری و حفره‌های امنیتی موجود در آن را برطرف کنند که این امر در نهایت به حفاظت از اطلاعات خصوصی کاربران کمک می‌کند.

فعال‌سازی رمزگذاری‌های پیشرفته

یکی دیگر از نکاتی که می‌تواند به کاربران کمک کند، فعال‌سازی رمزگذاری‌های پیشرفته در گوشی‌های هوشمند است که نفوذ و دسترسی هکرها و مجرمان سایبری را به اطلاعات شخصی و حریم خصوصی آنها بسیار سخت و دشوار می‌کند.

نصب و استفاده از آنتی‌ویروس

کاربران همچنین باید توجه داشته باشند که با نصب و دریافت نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس و ضد بدافزار، امنیت گوشی‌های هوشمند خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهند.

عدم نصب اپلیکیشن‌های غیرمعتبر و ناشناس

کاربرانی که اپلیکیشن‌های نامعتبر و ناشناسی را از اینترنت نصب و دریافت می‌کنند، گوشی‌های خود را با خطرات مختلف امنیتی مواجه می‌کنند که به موجب آن اطلاعاتشان به راحتی در دسترس هکرها و مجرمان سایبری قرار می‌گیرد.

نصب اپلیکیشن از فروشگاه‌های رسمی

کارشناسان امنیت سایبری بارها به کاربران گوشی‌های هوشمند توصیه کرده و هشدار داده‌اند که اپلیکیشن‌های موردنظر خود را از طریق فروشگاه‌های آنلاین و اینترنتی معتبر همچون گوگل پلی استور و اپ‌استور اپل دریافت و نصب کنند و تا جایی که امکان دارد از نصب فروشگاه‌های دیگری که نامعتبر و ناشناس هستند، خودداری کنند.

مطالعه دقیق ضوابط استفاده از اپلیکیشن‌های موردنظر قبل از نصب

یکی دیگر از موارد امنیتی که کاربران گوشی‌های هوشمند به‌هنگام نصب اپلیکیشن موردنظر خود باید دقت و توجه کنند، مطالعه دقیق ضوابط استفاده و دانلود آن است چراکه بسیاری از این اپلیکیشن‌ها به هنگام نصب و دانلود، از کاربر اجازه دسترسی به موقعیت مکانی، شماره تماس مخاطبان ذخیره شده در گوشی و همچنین گالری تصاویر را می‌خواهد که در بسیاری از موارد، کاربران بدون هیچ توجهی آن را تایید می‌کنند که ممکن است امنیت سایبری خیل عظیمی از کاربران گوشی‌های هوشمند را تهدید کند.