رقابت در بازار لپ‌تاپ در آستانه سال نو میلادی

لپ‌تاپ وایو ‌ای ۱۲

لپ‌تاپ وایو ‌ای ۱۲ (VAIO A۱۲) با ساختار جدید «Stabilizer Flap» چندی پیش در ژاپن معرفی شد. از وایو A۱۲ در پنج حالت مختلف می‌توان استفاده کرد: لپ‌تاپ، تبلت، مشاهده، نمایش تاشو و کیبورد وایرلس. لپ‌تاپ وایو در چند نسخه مختلف به فروش می‌رسد که ارزان‌ترین مدل، از پردازنده Celeron ۳۹۶۵Y برای مدیریت اطلاعات بهره می‌برد.  سایر علاقه‌مندان نیز می‌توانند با پرداخت پول بیشتر، مدل‌های دیگر این لپ‌تاپ را با پردازنده‌های Core i۵-۸۲۰۰Y،Core m۳-۸۱۰۰Y  و Core i۷-۸۵۰۰Y خریداری کنند. علاوه بر این، سفارش دستگاه با حداکثر ۱۶ گیگابایت رم، تا یک ترابایت هارد جامد (PCI-E) و صفحه نمایش ۵/ ۱۲ اینچی با وضوح ۱۰۸۰×۱۹۲۰ امکان‌پذیر خواهد بود. از دیگر ویژگی‌های مهم VAIO A۱۲ می‌توان به سه پورت یواس‌بی، یک پورت USB ۳.۰ Type-C، یک پورت HDMI، یک پورت VGA، پورت شبکه RJ۴۵ و درگاه کارت حافظه SD اشاره کرد. در حالت تبلتی، باتری دستگاه بین ۴/ ۷ تا ۱/ ۸ ساعت و هنگامی که کیبورد را به آن متصل کرده باشید، ۱۵ ساعت دوام خواهد آورد. به گفته سازندگان، لپ‌تاپ وایو ‌ای ۱۲ با قیمت ۱۶۸ هزار ین (۱۴۷۴ دلار) در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. نسخه مخصوص «All Black» این لپ‌تاپ نیز ۲۳۸ هزار و ۸۰۰ین (۲۰۹۵دلار) قیمت خواهد داشت. فروش جهانی VAIO A۱۲، از سال آینده آغاز می‌شود.

مک‌بوک ایر ۲۰۱۸

اپل سرانجام نسخه‌ جدید مک‌بوک ایر را همراه با یک نمایشگر رتینا  باوضوح عالی، درگاه USB-C و تاچ آیدی معرفی کرد. این لپ‌تاپ شبیه مک‌بوک پرو ۳/ ۱۳ اینچی اپل است که دو سال پیش معرفی شد؛ اما حاشیه‌های صفحه آن کمتر بوده و ضخامت آن بسیار کم است تا روح مک‌بوک ایر افسانه‌ای اپل در آن دمیده شود. یکی از تغییرات جالب در طراحی مک‌بوک ایر ۲۰۱۸، مجزا بودن برد منطقی تاچ‌ آیدی از پورت‌های Thunderbolt است. این موضوع یک نمره مثبت در بحث تعمیر‌پذیری محسوب می‌شود، چراکه در صورت خراب شدن پورت، لازم نیست کل بورد را عوض کنید. کارشناسان iFixit معتقدند روند باز کردن بدنه پشتی لپ‎تاپ جدید اپل نیز به مراتب آسان‌تر و کم‌دردسر‌تر از مک‌بوک ایر ۲۰۱۵ است؛ کما اینکه همین موضوع باعث راحت‌تر خارج کردن باتری هم می‌شود. اپل قیمت مک‌بوک ۱۲ اینچی و مک‌بوک پرو خود را کمی کاهش داده است، اما شروع قیمت مک‌بوک ایر جدید ۱۲۹۹ دلار است. این درحالی است که قیمت پایه نسخه پیشین مک‌بوک ایر ۹۹۹ دلار بود. با این قیمت شما می‌توانید نسخه‌ مجهز به پردازنده ۶/ ۱گیگاهرتزی Core i۵، رم ۸ گیگابایت و حافظه‌ ۱۲۸ گیگابایتی SSD ایر را خریداری کنید. این مشخصات می‌تواند تا ۱۶ گیگابایت رم و حافظه داخلی ۵/ ۱ ترابایتی SSD ارتقا پیدا کند.

هوآوی میت‌بوک ۱۳ اینچی

از دیگر محصولاتی که در یک ماه اخیر به بازار عرضه شد لپ‌تاپ هوآوی میت‌بوک ۱۳ اینچی (Huawei MateBook ۱۳-inch) بود. لپ‌تاپ جدید هوآوی به NFC و اسکنر اثر انگشت مجهز است. در مقایسه با میت بوک ایکس پرو که ماه فوریه معرفی شد، هوآوی میت‌بوک ۱۳ اینچی به یک نمایشگر لمسی با وضوح ۲۱۶۰×۱۴۴۰ پیکسل و نسبت ابعاد صفحه به بدنه‌ ۸۸ درصدی تجهیز شده است. حاشیه‌های چپ و راست این نمایشگر ۴/ ۴ میلی‌متر و از نسبت ۳:۲ برخوردار است، پشتیبانی ۱۰۰ درصدی از فضای رنگ sRGB داشته و مقدار روشنایی ۳۰۰ نیت را ارائه می‌کند. ضخامت هوآوی میت‌بوک ۱۳ اینچی تنها ۹/ ۱۴ اینچ است و وزن آن نیز ۲۸/ ۱ کیلوگرم. لپ‌تاپ جدید هوآوی ۶ درصد کوچک‌تر و سبک‌تر از میت بوک ایکس پرو است. شما می‌توانید این دیوایس را در رنگ‌های خاکستری، نقره‌ای و رزگلد خریداری کنید. نکته‌ مهم، تجهیز میت‌بوک جدید هوآوی به فناوری NFC است. محل شناسایی NFC در سمت راست این دیوایس قرار گرفته است.

کاربران می‌توانند همراه با گوشی‌های مجهز به NFC، با سرعت ۳۰ مگابایت بر ثانیه به انتقال فایل بین دو دستگاه بپردازند. یک اسکنر اثر انگشت نیز زیر کلید پاور جا خوش کرده است. هوآوی میت بوک ۱۳ اینچی در دو نسخه‌ مجهز به پردازنده نسل هشتمی Intel Core i۵-۸۲۶U با گرافیک UHD۶۲۰ و Core i۵-۸۵۶۰U با گرافیک NVIDIA MX۱۵۰ عرضه خواهد شد. هر دو مدل به یک رم ۸ گیگابایتی، حافظه ۲۵۶ گیگابایتی SSD و باتری ۴۲ وات ساعتی مجهز هستند.  این لپ‌تاپ همچنین از فناوری Shark Fin Fan ۲.۰ نیز بهره می‌برد که شامل فن دوگانه و دو ماژول خنک‌کننده است که می‌تواند در سرعت ۸۰۰۰RPM فعالیت کند. در سمت چپ دیوایس یک درگاه USB-C قرار دارد، در حالی که سمت راست آن یک درگاه USB-C دیگر با یک جک ۵/ ۳ میلی‌متری هدفون قرار دارد. هوآوی هنوز قیمت این لپ‌تاپ را تایید نکرده است، اما فروش آن از ماه دسامبر (آذر- دی) آغاز خواهد شد. در حال حاضر میت بوک ایکس پرو با قیمت ۱۱۵۵ دلار در چین به فروش می‌رسد.