استفاده بلاکچین برای مدیریت محتوای دیجیتال
اما به گفته شرکت ژاپنی سونی این فناوری نوین و پیچیده کاربرد دیگری نیز دارد و آن توسعه یک پلتفرم به منظور مدیریت حقوق و محتوای دیجیتال (DRM) است. این غول تکنولوژی اعلام کرده که قصد دارد با بهرهگیری از فناوری بلاکچین از محتوای دیجیتالی کاربران نظیر کتابهای الکترونیکی (ای بوک)، موسیقی، فیلم و محتوای واقعیت مجازی محافظت کند تا به رعایت حقوق آنها در عصر دیجیتال کمک بسزایی کند. سونی بر این باور است که ارزهای دیجیتالی رمزنگاریشده همچون بیتکوین تنها یکی از موارد مصرف و کاربرد فناوری بلاکچین است و کارشناسان و متخصصان فعال در حوزه فناوری قادر خواهند بود با توسعه پلتفرمهای متعدد کاربردهای گوناگون آن را نیز توسعه داده و به کاربران امکان بدهند که از قابلیتهای جدید و کاربردی آن بهرهمند شوند.
سونی همچنین امیدوار است که فناوری بلاکچین قادر خواهد بود به کاربران فعال در فضای مجازی کمک و راهکارهای جدیدی را برای محافظت از اطلاعات شخصی، حریم خصوصی، احراز هویت، شیوه اشتراکگذاری محتوای آنلاین و همچنین حفظ تمامی حقوق مرتبط به آن ارائه کند. سیستم جدید مبتنی بر بلاکچین میتواند از تمامی حقوق مادی و معنوی (حق کپی رایت) محتوای دیجیتالی محافظت و شرکت مذکور به تمام اطلاعات وابسته به آن دسترسی پیدا کند تا درمواقع لزوم آن را بررسی کرده و به مالکیت اصلی و اصالت آن پی ببرد. این سیستم هماکنون در مرحله نمونه اولیه و آزمایش قرار دارد و درصورتی که با یک عملکرد موفقیتآمیز مواجه شود، سونی آن را تجاریسازی کرده و استفاده از آن را برای دارندگان IP قابل دسترس خواهد کرد.
ارسال نظر