رونق در خرید و فروش بازار دست دوم لپ‌تاپ

با گشتی در میان همین بازارها می‌توان آگهی‌های زیادی پیدا کرد که چه به‌صورت شخصی و چه عمده منتشر شده‌اند. به‌طور مثال آگهی فروش لپ‌تاپ‌هایی از برندهای شناخته شده با یک‌سوم قیمت همان کالا در شرایط آکبند با ۱۱ روز حق تست و تعویض دیده می‌شود که گفته می‌شود برای استفاده از مولتی مدیا و فتوشاپ و شبکه و طراحی و اتوکد و ۳max و بازی کردن مناسب هستند. همچنین در این بازار لپ‌تاپ‌هایی به قیمت ۹۹۰ هزار تومان بدون گارانتی و ۱۱ روز حق تعویض و لپ‌تاپ با قیمت یک میلیون و ۵۰ هزار تومان با یک‌سال گارانتی به چشم می‌خورند. لپ‌تاپ‌های مخصوص دانشجویان و کارمندان نیز با قیمت ۵۹۰ هزار تومان نیز به چشم می‌خورند.

شیوع استوک شاپ‌ها

اما در این شرایط برخی از فروشگاه‌ها هم اعلام می‌کنند که شرایط وارد کردن لپ‌تاپ با وضعیت استوک را هم دارند. استوک درواقع همان کالای دست دوم است که به اذعان وارد‌کنندگان آن وضعیتی به مراتب بهتر از دستگاه‌های کارکرده دارند. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اروپایی و آمریکایی مشتریان می‌توانند کالای خریداری شده را تا مدت ۳۰ روز بدون هیچ دلیلی مرجوع کرده و تمام مبلغ کالا را دریافت کنند. این کالاها پس از انبار شدن درجه‌بندی می‌شوند و در گرید‌های A و B و C و D به‌صورت عمده به فروش می‌رسند. مهم‌ترین عامل برای انتخاب یک دستگاه استوک اختلاف قیمت بین لپ‌تاپ استوک و آکبند است. این تفاوت در کمترین حالت از چند برابر شروع می‌شود و گاهی اوقات به ده‌ها برابر می‌رسد. یک دستگاه استوک به قیمت واقعی یک میلیون تومان احتمالا قیمت آکبند آن ۳ میلیون تومان به بالاست.

بنابراین این دسته از بازارها حالا برای عده زیادی از خریداران جذاب است و بسیاری از خانواده‌ها که در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه قرار دارند در حال پیدا کردن لپ‌تاپ مورد نیازشان در این بازارها هستند. در این فروشگاه‌ها نیز غالبا به مشتری اعلام می‌شود که لپ‌تاپ‌ها دارای دو هفته مهلت تست و ضمانت تعویض هستند. مساله گارانتی نبودن محصولات یکی از دغدغه‌های مشتریان در این صنف است که در ازای این خواسته فروشندگان خرید کارت گارانتی‌ها را به آنها پیشنهاد می‌دهند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد نظارت دستگاه‌ها و سازمان‌های حمایت از مصرف‌کننده ضروری است، چراکه امکان سو‌ءاستفاده دلالان از این دسته از خریداران که به دلیل توان کم مالی با انتخاب‌های محدودی مواجهند قابل پیش‌بینی است.

26 (2)