پاسخ به این دو پرسش ساده چندان آسان نیست. بسته ارزی جدید بانک مرکزی طی دو روز گذشته تاثیراتی را بر قیمت دلار و به دنبال آن بر بازار موبایل گذاشته به‌طوری که گران‌ترین گوشی بازار یعنی آی‌فون ۱۰ نسخه ۲۵۶ گیگابایتی به حدود ۱۳ میلیون تومان رسیده است گوشی که قیمت آن طی هفته‌های اخیر تا بیش از ۱۵ میلیون تومان هم رسیده بود. حالا اما رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌صوتی معتقد است که طی هفته آینده قیمت گوشی در بازار کاهش خواهد یافت.او از خریداران می‌خواهد یک هفته دست نگه دارند. ابراهیم درستی به «ایسنا» گفته است که قیمت گوشی به دنبال توزیع ۱۳۰ هزار تلفن همراه ضبط شده با قیمت دولتی کاهش خواهد یافت. او تنها مقامی است که تاکنون گفته موبایل‌های توقیف شده قرار است با قیمت معادل ارز ۴۲۰۰ به بازار عرضه شوند. عرضه ۱۳۰ هزار گوشی با قیمت دولتی قطعا به مذاق یک گروه بیش از همه خوش خواهد آمد: افرادی که اساسا نیازی به موبایل ندارند و مترصد سودبردن از تفاوت قیمت دولتی و واقعی بازار هستند. قیمت واقعی بازار موبایل ولو بسیار بالا بر اساس قیمت دلار تعیین می‌شود.

نحوه تخصیص ارز به گوشی‌های موبایل

برخی خبرهای رسیده به‌ آی‌تی ایران حاکی است که دولت قصد ندارد این گوشی‌ها را با قیمت دولتی در بازار عرضه کند چراکه تصور می‌کند تاثیری بر قیمت بازار نخواهد نداشت و افراد سودجو با خرید این گوشی‌ها آن را با قیمت بالاتر (قیمت واقعی معادل دلار) در بازار به فروش خواهند رساند. خیلی بعید است با توجه به تدارکی که افراد سودجو برای تصاحب گوشی‌های ارزان خواهند کرد افرادی که امروز واقعا به گوشی نیاز دارند به این گوشی‌ها دست یابند طی چند هفته اخیر برخی برندها و شرکت‌ها گوشی‌های وارداتی خود را با قیمتی بسیار پایین در روی سایت یا بازار به فروش رسانده‌اند. ازجمله یکی از نمایندگان سامسونگ بلافاصله بعد از مشخص شدن لیست واردکنندگانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات موبایل دریافت کرده‌اند اقدام به فروش گوشی گلکسی اس ۹ روی یک سایت اینترنتی کرد. گفته می‌شود در کمتر از چند دقیقه موجودی آن تمام شده است. چه کسی این گوشی‌هارا خرید؟ آیا خریداران واقعی یا واسطه‌گران؟ کسی نمی‌داند. این احتمالا همان اتفاقی است که اگر قصد بر عرضه با قیمت دولتی باشد در مورد گوشی‌های موجود در انبار تعزیرات که قرار است به بازار عرضه شوند هم رخ خواهد داد.

در این شرایط چاره چیست؟

یک نکته دیگر در این زمینه وضعیتی است که فروشندگان موبایل در بازار ایجاد کرده‌اند. آنها گوشی را به قیمت روز دلار می‌فروشند نه به قیمت خرید! در واقع اجناس موجود در انبارشان را بر اساس قیمت روز دلار قیمت می‌گذارند نه بر اساس فاکتور خرید که این یکی از دلایل اصلی بالا و پایین شدن روزانه و حتی ساعتی قیمت‌هاست. منطق حکم می‌کند اگر شما هر جنسی را (مثل یک گوشی آی‌فون) با هر قیمتی خریده‌اید با اضافه کردن مقداری سود به خریدار بفروشید اما فروشندگان می‌گویند اگر به قیمت قبلی بفروشند قادر به تامین آن با همان قیمت نیستند. پاسخ ساده است اگر گوشی بعدی را با قیمت گران‌تر خریداری کردید بر اساس همان قیمت(به اضافه سود) بفروشید و اگر در خرید بعدی افزایش پیدا کرد بازهم بر اساس همان قیمت خرید جنس را قیمت‌گذاری کنید. مجموع این شرایط پاسخ به این پرسش را که آیا باید گوشی بخریم یا نه را بسیار دشوار کرده است. مشخص است فاکتورهای خرید گوشی موبایل در بازار کمتر وابسته به خود بازار و بیشتر به عواملی چون قیمت دلار است. در این شرایط باید پرسید آیا چشم‌انداز قیمت دلار در بازار رو به کاهش است یا افزایش؟ فعلا با عرضه بسته جدید بانک مرکزی قیمت‌ها رو به کاهش تمایل نشان داده است.