تحلیلگران و کارشناسان این موسسه معتقدند که روند خرید و استفاده از اسپیکرهای هوشمند در سال‌های آینده هم همچنان رشد داشته و حتی پیش‌بینی کرده‌اند که تعداد اسپیکرهای هوشمند مورد استفاده در سراسر دنیا تا سال ۲۰۲۰ به ۲۲۵ میلیون دستگاه هم برسد. همان‌طور که انتظار می‌رود دستگاه‌های اکو شرکت آمازون این روزها بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند. کارشناسان انتظار دارند این محصولات تا پایان سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۰‌درصد از بازار جهانی اسپیکرهای هوشمند را به خودشان اختصاص بدهند. این در حالی است که اسپیکرهای هوشمند سری هوم شرکت گوگل و هوم‌پاد شرکت اپل به ترتیب ۳۰‌درصد و ۴‌درصد از این بازار جهانی را تا پایان سال‌جاری میلادی در اختیار خواهند داشت. در این میان سهم ناچیز اپل از بازار این محصول انقلابی هم توجه کارشناسان و تحلیلگران بازار را به خودش جلب کرده است. «وینسنت تیلکه» یکی از کارشناسان موسسه Canalys در این مورد می‌گوید: «ایالات‌متحده آمریکا حاکمیت بازار جهانی اسپیکرهای هوشمند را در اختیار دارد، چون بیشترین تعداد اسپیکرهای هوشمند مورد استفاده دنیا در بازار این کشور هستند.

دو شرکت آمازون و گوگل به خوبی پتانسیل این بازار را شناسایی کرده و به همین دلیل جنگ رقابتی جدی مخصوصا بر سر قیمت عرضه محصولاتشان را آغاز کرده‌اند. در نهایت این دو شرکت بیشترین سهم از بازار جهانی اسپیکرهای هوشمند را به محصولات خودشان اختصاص داده‌اند. اسپیکرهای هوشمند اما محصول جدیدی در بازار آمریکا به حساب نمی‌آیند. در واقع این محصولات سال‌هاست که با قیمت ارزان و به راحتی در دسترس کاربران این کشور قرار دارند. آمازون و گوگل حالا سعی دارند اسپیکرهای هوشمندشان را از خانه‌های هوشمند به کسب‌و‌کارها، بنگاه‌های تجاری، شرکت‌ها و... ببرند. به همین علت تیم‌های توسعه تجاری این دو شرکت هم فرصت‌های تجاری مناسب مانند هتل‌ها، دفاتر اداری، باشگاه‌های ورزشی یا فرودگاه‌ها را شناسایی می‌کنند. آمازون با ارائه سرویس‌های ویژه «الکسا برای تجارت» و «الکسا برای پذیرایی» سعی دارد بیشتر به این اهداف نزدیک شود. چنین سرویس‌هایی می‌توانند راه را برای توسعه راهکارها و ارائه مهارت‌ها و سرویس‌های فنی باز کنند که این روزها مشتریان نیاز جدی به آنها دارند.»

کارشناسان موسسه Canalys معتقدند با اینکه چین همچنان یک بازار نوظهور برای اسپیکرهای هوشمند است،‌ اما می‌تواند یک غول خفته باشد. «هاتی هه» یکی از کارشناسان این موسسه در این مورد می‌گوید: «بازیگران داخلی مانند علی‌بابا و شیائومی سرمایه‌گذاری سنگینی در این بازار انجام داده‌اند. ارائه پیشنهادهای تخفیف از سوی این شرکت‌ها در نیمه دوم سال‌جاری می‌تواند عامل مهمی برای رونق بازار این محصولات در چین باشد. در حالی که رقابت در این بازار جدی‌تر می‌شود، تولیدکنندگان چینی محصولات بیشتر با قیمت‌های متنوع‌تری روانه بازار می‌کنند تا بتوانند نظر کاربران با سلایق مختلف را جلب کنند. چین با داشتن بیش از ۴۵۰میلیون خانواده (سه برابر بیشتر از آمریکا)، پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای هدف برای این محصولات در جهان را دارد. درست به همین دلیل انتظار می‌رود در بلندمدت بازیگران بزرگ، بازار این محصولات در چین را هدف قرار بدهند.»

بررسی‌های موسسه Canalys نشان می‌دهد که بازار جهانی اسپیکرهای هوشمند در سال ۲۰۱۸ رشد سالانه ۱۴۵‌درصدی را تجربه می‌کند. بر اساس این بررسی‌ها آمریکا با سهم ۶۴‌درصدی بزرگ‌ترین بازار این محصولات است و پس از آن چین با سهم ۱۰‌درصدی، کشورهای دیگر با سهم ۱۰‌درصدی، انگلستان با سهم ۸‌درصدی، آلمان با سهم ۶‌درصدی و در نهایت ژاپن با سهم ۳‌درصدی به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. «بن استانتون» یکی دیگر از تحلیلگران موسسه Canalys درباره این موضوع می‌گوید: «افزایش سریع تعداد اسپیکرهای هوشمند مورد استفاده در جهان خودش یک عامل رشد این بازار است. آمازون و گوگل ناچارند جایگاه خودشان را در این بازار تثبیت کرده و توسعه‌دهندگان را برای استفاده از پلت‌فرم‌هایشان متقاعد کنند. این موضوعی مهم و حیاتی برای گوگل و آمازون است؛ چون می‌تواند وضعیت آنها را در آینده بازار این محصولات و صنایع آینده مشخص کند.»

26 (1)