انتظار برای کاهش قیمت لپ‌تاپ

بر‌اساس لیست منتشر شده اغلب لپ‌تاپ‌هایی که با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند، از برندهای ایسوس، ایسر و لنوو هستند که قرار است با نظارت اتحادیه فناوران تا پایان هفته، قیمت آنها کاهش یابد. در همین زمینه هم «ایسنا» گزارش داد که در پی اقدام وزیر ارتباطات در اعلام اسامی شرکت‌ها سازمان‌ حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز از این اقدام حمایت کرده چنانچه محمود نوابی، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت که طبق دستور رئیس‌جمهوری لیست کالاهایی که با دلار ۴۲۰۰ تومان وارد شده‌اند، به محض اعلام بانک مرکزی در سامانه ۱۲۴.ir سازمان حمایت قرار می‌گیرد تا مردم این لیست را مشاهده و درصورت مغایرت و گرانی، موارد را به سازمان اعلام کنند.

در نهایت یکشنبه گذشته، فهرست کالاهای دریافت‌کننده ارز رسمی به تفکیک افراد و شرکت‌ها از سوی بانک مرکزی منتشر شد. این اقدام بانک مرکزی در راستای تاکید رئیس‌‌جمهوری مبنی بر لزوم شفاف‌سازی کالاهای دریافت‌کننده ارز رسمی انجام و اعلام شد این شرکت‌ها از ۲۱فروردین تاکنون ارز رسمی به نرخ ۴۲۰۰تومان برای واردات کالا دریافت کرده‌اند. در این بین کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات هم مشاهده می‌شوند. در این راستا مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران نام شرکت‌هایی که در فهرست بانک مرکزی آمده است را تایید و اعلام کرد که لیست مربوط به کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت و ماوس و کیبورد که زیرمجموعه اتحادیه فناوران هستند، صحت دارد؛ به این شرکت‌ها ارز تخصیص داده شده و طبق همان موارد هم کالا وارد شده و در گمرک آمده و ترخیص شده است. بیشتر این کالاهای وارداتی از برندهای ایسوس، ایسر و لنوو هستند.

او با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌ها کالا را بر مبنای قیمت‌های قبل می‌فروشند، می‌گوید:«کنترل نهایی را چند برابر می‌کنیم و امیدواریم همین هفته کاهش قیمت را شاهد باشیم. کالاهایی که با این ارز وارد شده‌اند را طبق برگ خروجی گمرک و پیش‌فاکتورهایی که گرفته‌اند مطالعه می‌کنیم، هزینه‌ها و سودشان را در نظر می‌گیریم و اگر بالاتر از مبلغ قانونی فروخته شوند، هم خود اتحادیه برخورد می‌کند و هم اسامی را به سازمان تعزیرات حکومتی انتقال خواهیم داد. البته مشکلات گمرکی دیگری هم وجود دارد که حتما باید با مسوولان مربوطه در میان گذاشته شود اما حتما تا پایان هفته شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.»

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران درباره اینکه آیا لپ‌تاپ‌های اپل هم با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند؟ بیان کرد: «لپ‌تاپ‌های اپل با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد نشده‌اند. البته محصولات شرکت اپل به‌طور کلی گران هستند و این محصولات ممکن است با دلار آزاد وارد شده باشند؛ بنابراین محصولات اپل با افزایش قیمت مواجه شده‌اند؛ اما ما این موضوع را هم دنبال خواهیم کرد و فروشندگان باید جوابگوی افزایش قیمت بی‌رویه آنها باشند زیرا افزایش قیمت با ارز آزاد هم حدی دارد.»

میرمهدی، اقدام وزیر ارتباطات در انتشار لیست واردکنندگان با ارز دولتی را کار ارزنده‌ای می‌داند و معتقد است با وجود این، اقدام ناآگاهانه‌ای اتفاق افتاد که آن عمل خیر زیر سوال رفت؛ زیرا تنها درخواست‌ها در این فهرست اعلام شده و مشخص نیست چه کسانی این دلارها را گرفته‌اند. «در مواردی ما به همکارانمان مراجعه کردیم و متوجه شدیم که افرادی درخواستشان به بانک رفته، شخص متقاضی سپرده ۳۵ درصد را پرداخت کرده و نامشان در لیست بوده اما ارزی نگرفته‌اند.»  او با بیان اینکه انتشار ارزی که توسط شرکت‌ها دریافت و کالا وارد شده، منطقی است، معتقد است:« هر شرکتی که ارز گرفته باشد، موظف است طبق نرخ دلاری که گرفته با هزینه‌هایی که در گمرک، حمل و نقل و سود بازرگانی به کالا تحمیل می‌شود، قیمت را محاسبه کرده و طبق جدول، کالا را با فاکتور رسمی به مصرف‌کننده و عرضه‌کننده تحویل دهد.»

استقبال بازاریان سخت‌افزار از شفاف‌سازی

مشخص شدن این موضوع که چه کسانی در صنف سخت‌افزار موفق به دریافت ارز دولتی شدند به‌نظر می‌رسد که باعث رضایت بسیاری در این صنف شده است. لیستی که آنها معتقدند به شفاف شدن زوایای پنهانی که نشان می‌دهد نام چه تعداد فعال قدیمی در دل این لیست جای دارد و چه تعداد متعلق به اشخاصی است که نشان و سابقه چندانی در این صنف نداشته‌اند، کمک می‌کند. رجب‌زاده یکی از فروشندگان بازار کامپیوتر پایتخت در تهران معتقد است این یک اتفاق مثبت برای شفاف‌سازی فضا در این صنف به‌شمار می‌رود. او به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «این حرکت خوب از تصمیم به‌موقع وزارت ارتباطات در انتشار لیست شرکت‌های واردکننده موبایل نشات گرفت و حالا به جرات می‌توانم بگویم که تمامی صنف ما از شفاف‌سازی به‌شدت حمایت می‌کنند چرا‌که در این صنف چیزی برای پنهان‌کاری نیست.» او می‌گوید که دیگر دوره قاچاق شدن کالا گذشته است و حالا شرایط به نفع کسانی است که با تعهد و شناسنامه کار می‌کنند و آنها که با برگه سبز کار می‌کنند، متضرر می‌شوند.

او می‌گوید که مطلع شده بسیاری از شرکت‌هایی که اجناسشان را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده‌اند حالا احساس خطر کرده‌اند و در حال فروش جنس‌هایشان در یک سایت اینترنتی خرید کالا هستند و این سایت هم به مشتریانش اطلاع داده که اجناسی با قیمت‌های پایین برای فروش دارد. به گفته او این شرکت‌ها متعلق به کسانی است که از بی‌اطلاعی مردم سوءاستفاده کردند. این فروشنده معتقد است هر عملی، عکس‌العملی دارد و زمانی که برخی عوامل باعث ایجاد اغتشاش در بازار و اثرات روانی می‌شوند، مردم هم واکنش نشان داده و با خرید دلار و سکه برای آینده خود برنامه‌ریزی می‌کنند.  او در عین حال می‌گوید که در صنف سخت‌افزار برخی هم ارز دولتی گرفته و آن را بابت بدهی‌های خود خرج کرده‌اند.

«‌بسیاری در زمانی که درخواست ارز ۴۲۰۰ تومانی داشتند از مدت‌ها قبل اجناسی با قیمت دلار ۵ تا ۸ هزار تومان در گمرک داشته و منتظر ترخیص بودند، این همان کالایی است که واردکننده با اعتبارات خود برای پرداخت از خریدار اصلی درخواست مهلت کرده بود. بنابراین بخشی از دلارها در این مسیر به پرداخت بدهی‌های معوق اختصاص یافته است. از سوی دیگر در این صنف مگر تنها گوشی و لپ‌تاپ وارد می‌شود؟ اجناس دیگری مثل سرور و ماوس و تجهیزات جانبی کامپیوتر وارد می‌شود و لازم است اسامی شرکت‌هایی که ارز دولتی برای واردات این تجهیزات داشته‌اند نیز منتشر شود.» به‌نظر می‌رسد بازار سخت‌افزار در هفته آتی اتفاقاتی را تجربه ‌کند که مصرف‌کننده و فروشنده بیشتر از همه منتظر ثبات و آرام شدن فضای آن هستند.

25 (2)