تحول در نظام سلامت به کمک اینترنت اشیا

به مدد IoMT، پرستاران و پزشکان می‌توانند مستمرا از وضعیت سلامتی بیمار اطلاع یابند و در صورت دریافت هشدارهای اساسی، قبل از هر اتفاقی اقدامات اساسی را انجام دهند.  طبق گزارشی که Allied Market Research منتشر کرده، این نکته پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۲۱ حجم بازار جهانی IoMT به بالغ بر ۸/ ۱۳۶ میلیارد دلار خواهد رسید. امروزه حدود ۷/ ۳ میلیون تجهیزات پزشکی وجود دارد که به بخش‌های مختلفی از بدن انسان وصل هستند و اطلاعات مختلفی را در خصوص وضعیت سلامت بیمار ارائه می‌ ‌دهند. IoMT به سیستم متصلی از تجهیزات پزشکی و برنامه‌های کاربردی اشاره می‌کند که اطلاعات بیماران را از طریق شبکه‌های کامپیوتری برخط به سیستم‌های IT مراقبت‌های بهداشتی منتقل می‌کند. محرک‌های زیادی برای رشد بازار IoMT وجود دارد که برخی از آنها عبارت است از دسترسی‌پذیری بالا به تجهیزات پوشیدنی، امکان کاهش مراجعه به بیمارستان، هزینه‌های کاهنده تکنولوژی حسگر، امکان یکپارچه‌سازی اکوسیستم سلامت.

امروزه تقریبا بسیاری از تجهیزات موبایل به تکنولوژی‌های ارتباط حوزه نزدیک Near Filed Communication) و شناسایی با امواج رادیویی (Radio Frequency Identification) هستندکه از آن طریق می‌توانند با سیستم‌های IT ارتباط برقرار کنند. افزون بر این، نرخ ابتلا به بیماری‌های مزمن (نظیر دیابت و آسم...) رو به افزایش است و تقاضا برای گزینه‌های درمانی بهتر و هزینه‌های پزشکی کمتر تمایل زیادی در به‌کارگیری IoMT ایجاد کرده است. گسترش و دسترسی به اینترنت پرسرعت در کشورهای مختلف مثلا کره‌جنوبی با سرعت ۶/ ۲۸ Mbps در سه ماه نخست ۲۰۱۷ در کنار سیاست‌های رگولاتوری مناسب تاثیر زیادی بر پذیرش IoMT داشته است. افزون بر عوامل فوق، عامل پیری جمعیت نیز یکی از عوامل اساسی پذیرش IoMT محسوب می‌شود. آمار حاکی از آن است که تا ۲۰۲۵ بالغ بر ۲/ ۱ میلیارد از ۸ میلیارد انسان روی زمین کهنسال خواهند شد یعنی جمعیتی معادل جمعیت هند.

سالخوردگان طبعا به مراقبت‌های بهداشتی بیشتری نیازمندند بنابراین این منجر به افزایش هزینه‌های سرسام‌آوری در نظام سلامت خواهد شد. بنابراین هرچه قدر که امید به زندگی افزایش یابد، انتظار می‌رود که هزینه‌های خدمات بهداشتی افزایش یابد. IoMT راهکار بهتری برای مراقبت از سالخوردگان می‌دهد و از ظرفیت بالقوه‌زیادی برای کاهش هزینه‌های مراقبت برخوردار است.  تجهیزات IoMT می‌توانند علائم حیاتی و عملکرد قلب را رصد کرده و گلوکز خون، سطح خواب و سایر فعالیت‌های فرد را نیز اندازه‌گیری کرده و در اختیار پزشک مربوطه قرار دهند. سالمندان غالبا فراموش می‌کنند تجویزهای پزشکی را به موقع انجام دهند و تجهیزات IoMT می‌توانند در یادآوری این زمان به آنها کمک کنند.  افزون بر این، از آنجا که جمعیت سالخورده توان تحرک به مراتب کمتری از جمعیت جوان دارد، تجهیزات تشخیصی قابل حمل نظیر دستگاه سه‌کاره پزشکی

(Medical Tricorder) و...، می‌توانند خیلی سریع‌تر وضعیت فشار خون، ضربان قلب، آزمایش ادرارو به‌طور کلی آزمایش‌هایی که به تحرک نیاز دارند را بدون مراجعه به دکتر برای سالمندان انجام دهند. فناوری‌های تشخیصی قابل حمل می‌توانند یافته‌های حاصل از این آزمایش‌ها را تحلیل و گزارش دهند.