۷  تا ۸ اینچ: این نوع تبلت، تبلت‌های کوچک به شمار می‌روند. کیفیت و قدرت این نوع تبلت‌ها، در مقایسه با انواع بزرگ‌تر، معمولا ضعیف‌تر است ولی این ضعف، یک قاعده کلی نیست، چراکه امروزه تبلت‌هایی در بازار وجود دارند که از برخی مدل‌های بزرگ نیز پرقدرت‌تر و با کیفیت‌تر هستند.

۸ تا ۱۰ اینچ: این تبلت‌ها در طبقه متوسط و نیمه بزرگ قرار می‌گیرند. کیفیت و وضوح صفحه نمایش در این مدل تبلت بیشتر است. به دلیل اندازه بزرگ‌تر، سخت‌افزار نسبتا قوی‌تری هم در این تبلت‌ها استفاده شده است تا قدرت و کیفیت را توأم با یکدیگر ارائه دهد.

۱۰ اینچ و بزرگ‌تر: این تبلت‌ها بزرگ‌ترین تبلت‌های جهان به شمار می‌روند. به دلیل خاص بودن در اندازه و کیفیت، تعداد زیادی را نمی‌توان در بازار دید زیرا طرفداران زیادی ندارد. اصلی‌ترین مشکل این تبلت‌ها، اندازه بسیار بزرگ و وزن بالای آنهاست.

به طور کلی تبلت‌ها بر اساس امکاناتشان رنج قیمتی متفاوتی دارند، اما نکته قابل توجه این است که مانند بیشتر لوازم دیجیتال در یکی، دو ماه اخیر پس از نوسانات بازار ارز قیمت تبلت‌ها هم تحت تاثیر قرار گرفته و بر اساس مشاهدات با افزایش حدود هشت تا ۱۰ درصدی روبه‌رو شده‌اند.

هنگام خرید تبلت به چه نکاتی توجه کنیم؟

اصلی‌ترین موردی که باید هنگام خرید یا حتی پیش از خرید به آن توجه شود، پردازنده دستگاه است. این قطعه وظیفه اصلی پردازش اطلاعات و آماده‌سازی آن را بر عهده دارد. پس لازم است اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، مطلب مرتبط با انواع پردازنده‌ها را بخوانید تا موقع خرید، تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید. ولی در این بین نکته‌ای وجود دارد. درست است که پردازنده قلب اصلی و تپنده دستگاه شماست ولی همه چیز هم نیست. ویژگی دیگری که باید آن‌ را مد نظر داشته باشید، رم تبلت است. هرچه رم شما بالاتر باشد، سرعت کار و سرعت پاسخگویی تبلت شما بالاتر بوده و می‌توانید راحت‌تر و با اطمینان خاطر بیشتری با تبلت خود کار کنید. نکته بعدی صفحه نمایش است. کاربران تبلت‌ها، چیزی بیشتر از یک صفحه نمایش بزرگ نمی‌بینند و با چیز دیگری به‌جز یک صفحه نمایش کار ندارند.

پس این‌طور می‌توان گفت که صفحه نمایش تبلت‌ها باید وضوح و کیفیت بسیار بالایی داشته باشد. مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، wifi یا به‌طور کلی شبکه‌‌های ارتباط اینترنتی است. همان‌طور که می‌دانید اصلی‌ترین کاربرد تبلت در اینترنت است پس چه خوب است از نسخه wifi قوی‌تری پشتیبانی کند یا اگر تبلتی که شما می‌خواهید، سیم کارت می‌خورد از شبکه‌های رادیویی نسل جدیدتری پشتیبانی کند. مورد بعدی که مهم‌ترین نقش را در هنگام کار و استفاده از تبلت بازی می‌کند سیستم عامل است. تنها رابط کاری کاربر با سخت‌افزار و بهره‌مندی از سخت‌افزار تبلت خود، همین سیستم‌عامل است. امروزه سازندگان ترجیح می‌دهند تا در تبلت‌های خود از سیستم‌عامل‌های معروف و پرطرفداری همچون اندروید و iOS و ویندوز استفاده کنند.

26 (3)