مقایسه Xperia XZ2 سونی با پرچمداران نسل قبلی

 طراحی ظاهری و صفحه نمایش

مدت‌ها بود که کمپانی سونی به خاطر طراحی زاویه‌دار مورد انتقاد کاربران و همچنین کارشناسان قرار گرفته بود اما این سازنده سال گذشته رسما اعلام کرد که قصد دارد طراحی ظاهری گوشی‌های هوشمند خود را دستخوش تغییر کند و Xperia XZ۲ هم به خوبی نشان‌دهنده تلاش کمپانی مذکور در جهت طراحی گوشی‌های هوشمند به شیوه مدرن است. این گوشی تا حدودی شبیه نسل‌های قبلی به نظر می‌رسد اما گوشه‌های بدنه‌اش مشخصا خمیده‌تر طراحی شده‌اند و روی پنلش هم خمیده دیده می‌شود. همچنین پنل پشتی پرچمدار تازه سونی از جنس شیشه طراحی شده است و از ویژگی شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کند.

تفاوت ظاهری این دو گوشی بسیار زیاد است. XZ۱ مانند سایر گوشی‌های قبلی سونی با طراحی زاویه‌دار معرفی شد در حالی که XZ۲ براساس استراتژی تازه این سازنده طراحی شده است؛ البته این موضوع اصلا به عملکرد اصلی گوشی‌ها مربوط نمی‌شود و کاملا سلیقه‌ای است. XZ۱ همچنین از دوربین اصلی با یک لنز در گوشه بالا سمت چپ پنل پشتی بهره می‌برد. هر دو مدل XZ۱ و XZ۲ مجوز IP۶۸ دریافت کرده‌اند و در مقابل نفوذ آب و گردوخاک تاحدودی مقاومند. البته XZ۱ عمدتا از جنس فلز ساخته شده در حالی که بدنه گوشی XZ۲ بیشتر از جنس شیشه طراحی شده است. Xperia XZ۱ صفحه نمایش ۲/  ۵ اینچی LCD با وضوح تصویر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ دارد در حالی که وضوح تصویر حالا در Xperia XZ۲ به ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ ارتقا یافته و نسبت تصویر هم ۱۸:۹ است.

 دوربین

گوشی XZ۱ به دوربین اصلی با یک لنز ۱۹ مگاپیکسلی و دیافراگم ۰/  ۲ و همچنین ویژگی‌های لرزشگیر الکترونیکی تصویر، تشخیص فاز پیشگویانه و فوکوس لیزری مجهز شده بود. XZ۲ تازه هم از یک لنز ۱۹ مگا پیکسلی مشابه بهره می‌برد اما این نسخه تازه قادر است ویدئوهای اسلوموشن ۱۰۸۰ را با سرعت ۹۶۰ فریم در ساعت ضبط کند در حالی که دوربین XZ۱ می‌تواند ویدئوهای ۷۲۰ را با سرعت مشابه به ثبت برساند. از طرفی لازم است اشاره کنیم که XZ۱ می‌تواند ویدئوی ۷۲۰ اسلوموشن را به مدت ۶ ثانیه ضبط کند در حالی که این مدت در XZ۲ تنها ۳ ثانیه است. همچنین جالب است بدانید که حسگر سلفی پرچمدار تازه سونی ۵ مگاپیکسلی است در حالی که دوربین سلفی XZ۱ از حسگر ۱۳ مگاپیکسلی قدرت می‌گرفت.

 باتری

ظرفیت باتری XZ۱ معادل ۲۷۰۰ میلی آمپر ساعت بود در حالی که XZ۲ به باتری بزرگ‌تری با ظرفیت ۳۱۸۰ میلی آمپر ساعت مجهز شده است. از طرفی صفحه نمایش هم در این نسل تازه بزرگ‌تر در نظر گرفته شده است و همین موضوع باعث می‌شود که عمر باتری احتمالا نسبت به نسخه قبلی افزایش نیافته باشد. هر دو گوشی به پورت ارتباطی USB Type-C مجهز شده‌اند و از تکنولوژی شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کنند اما یک تفاوت عمده در این میان وجود دارد که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم؛ Xperia XZ۲ از شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کند در حالی که نسل قبلی فاقد آن است.

 نرم‌افزار

گوشی‌های XZ۱ و XZ۲ هر دو اندرویدی هستند و به‌روزرسانی نرم‌افزاری اندروید اوریو هم چندی پیش برای XZ۱ رسما منتشر شد. از طرفی این موضوع نمی‌تواند تضمین تجربه کاربری کاملا مشابه در این دستگاه‌ها باشد؛ چراکه XZ۲ تازه‌تر است و مدت طولانی‌تری از نظر به‌روزرسانی نرم‌افزاری از سوی سونی پشتیبانی می‌شود. البته این موضوع هنوز رسما تایید نشده است. سونی در تلاش است رابط کاربری‌اش را توسعه و تجربه کاربری را روی دستگاه‌های اندرویدی خود ارتقا دهد. نرم‌افزار این کمپانی عملکرد قابل قبولی ارائه می‌کند و صرف نظر از چند مورد کوچک، اغلب کاربران اندرویدی از تعامل با آن احساس رضایت دارند.

 قیمت و تاریخ عرضه

Xperia XZ۱ سال گذشته معرفی و روانه بازار شد اما Xperia XZ۲ فعلا تنها معرفی شده است. سونی گفته است که این گوشی تا اواخر بهار روانه بازار خواهد شد اما در مراسم رسمی رونمایی به قیمت آن اشاره نکرد. XZ۱ در حال حاضر حدودا ۵۰۰ دلار در آمریکا به فروش می‌رسد و XZ۲ هم احتمالا کمی گران‌تر از آن خواهد بود. گفته می‌شود پیش خرید XZ۲ و XZ۲ Compact با قیمت به ترتیب ۹۶۵ و ۷۵۸ دلار از ۱۶ مارس (۲۵ اسفند) امکان‌پذیر می‌شود و عرضه عمومی‌شان هم از ۶ آوریل (۱۷ فروردین) آغاز خواهد شد.