اسمارت‌فون‌ها از رایانه‌ها سبقت می‌گیرند

اسمارت‌فون‌ها در سال ۲۰۱۸ از کامپیوترها سبقت می‌گیرند

تلویزیون همچنان با قدرت به‌کار خود ادامه می‌دهد، اما امروزه خیلی از کاربران اخبار آنلاین را ترجیح می‌دهند و در کل رسانه دیجیتال امروزه حرف اول را در بخش اخبار می‌زند و روزنامه‌ها و مجلات دیگر سهم زیادی در این بخش ندارند. طبق تحقیقات و آمار منتشر شده از موسسه ریوترز، آنچه نسبت به گذشته تغییر کرده اینکه امروزه بیش از نیمی از افراد از اسمارت‌فون‌ها برای خواندن اخبار استفاده می‌کنند و جالب این است که افراد حتی زمانی که در منزل یا در تختخواب خود به سر می‌برند باز هم اخبار را از طریق تلفن همراه دنبال می‌کنند و دیگر تمایلی به استفاده از لپ‌تاپ برای خواندن اخبار در منزل و محل کارشان ندارند. پس در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر به آمار کشورهایی همچون سنگاپور نکاه کنیم می‌بینیم که ۷۲ درصد افراد اخبار را تنها از طریق اسمارت‌فون‌هایشان دنبال می‌کنند، بنابراین می‌توان حدس زد که آینده اخبار مخصوصا اخبار آنلاین در دستان اسمارت‌فون‌ها قرار دارد. طبق گزارش‌ها، اخبار آنلاین در ایالات‌متحده در مقایسه با روش‌های دیگر از محبوبیت بیشتری برخوردار است. در بخش مطالعه اخبار آنلاین نیز در حال حاضر کامپیوترها و اسمارت‌فون‌های به یک اندازه از سوی کاربران استفاده می‌شوند که مطمئنا در آینده نزدیک اسمارت‌فون‌ها در این بخش از کامپیوترها سبقت خواهند گرفت.

  وب‌سایت‌های خبرگزاری‌ها دیگر هدف مستقیم نیستند

با اینکه هنوز هم بسیاری از افراد اخبار را از طریق وب‌سایت‌های رسمی خبرگزاری‌ها پیگیری می‌کنند اما نحوه بازدید از این وب‌سایت‌ها دیگر مانند گذشته نیست و بیش از ۶۸ درصد کاربران به صورت غیرمستقیم مثلا از طریق نتایج جست‌وجوی گوگل به این وب‌سایت‌ها سر می‌زنند و تنها ۲۳ درصد از کاربران به‌طور مستقیم و با وارد کردن آدرس وارد این وب‌سایت‌ها می‌شوند. جالب‌تر اینکه نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افراد تنها نام پلت‌فرمی که اخبار را در آن مشاهده می‌کنند به یاد می‌آورند و فقط تعداد اندکی از افراد نام خبرگزاری منتشرکننده آن اخبار را به یاد می‌آورند. این خبر برای پلت‌فرمی همچون فیس‌بوک بسیار امیدوارکننده است چراکه ۴۷ درصد از افرادی که اخبار را از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند، از فیس‌بوک استفاده می‌کنند.

  کاربران متن را به ویدئو ترجیح می‌دهند

هدف از انتشار اخبار از طریق اینترنت در اصل این بود که اخبار به شکل چندرسانه‌ای و ترکیبی از متن، عکس و ویدئو باشد اما نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از افراد همچنان اخبار متنی را به دیگر روش‌های چند رسانه‌ای ترجیح می‌دهند. بسیاری از کاربران معتقدند که تماشای ویدئو زمان می‌برد و خواندن اخبار متنی از نظر زمانی خیلی به‌صرفه‌تر است.

  درآمد ناشران اخبار کاهش یافته است

طبق آمار به‌طور میانگین در سراسر دنیا تنها ۱۳ درصد خوانندگان برای اخباری که خوانده‌اند مبلغی (حق اشتراک) پرداخت کرده‌اند و ۸۷ درصد بقیه اخبار را به‌صورت رایگان دنبال می‌کنند. البته این رقم سال گذشته در ایالات متحده از ۹ به ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده و ضمنا سن افرادی که برای خواندن اخبار در آمریکا حق اشتراک پرداخت می‌کنند بین ۱۸ تا ۳۴ سال است که همین مساله می‌تواند روزنامه‌نگاران را به آینده امیدوار نگه دارد.