مزایا و معایب پیکسل‌های جدید گوگل

مزایا

بهتر است ادعای گوگل را جدی بگیرید چراکه دوربین پیکسل۲ و پیکسل XL۲ حقیقتا بی نظیر است و حتی از مدل سال گذشته هم عملکرد بهتری دارد. نقد بررسی‌های اخیر به‌ عمل آمده از این گوشی هم این ادعا را ثابت می‌کند. نکته مثبت اینجاست که دوربین به کاررفته در هر دو مدل پیکسلی که امسال معرفی شده‌اند، دقیقا مشابه یکدیگرهستند و خوشبختانه علاقه‌مندان را از لحاظ انتخاب دوربین بهتر بر سر دوراهی قرار نمی‌دهند. تفاوت اصلی گوگل پیکسل XL۲ نسبت به پیکسل۲، در صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و باتری قوی‌تر است. ضمنا گوگل برخی از امکانات عکسبرداری جذابی که ابتدا در دوربین آی‌فون ۸ و آی‌فون ۱۰ مشاهده کردیم را در دوربین پیکسل‌های جدید نیز به‌کارگرفته است. این یعنی با استفاده از دوربین عقب یا جلو گوشی‌های پیکسل ۲، می‌توانید تصاویر پرتره را ثبت کرده و حتی پیش‌زمینه سوژه‌ها را به مقدار قابل‌توجهی تار و تصاویر حرفه‌ای دلخواهتان را ثبت کنید. گوگل روی پیکسل‌های جدید خود، از پلت‌فرم «گوگل لنز» نیز استفاده کرده است.

گوگل لنز ابزار جدید شرکت گوگل برای تشخیص سریع اشیای محیط است. پیکسل ۲ در حقیقت اولین اسمارت‌فونی است که از این پلت‌فرم به‌طور کامل پشتیبانی می‌کند و گوگل ادعا کرده که این برنامه در حال حاضر قابلیت تشخیص کتاب‌ها، پوستر فیلم‌ها، کارت‌ها و حتی اماکن مشهور را دارد. ضمنا گوگل از پلت‌فرم واقعیت افزوده ARCore نیز در پیکسل‌های جدید استفاده کرده که شامل استیکرهای واقعیت افزوده مختلف و جذابی می‌شود. یکی از عجیب‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین ویژگی‌های دو پرچمدار جدید گوگل، «دستیار فشاری» است که با فشردن کناره‌های گوشی فعال می‌شود و به‌کاربر امکان استفاده از دستیار صوتی گوگل را می‌دهد.

شاید فشردن گوشی کمی از لحاظ تئوری عجیب باشد اما حقیقتا روشی زیرکانه و جذاب برای به‌کارگیری دستیار صوتی محسوب می‌شود که مشابه آن را تا به امروز ندیده بودیم. مطمئنا فشار دادن کناره‌های گوشی از قرار دادن انگشت روی دکمه هوم گوشی خیلی ساده‌تر خواهد بود. تکنولوژی صفحه نمایش همیشه روشن (Always On Display) چند سال پیش با عرضه موتو ایکس شرکت موتورولا به جهانیان معرفی شد اما از آنجا که باعث مصرف بیش از حد باتری گوشی می‌شد، متاسفانه خیلی با استقبال مواجه نشد. حال با به‌کارگیری هوش‌مصنوعی، گوگل موفق شده این تکنولوژی را مجددا در پرچمدارهای ۲۰۱۷ خود استفاده کند که البته با یکسری تغییرات هوشمندانه و جالب نیز همراه بوده است.

در پیکسل‌های جدید شرکت گوگل، این تکنولوژی علاوه‌بر اینکه قادر است نوتیفیکیشن‌ها و زمان را به‌کاربر نشان دهد، با استفاده از میکروفن خود که همواره در حالت فعال قرار دارد، می‌تواند به صداهای اطراف گوش داده و در صورت گفتن دستور «OK Google» از طرف کاربر، سریعا دستیار صوتی برای او فعال خواهد شد. این میکروفن همچنین قادر است نام موزیک‌هایی را که در اطراف در حال اجرا هستند نیز به‌خوبی تشخیص دهد. این ویژگی مطمئنا با استقبال طرفداران اپلیکیشن Shazam همراه خواهد شد، چرا که در کمترین زمان ممکن قادر است نام موزیک را به شخص اعلام کند.

معایب

پیکسل ۲ و پیکسل XL۲ جک هدفون ندارند. این مساله کمی جنجال‌برانگیز است چرا که سال گذشته پس از معرفی آی‌فون ۷ که فاقد جک ۵/ ۳ میلی‌متری هدفون بود، گوگل، اپل را به تمسخر گرفت اما می‌بینیم که گوگل در طراحی پیکسل‌های ۲۰۱۷ خود از این قاعده پیروی کرده و این جک مخوف را بالاخره حذف کرده است. شاید این اقدام به تنهایی ناخوشایند به نظر نرسد و نوید آینده‌ای وایرلس را به کاربران بدهد، اما مشکل اینجاست که تمامی کاربران فعلا آمادگی گوش دادن به موسیقی با استفاده از هدفون‌های بی‌سیم را ندارند و اینکه قیمت دانگل‌های گوگل برای تبدیل جک ۵/ ۳ میلی‌متری به پورت یواس‌بی نوع C فعلا کمی گران است و مطمئنا تا حدودی نارضایتی کاربران را به‌همراه خواهد داشت. یکی از ایرادهای اصلی که می‌توان از پیکسل XL۲ گرفت این است که حاشیه اطراف صفحه نمایش این گوشی در مقایسه با پرچمداران شرکت‌های رقیب از جمله آی‌فون ۱۰ و گلکسی نوت ۸ کمی زیاد است و متاسفانه حس چندان رضایت‌بخشی را به کاربر منتقل نمی‌کند. پیکسلXL۲ از نمایشگر OLED بهره می‌برد اما نمی‌توان از حاشیه اطراف صفحه نمایش در قسمت بالا، پایین و کناره‌های آن چشم‌پوشی کرد. اگر شما هم به طراحی گوشی‌های امروزی شرکت سامسونگ یا آی‌فون ۱۰ اپل علاقه دارید، احتمالا پیکسل XL۲ شما را راضی نخواهد کرد.