فارنت: اگر یکی از علاقه‌مندان به محصولات شرکت اپل باشید، بدون شک در جریان هستید که این شرکت هفته گذشته از ۳ گوشی جدید رونمایی کرد. منحصربه‌فردترین آی‌فون تولید شده تاکنون آی‌فون ۱۰ نام‌گذاری شده که با ویژگی‌های جدید و قیمتی بیش از ۱۰۰۰ دلار به بازار عرضه خواهد شد و همین موضوع باعث ایجاد شبهاتی پیرامون شیوه قیمت گذاری این محصول شده است.

آی‌فون ایکس نه تنها گران‌قیمت‌ترین مدل آی‌فون عرضه شده تا به امروز، بلکه گران‌ترین گوشی غیر لوکس و خاص نیز محسوب می‌شود. البته آن‌طور که به نظر می‌رسد، مدیرعامل کوپرتینوها ابایی از این شیوه قیمت گذاری نداشته و در جدیدترین مصاحبه خود با شبکه ABC News، تصریح کرده که قیمت پایه ۱۰۰۰ دلاری برای آی‌فون ۱۰ منطقی به نظر می‌رسد، چراکه بهای به‌کار بردن فناوری‌های جدید در این محصول، بیش از چیزی است که خریداران پرداخت می‌کنند. تیم کوک همچنین در پاسخ به یک کاربر توییتری درباره امکان خرید آی‌فون هزار دلاری از سوی افراد از اقشار مختلف در آمریکا، مدعی شد که برای در اختیار گرفتن یک گجت با جدیدترین فناوری‌ها، باید بهایی بیش از قیمت در نظر گرفته شده برای آی‌فون ۱۰ را پرداخت. وی در سوی دیگر بیان کرده که بسیاری از اپراتورهای آمریکایی و اروپایی گوشی‌های بالا رده را به‌صورت اقساط و قراردادی عرضه می‌کنند، از این‌رو افراد قشر متوسط جامعه حتما نیاز نیست ۱۰۰۰ دلار را یکجا برای خرید آی‌فون ۱۰ هزینه کنند.

او همچنین متذکر شده، بسیاری از افراد در ازای فروش آی‌فون قدیمی خود، مبلغی را دریافت می‌کنند که این امر نیز به خودی خود باز می‌تواند باعث کاهش قیمت تمام شده آی‌فون ۱۰ برای کاربران شود! از طرف دیگر تعداد قابل‌توجهی از اپراتورها، با کاهش سود خود، تخفیف‌های ویژه‌ای برای کاربران در نظر می‌گیرند. به این ترتیب بازهم از قیمت آی‌فون ایکس که از سوی کارخانه تعیین شده است کاسته می‌شود. جالب است بدانید عرضه آی‌فون ۸ و ۸پلاس چند وقتی است که در برخی بازارها آغاز شده، با این حال سرعت فروش آن نسبت به مدل‌های قبلی بسیار پایین است؛ از این رو می‌توان حدس زد که طیف وسیعی از کاربران هنوز منتظر عرضه آی‌فون ۱۰ هستند تا با انجام تست‌های عملی، درنهایت بتوانند در رابطه با ارزش خرید آن تصمیم‌گیری کنند.