دنیای اقتصاد: شب گذشته مراسم رونمایی از آی‌فون ۸ در سالن استیو جابز مقر جدید اپل برگزار شد. در زمانی که این مطلب را می‌نویسیم هنوز برنامه اپل برگزار نشده (شروع برنامه از ساعت ۲۱ دیشب بود) به همین دلیل جزئیات مراسم را در روزنامه فردا (پنج‌شنبه) می‌توانید بخوانید اما با توجه به شایعات زیادی که درباره آی‌فون‌های جدید اپل طی ماه‌های گذشته منتشر شده و با توجه به تجربه رویدادهای قبلی تقریبا مطمئن هستیم محصول آینده چگونه خواهد بود. آخرین پیش‌بینی‌ها از جزئیات آی‌فون‌ها تا قبل از رونمایی رسمی شامل موارد زیر است:

چهره آی‌فون ۸ و ۸ پلاس و آی‌فون ایکس

چیزی که تا اینجا می‌دانیم این است که آی‌فون ایکس پرچمدار بعدی گوشی‌های اپل خواهد بود. آی‌فونی که دارای تکنولوژی تشخیص چهره و شارژ بی‌سیم است و همچنین صفحه نمایش آن حاشیه‌ای ندارد. اما از سوی دیگر اپل آی‌فون‌های ارزان‌تری را هم باید عرضه کند. یعنی آی‌فون هشت و ۸ پلاس که در واقع نام آنها باید ۷ اس و ۷ اس پلاس می‌بود چون دیزاین آنها شبیه آی‌فون ۷ و ۷ پلاس است. تا قبل از برگزاری مراسم اپل نمی‌دانیم که این آی‌فون‌های ارزان‌تر دارای سیستم دوربین دوگانه Dual Camera که احتمالا روی آی‌فون ایکس قرار خواهد داشت هم هستند یا خیر. در واقع آنچه نمی‌دانیم این است که چه بخش‌هایی از تکنولوژی‌های آی‌فون ایکس روی آی‌فون ۸ و ۸ پلاس خواهد بود.

چه رنگ‌هایی دارد

آی‌فون ۷ و ۷ پلاس هم‌اکنون در پنج رنگ موجودند. جت بلک (مشکی براق)، بلک (مشکی)، نقره‌ای، طلایی و رزگلد. نمی‌دانیم آیا اپل به همین رنگ‌ها برای آی‌فون جدید خود بسنده خواهد کرد یا رنگ‌های جدیدی به آنها خواهد افزود. یکی از شایعه‌هایی که شنیده‌ایم این است که اپل می‌خواهد یک رنگ جدید به نام Copper Gold یا Blush Gold عرضه کند که عکس‌هایی که از آی‌فون با این رنگ منتشر شده اصلا جالب نیست و حالا باید دید رنگ نهایی چه خواهد بود.

دکمه هوم دارد؟

چند ماهی هست که تمامی شایعات حاکی است اپل دکمه هوم را از تمام مدل‌های آی‌فون جدیدش حذف کرده است. مشخص نیست آیا اپل فقط برای نسخه ایکس تکنولوژی FaceID یا تشخیص چهره برای باز کردن آی‌فون را قرار می‌دهد یا همه آی‌فون‌های جدید چنین قابلیتی را خواهند داشت.

دوربین دوگانه برای آی‌فون کوچک‌تر

در سال ۲۰۱۴ وقتی اپل دوربین دوگانه را برای آی‌فون ۶ پلاس معرفی کرد استقبال از آن قابل توجه بود. با توجه به لرزش‌گیر و ویژگی که این دوربین دوگانه به عکس‌ها اضافه می‌کرد آن را از دوربین معمولی که روی آی‌فون کوچک‌تر (مثل آی‌فون ۶ و ۷) قرار می‌گرفت متمایز می‌کرد. حالا به نظر می‌رسد اپل می‌خواهد دوربین دوگانه را روی مدل‌های کوچک‌تر هم قرار دهد.

ظرفیت چقدر خواهد بود

شایعات می‌گویند آی‌فون ایکس با ظرفیت‌های ۶۴ گیگابایت، ۱۲۸ گیگابایت و ۲۵۶ گیگابایت عرضه می‌شود درست شبیه آی‌فون ۷. اما آنچه طی هفته‌های اخیر مطرح شده این است که احتمالا شاهد نسخه ۵۱۲ گیگابایتی آی‌فون هم خواهیم بود. این ظرفیت بالا قطعا برای تصویربرداری و استفاده‌های حجیم کاربرد خواهد داشت به‌خصوص اگر تکنولوژی واقعیت مجازی اپل Apple ARKit باعث تولید ویدئوهای حجیم بشود طبیعتا این افزایش ظرفیت بسیار منطقی خواهد بود.

آی‌فون ایکس

در مورد آی‌فون ایکس همان‌طور که گفته شد چیزهایی را می‌دانیم اما آنچه نمی‌دانیم هم کم نیست. مثلا نمی‌دانیم آیا روی این آی‌فون چیپ و پردازنده اختصاصی را شاهد خواهیم بود یا مثلا دوربین ویژه و خاصی در آن تعبیه خواهد شد

درباره قیمت چه نمی‌دانیم؟

آنچه می‌دانیم این است که قیمت آی‌فون ۸ از ۱۰۰۰ دلار شروع می‌شود و گران‌ترین مدل آن یعنی نسخه ۵۱۲ گیگابایتی هم ۱۲۰۰ دلار قیمت خواهد داشت. بنجامین گسکین که یکی از مشهورترین افرادی است که جزئیات زیادی از آی‌فون را لو داده، می‌گوید آی‌فون جدید نسخه ۶۴ گیگابایتی ۱۰۰۰ دلار، نسخه ۲۵۶ گیگابایتی ۱۱۰۰ دلار و نسخه ۵۱۲ گیگابایتی ۱۲۰۰ دلار قیمت‌گذاری می‌شود.