200 میلیارد تومان مبادلات فناوری در فن‌بازارها

ایسنا: رئیس فن‌بازار ملی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون در ۱۶استان کشور فن‌بازار داریم، گفت: طی حدود پنج سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان مبادلات فناوری در فن‌بازارها انجام شده است. اکبر قنبرپور با اشاره به اینکه فن بازار ملی ایران از سال ۸۳ فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: اکنون بیش از یک‌دهه از عمر فن بازار می‌گذرد. وی ادامه داد: فن بازار یک دوره گذار را طی کرد؛ در مرحله اول که حدود ۸ تا ۹ سال طول کشید، فن بازار مرجع اطلاعات فناوری و بانک اطلاعاتی خود را در کشور تقویت کرد و پس از آن وارد عملیات تجاری شد و ماموریت‌های خود را تغییر داد.

رئیس فن بازار ملی ایران از سه ماموریت مهم فن بازار شامل بازاریابی محصولات فناورانه، خدمات تبادل فناوری و سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری یاد و اظهار کرد: فن بازار در کنار این سه ماموریت، مثل گذشته به فعالیت بانک اطلاعات فناوری خود نیز ادامه داد. به گفته وی، از حدود پنج سال گذشته که ماموریت‌های فن بازار تغییر کرد، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان تبادلات فناوری در فن بازار انجام شده که اکثر این فعالیت‌ها از سوی کارگزاران در استان‌های مختلف انجام شده است. وی پیش‌بینی کرد که تا دو سال آینده سایر استان‌های کشور نیز صاحب فن بازار شوند و افزود: البته در برخی از استان‌ها زیرساخت‌های ایجاد فن بازار فراهم نیست و زمان بیشتری نیاز است، اما اکنون همه استان‌هایی که صنعتی هستند و زمینه‌های فناوری دارند صاحب فن بازار هستند.

قنبرپور با اشاره به اولین فن بازار تخصصی در حوزه نفت و گاز که با همکاری شرکت ملی گاز راه‌اندازی می‌شود، گفت: در حال مذاکراتی با وزارت بهداشت برای بخش‌هایی از فناوری محیط زیست و بایوتکنولوژی هستیم که این فن بازارهای تخصصی را هم راه‌اندازی کنیم. رئیس فن بازار ملی ایران گفت: در برنامه دیگری که داریم با همکاری شرکت فرابورس و بنیاد ملی نخبگان رویدادهایی برای ارائه و عرضه اختراعات به بخش صنعت و سرمایه‌گذاری برگزار می‌کنیم. به گفته وی، در این بازار سه مصداق مالکیت فکری شامل اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری عرضه می‌شود و تاکنون ۲۱۰ مورد از این مصادیق در بازار معامله عرضه شده، ۱۶ معامله صورت گرفته و ارزش معاملات ۵/ ۱۳ میلیارد تومان بوده است.