گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت افرانت از برنامه این شرکت برای توسعه سریع خدمات خود از طریق ایجاد دیتاسنترهاى جدید در سطح کشور با حمایت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) خبر داد. فریدون قاسم‌زاده با اشاره به ارائه خدمات دیتاسنتر در افرانت از حدود ۱۰ سال پیش و راه‌اندازی «خدمات ابرى» از تابستان سال ۱۳۹۵، گفت: در حال حاضر بیش از یک‌هزار سازمان و شرکت‌ از خدمات دیتاسنترهاى این شرکت استفاده می‌کنند. وی با اشاره به ضرورت رشد دیتاسنترها در کشور گفت: افزایش حجم اطلاعات، تنوع و تعداد خدمات سایت‌ها و اپلیکیشن‌هاى ایرانى و رشد سریع کسب و کارهاى مجازى در سال‌هاى اخیر به‌دلیل سیاست‌هاى حمایتى دولت و رشد سریع پهناى باند پرسرعت در کشور، اهمیت ایجاد و ارتقای فضای امن و کافی برای نگهداری محتواهای تولید شده در دیتاسنترهاى داخل کشور را بیش از پیش افزایش داد و بر همین اساس شرکت افرانت برنامه توسعه سریع خدمات از طریق ایجاد دیتاسنترهای جدید در سطح کشور را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: افرانت ظرف این مدت توانسته با جلب اعتماد سازمان‌ها و شرکت‌ها نقش بسزایی در میزبانی محتواى داخلى و تقویت عملی شبکه ملی اطلاعات ایفا کند؛ به نحوى که هم‌اکنون علاوه‌بر سرورهاى اصلى سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ کشور، بسیاری از کسب‌وکارهای موفق دیجیتال از قبیل دیجی کالا، بازار، اسنپ، تپسی، الو پیک، شیپور، تلوبیون، فکس دات‌آی‌آر، اول مارکت، جیرینگ، علی بابا، مکتب خونه، نت برگ، سهام یاب، باما، بیپ تونز و... از خدمات دیتاسنتر افرانت استفاده می‌کنند. قاسم‌زاده با اشاره به زیرساخت‌ها و سیستم‌های امنیتی دیتاسنتر ابری افرانت گفت: در این دیتاسنترها در لایه‌هایی نظیر ارتباطات شبکه، تامین برق مورد نیاز و سیستم‌های سرمایشی نیز تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: همچنین با توجه به الزامات ارائه شده در سیستم مدیریت امنیت اطلاعات تمامی فضاهای دیتاسنتر و همچنین سایر فضاهای مربوط به سرویس‌های دیتاسنتر نظیر سالن‌های شبکه توزیع برق و تامین سیستم سرمایش تحت کنترل دوربین‌های نظارتی است و تمامی ورودی‌های حساس نیز با سیستم‌های مرکزی کنترل ورودی و خروجی تحت کنترل و پایش قرار می‌گیرد.

مدیرعامل افرانت با اشاره به مزیت اجرای این پروژه در داخل کشور گفت: سازمان‌های دولتی و خصوصی پیش از این برای دسترسی به منابع اطلاعاتی خود ناگزیر از میزبانی سرور در خارج از کشور بودند که این میزبانی هم بر سرعت و هم بر قیمت نهایی دسترسی کاربران تاثیر داشت و به همین دلیل تولیدکنندگان محتوا ترجیح می‌دهند وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خود را به داخل کشور منتقل کرده و از سرورهای موجود در ایران استفاده کنند. وی گفت: در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها ازجمله بانک‌ها، مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها، بیمه و... از مشتریان خدمات دیتاسنتر ایران هستند. قاسم‌زاده با اشاره به «خدمات ابری» افرانت گفت: در حال‌حاضر دو پروژه ابر استاندارد و ابر پیشرفته توسط افرانت ارائه می‌شود. مدیرعامل شرکت افرانت گفت: ابر استاندارد برای ارائه خدمات IaaS با چشم‌انداز ارائه ۲۰ هزار سرور مجازی در افرانت تعریف شده است.

وی درباره خدمات ابری پیشرفته گفت: پروژه ابر پیشرفته افرانت نیز برای ارائه خدمات PaaS با هدف ارائه خدماتی در لایه‌ای بالاتر از لایه زیرساخت و به‌منظور تسهیل در امر راه‌اندازی هر گونه سرویس و ابزارهای آماده با استفاده از پلت‌فرم‌های از پیش در نظر گرفته شده روی این سرویس راه‌اندازی شده است. قاسم‌زاده افزود: در این سرویس مشتریان در محیطی فارغ از مباحث نصب و نگهداری سیستم عامل، نصب برنامه‌های کاربردی مختلف و مواردی نظیر اینها می‌توانند به‌راحتی به نیازمندی‌های خود، مانند راه‌اندازی یک محیط با استفاده از PHP، Java یا پایتون بدون نیاز به داشتن اطلاعات فنی در خصوص این زبان‌ها و برنامه‌های کاربردی، دست یابند. وی همچنین با اشاره به در نظر گرفته شدن یک Marketplace (پرتال برنامه‌های کاربردی) جداگانه در این سرویس، گفت: مشتریان می‌توانند در این پرتال به‌راحتی و با یک کلیک سایت مورد نظر خود را روی بسترهای از پیش تعیین شده بارگذاری کنند یا حتی سرویس نگهداری اطلاعات روی بستر Cloud را به همان شکل قبلی پیاده‌سازی کرده و در اختیار کاربران خود قرار دهند.

مدیرعامل شرکت افرانت با اشاره به پیشرفت روند پروژه دیتاسنترهای افرانت که بخشی از سرمایه‌گذاری آن با استفاده از تسهیلات صحا انجام گرفته است، گفت: در حال حاضر تمامی ارتباطات و تجهیزات به‌منظور راه‌اندازی سرویس‌های فوق روی اتصالات فیبر در نظر گرفته شده، در سطح ترافیک شبکه و شبکه داده‌ها (Storage) نرخ تبادل اطلاعات با ظرفیت بسیار بالا برای ایجاد امکان مقیاس‌پذیری کسب و کارها پیش‌بینی شده و تجهیزات لازم نیز خریداری، نصب و راه‌اندازی شده است. وی با بیان اینکه سهم درآمدهای حاصل از خدمات مرکز داده در این بین حدود ۱۱ درصد است، افزود: درآمد حاصل از این خدمات سهم درآمدی سال جاری را به رقمی بالغ بر ۱۳۲ میلیارد ریال خواهد رساند.