آی‌تی‌ایران: طبق گزارش وب‌سایت بلومبرگ، گوگل در حال طراحی یکسری ابزار جدید است که به ناشران خبری امکان توسعه روش‌های جذب مشترکان و کسب درآمد از آنها را می‌دهد. گوگل به‌دنبال یافتن راه‌های جدیدی است تا وب‌سایت‌های خبری بتوانند مشترکان جدید را از طریق پلت‌فرم (AMP (Accelerated Mobile Page شناسایی کرده و مبلغ مورد نظر بازدیدکنندگان برای خرید اشتراک را هم تشخیص دهند و همچنین سیستم جدیدی برای ثبت‌نام سریع‌تر مشترکان ایجاد کند. گوگل در حال اجرای آزمایشی این ابزار روی وب‌سایت خبرگزاری نیویورک تایمز و فایننشال تایمز است اما گفته می‌شود این ابزار به‌زودی روی دیگر وب‌سایت‌ها نیز اجرا خواهد شد. با استفاده از این ابزار ناشران می‌توانند پربازدیدترین مطالبی را که در دیگر وب‌سایت‌ها به‌صورت رایگان قابل مشاهده نیستند در پلت‌فرم و سیستم جست‌وجوی AMP در اولویت قرار داده و به‌شکل رایگان به کاربران نمایش دهند.

پلت‌فرم AMP در اصل سرعت لود شدن صفحات وب در اسمارت‌فون‌ها را افزایش می‌دهد که ابتدا از طرف فیس‌بوک و با نام IA) Instant Article) معرفی شد سپس در سال ۲۰۱۶ پلت‌فرم از سوی گوگل و برای اپلیکیشن‌های مختلف معرفی شد. با وجود اینکه پلت‌فرم AMP و IA در چند سال اخیر پیشرفت زیادی داشته‌اند، نمی‌توان منکر اختلافات بین گوگل و فیس‌بوک و وب‌سایت‌های منتشر کننده خبر شد چرا که سهم اعظمی از درآمدهای حاصل از تبلیغات در این پلت‌فرم به فیس‌بوک و گوگل تعلق دارد. حال این دو کمپانی قصد دارند با پیشرفت‌های روزافزون همزمان رضایت این سایت‌ها را بیش از پیش جلب کنند. گفته می‌شود فیس‌بوک هم به‌دنبال راه‌اندازی روش‌های جذب مشترکان به شکل‌ آسان‌تر و سریع‌تر است. اکثر مشترکان سیستم AI فیس‌بوک اخیرا به نحوه پرداخت و خرید اشتراک در این پلت‌فرم اعتراض کرده بودند.

اخیرا هم گوگل دسترسی به نسخه اصلی صفحات نمایش داده شده در پلت‌فرم AMP را آسان‌تر کرد، چرا که کاربران معتقد بودند فضای این پلت‌فرم کمی محدود است و حال گوگل از این طریق قصد دارد نظر کاربران و ناشران مطالب را دوباره جلب کند. ضمنا فیس‌بوک به‌تازگی پشتیبانی از صفحات AMP را آغاز کرده که موجب خرسندی کاربران شده است. هنوز مشخص نیست گوگل درآمد‌های حاصل از این پلت‌فرم را به چه نحوی با ناشران مطالب تقسیم می‌کند. به‌نظر می‌رسد این ابزارهای جدید پلت‌فرم AMP گوگل که در ابتدای گزارش به آن اشاره کردیم، اوایل ماه سپتامبر قابل استفاده خواهد بود. اگر گوگل بتواند اکثر ناشران را به این پلت‌فرم جذب کند، خوانندگان حتی می‌توانند سرویس خبرخوانی را برای خواندن اخبار جدید مطالب ناشران این سرویس طراحی کنند. از این طریق گوگل به‌یکی از مهم‌ترین ابزارهای خبرخوان در سراسر دنیا نیز تبدیل خواهد شد.