سرمایه‌گذاری آمازون و تنسنت روی گوشی بنیان‌گذار اندروید

دنیای اقتصاد: کمپانی تازه‌‌وارد اسنشال (Essential) که به‌تازگی از سوی اندی رابین سازنده اندروید تاسیس شده، موفق شد در دور جدید جذب سرمایه بیش از ۳۰۰میلیون دلار سرمایه را از طرف کمپانی‌ها و سرمایه‌گذاران مطرح بازار کسب کند. بنابه گفته‌ سخنگوی شرکت اسنشال، در دور آخر جذب سرمایه کمپانی‌های آمازون، Tencent و Foxconn موفق شدند در کنار دیگر شرکت‌ها نام خود را به لیست سرمایه‌گذاران این استارت‌آپ آینده‌دار اضافه کنند. اسمارت‌فون ۶۹۹ دلاری این شرکت قرار است در هفته‌های آتی به بازار عرضه شود. گفته می‌شود این گوشی به‌صورت آنلاک و از طریق فروشگاه‌های شرکت آمازون و Best Buy و همچنین سرویس‌دهنده مخابراتی Telus در کانادا به‌فروش می‌رسد. شرکت اخیرا اعلام کرده بود که این محصول تنها از طریق اپراتور Sprint و وب‌سایت Essential.com به‌فروش خواهد رسید. رابین قبلا قول داده بود این گوشی را تا ماه ژوئیه به‌بازار عرضه کند اما این قول تا به‌امروز به‌تاخیر افتاده است. درآخرین دور سرمایه‌گذاری‌ها که گفته می‌شود در ماه ژوئیه انجام گرفته، ارزش شرکت اسنشال به رقمی بین ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. اما حتی باوجود این پشتوانه قدرتمند، شرکت برای ورود و رقابت در بازار اسمارت‌فون‌ها با مشکلات و سختی‌های زیادی مواجه خواهد شد، چرا که نمی‌توان بازاری را که سال‌ها در اختیار اپل و سامسونگ قرار داشته به راحتی تصاحب کرد و شرایط آن را تغییر داد.

رابین معتقد است که اسمارت‌فون او می‌تواند با ارائه امکاناتی متفاوت به کاربران و شکستن فضای دوقطبی بازار اسمارت‌فون در آمریکا، جایگاه ویژه‌ای در بین خریداران و علاقه‌مندان به اسمارت‌فون پیدا کند. ایده‌هایی که رابین در این باره درنظر دارد می‌تواند کار را برای مشتریان ساده‌تر کند. وی به‌دنبال روشی جدید است تا ازطریق آن از شر تمامی پورت‌ها و دانگل‌هایی که روی اسمارت‌فون‌های فعلی استفاده می‌شوند خلاص شود و تمامی محصولات آینده شرکت بتوانند از یک سیستم‌عامل واحد استفاده کنند. از این طریق حتی می‌توان تمامی دستگاه‌های الکترونیکی را به‌راحتی متصل و با یکدیگر هماهنگ کرد.

شرکت اسنشال علاوه بر گوشی، در حال طراحی و توسعه یک نوع هاب خانگی هوشمند است. آمازون هم که به‌لطف اکو در زمینه اسپیکرهای هوشمند خیلی پیشرفت کرده، در این شرکت سرمایه‌گذاری بزرگی انجام داده است. دلیل سرمایه‌گذاری آمازون در این شرکت نه‌تنها به‌دلیل علاقه‌مندی به محصولات هوشمند اسنشال، بلکه می‌تواند به‌دلیل علاقه آمازون به‌حضور پررنگ‌تر در دنیای اسمارت‌فون‌ها نیز باشد. از آنجا که آمازون نتوانست با عرضه گوشی‌های مدل Fire در بازار به موفقیت دلخواهش دست پیدا کند، شاید اسنشال بتواند سکوی پرتاب مناسبی برای ورود قدرتمند آمازون به‌دنیای اسمارت‌فون‌ها باشد. سخنگوی آمازون فعلا دلیل اصلی آمازون برای سرمایه‌گذاری در این شرکت را اعلام نکرده‌ است.