مشهورترین شرکت‌های تولیدکننده پهپاد

دنیای اقتصاد: شرکت‌های سازنده پهپاد در سال‌های اخیر توانسته‌اند رویاهای سازندگان فیلم‌های علمی- تخیلی و حتی کتاب‌ها را به حقیقت و ایده‌ ماشین‌های پرنده را به واقعیت تبدیل کنند. شرکت‌های سازنده این پهپادها در این چند سال و تحت تاثیر پیشرفت چشمگیر علم و تکنولوژی در زمینه وسایل الکترونیکی هوشمند توانسته‌اند به موفقیت‌های بزرگی در زمینه صنعت هوایی دست پیدا کنند. طبق تخمین کارشناسان، پهپادها در آینده نه‌چندان دور نقش مهمی را در امور تجاری، نظامی و حتی شهری و ترافیکی ایفا خواهند کرد و در صف اول انقلاب تکنولوژی و دستگاه‌های هوشمند قرار خواهند گرفت.

از این رو بازار پهپادها فرصت طلایی برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود و احتمال می‌رود ارزش بازار پهپادها تا سال ۲۰۲۲ به رقم باورنکردنی ۲۳ میلیارد دلار برسد. این رقم در سال جاری ۶ میلیارد دلار اعلام شده است. در این گزارش برترین و شناخته شده‌ترین شرکت‌های تولیدکننده پهپاد در سراسر دنیا مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در پایین لیستی از ۱۰ کمپانی برتر فعال در صنعت پهپادها را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده‌ایم. بیشتر این کمپانی‌ها از طریق سهام عمومی اداره می‌شوند. چنین شرکت‌هایی با جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و علاقه‌مندان از سراسر دنیا، فرصت ورود و عرض‌اندام قدرتمند در بازار پرطرفدار پهپادها و رسیدن به‌مرحله تولید انبوه را پیدا می‌کنند. در کل شناخته‌ شده‌ترین و موفق‌ترین کمپانی در این زمینه شرکت DJI است که البته به‌وسیله سرمایه‌‌گذاران خصوصی اداره می‌شود. اکثر علاقه‌مندان به پهپادها در سراسر دنیا بی‌صبرانه منتظر عرضه عمومی سهام این شرکت پرطرفدار هستند.

1.شرکت DJI

این کمپانی که مقر اصلی آن در چین واقع شده و دفاتری نیز در آمریکا، آلمان، هلند، ژاپن، کره جنوبی، پکن، شانگهای و هنگ کنگ دارد، به‌عنوان موفق‌ترین نام در عرصه پهپادهای صنعتی و خانگی شناخته می‌شود. DJI حدود ۷۰ درصد از سهم پهپادهای بازار دنیا را به‌خود اختصاص داده است. پهپادهای سری فانتوم این شرکت که برای سرگرمی و حتی مصارف حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌دلیل بهره‌گیری از تکنولوژی‌های بی‌سیم و سیستم جی‌پی‌اس قدرتمند از محبوبیت بسیار بالایی نزد علاقه‌مندان به پهپاد برخوردار است. سال ۲۰۱۶ نیز شرکت DJI پهپاد Hover Camera و یک پهپاد کوچک جیبی را نیز تولید کرد. پهپاد ماویک‌پرو این شرکت بسیار محبوب شد و اخیرا نیز شرکت از پهپاد کوچک و جدید خود با نام اسپارک (Spark) رونمایی کرده است. این پهپاد کوچک و بی‌نظیر تمامی ویژگی‌های شاخص پهپادهای قدرتمند شرکت DJI از جمله کنترل هوشمند پرواز، سیستم حفظ تعادل مکانیکی، لرزشگر دوربین و همچنین دوربین فوق‌العاده باکیفیت را در خود جای داده است. این محصولات باعث افزایش چشمگیر محبوبیت شرکت DJI در بین طرفداران پهپادها شده‌اند.

2. شرکت AeroVironment

AeroVironment بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت در زمینه تولید پهپادهای نظامی است. البته این شرکت پهپادهای مورد استفاده در موارد نظارتی و تاکتیکی را نیز تولید می‌کند. AeroVironment در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که‌ به‌زودی با تولید یک پهپاد جدید با نام Quantix به بازار پهپادهای عمومی (غیرنظامی) وارد خواهد شد. این پهپاد برای استفاده در مصارف تجاری از جمله کشاورزی و نیروگاه‌های برق و هسته‌ای طراحی شده است. سال ۲۰۱۶ درآمد این شرکت ۱/ ۲۶۴ میلیون دلار اعلام شد که کارشناسان تخمین می‌زنند این رقم در سال ۲۰۱۷ بین ۲۶۰ تا ۲۸۰ میلیون دلار خواهد بود. کمپانی AeroVironment برای افرادی که به‌ دنبال سرمایه‌گذاری در بازار پهپادها هستند، بهترین انتخاب محسوب می‌شود چراکه هم از درآمد نسبتا خوبی برخوردار است هم اینکه محصولاتش در مصارف شخصی، صنعتی و حتی نظامی استفاده می‌شوند. ضمنا پهپاد مدل Raven، محبوب‌ترین پهپاد این شرکت در سراسر دنیا محسوب می‌شود.

3. شرکت Ambarella

این کمپانی که دراصل با تولید چیپ دوربین‌های شرکت GoPro به‌ شهرت رسیده، در زمینه تولید چیپ پردازشگر دوربین‌های پهپادهای حرفه‌ای نیز سابقه درخشانی دارد. این کمپانی یکی از تامین‌کنندگان اصلی چیپ پهپادهای شرکت DJI محسوب می‌شود. شرکت Ambarella در نمایشگاه محصولات الکترونیک ۲۰۱۷، اعلام کرد که احتمالا پهپادها به‌ دوربین‌های با کیفیت ۸K در سال ۲۰۱۸ مجهز خواهند شد. اگر چه درآمد سه‌ماه چهارم این شرکت با ۲۹درصد رشد همراه بود اما درآمد Ambarella در سال ۲۰۱۷ با کمی کاهش نسبت به سال گذشته به ۳۱۰ میلیون دلار رسید. با این حال کارشناسان اعلام کرده‌اند که درآمد این شرکت در سال مالی ۲۰۱۸ با ۳ درصد افزایش همراه خواهد بود.

4. شرکت بوئینگ

شرکت بوئینگ بزرگ‌ترین شرکت در زمینه تولید پهپادهای سایز متوسط به‌شمار می‌آید. اگرچه اکثر پهپادهای این شرکت در مصارف نظامی به‌کارگرفته می‌شوند اما با به‌خدمت گرفتن شرکت Liquid Robotics، حالا شرکت بوئینگ این فرصت را دارد که حضور قدرتمندتری در بازار پهپادهای خانگی و صنعتی هم داشته باشد. شرکت بوئینگ در سال ۲۰۱۶ موفق به کسب ۶/ ۹۴ میلیارد دلار درآمد شد اما کارشناسان این شرکت احتمال می‌دهند که درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۷ به رقمی بین ۹۰ تا ۹۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کند. البته باتوجه به سابقه بالای این شرکت در زمینه هوافضا و رشد روزافزون بازار پهپادها، این شرکت می‌تواند یکی از مطمئن‌ترین مقاصد برای سرمایه‌گذاران باشد.

5. شرکت Gopro

سهام شرکت گوپرو از سال ۲۰۱۴ به‌صورت عمومی عرضه شد که رقم آن به ۴۲۷ میلیون دلار رسید و به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه محصولات الکترونیکی مصرفی در دنیا تبدیل شد. این شرکت که در گذشته با نام Woodman Labsشناخته می‌شد، در حال حاضر دوربین‌های کوچک و جیبی فوق‌العاده باکیفیتی را برای استفاده در موقعیت‌های فیلمبرداری اکشن و هیجانی تولید می‌کند. پهپاد Karma نیز محبوب‌ترین محصول این شرکت در بین خریداران محسوب می‌شود. با اینکه دوربین‌های اچ‌دی این شرکت اکثرا از سوی ورزشکاران حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند اما پهپادهای این شرکت در بین کاربران عادی، حرفه‌ای‌ها و حتی ماجراجویان محبوبیت فراوانی دارد.

6. شرکت Lockheed Martin

شرکت Lockheed Martin که به‌عنوان یکی از غول‌های عرصه هوافضا و صنایع دفاعی شناخته می‌شود، در تولید بسیاری از پهپادهای مورد استفاده در ارتش آمریکا نیز نقش مهم و اساسی ایفا می‌کند. همچنین این کمپانی به‌دنبال ساخت پهپادهای نظامی مسلح است و درصورت ادامه حمایت‌های وزارت دفاع آمریکا، Lockheed Martin می‌تواند درآینده به‌یکی از قدرتمندترین شرکت‌های سازنده پهپادهای پیشرفته در دنیا تبدیل شود. Lockheed Martin اعلام کرده که درآمد سه‌ماهه شرکت نسبت به‌همین دوره در سال گذشته با رشد ۵/ ۴۳ درصدی همراه بوده است.

7. 3D Robotics

این کمپانی که در کالیفرنیا واقع شده است، بیشتر در طراحی و تولید پهپادهای خودکار که به‌طور اتوماتیک به مقصد تعیین شده روی جی‌پی‌اس حرکت می‌کنند، تمرکز دارد. پهپادهای خودکار این شرکت به پهپادهای هوشمند نیز معروف هستند. محصولات این شرکت عموما به‌منظور به‌کارگیری در زمینه اکتشافات روزمره، امور تبلیغاتی و تصویربرداری‌ تولید می‌شوند. شرکت ۳D Robotics ادعا می‌کند که هوشمندترین و پیشرفته‌ترین تولیدکننده پهپاد در سراسر دنیا است. این شرکت معتقد است که در اصل «کامپیوترها را به هوا می‌فرستد». این کمپانی تکنولوژی «دنبال‌کننده» شخص را برای اولین بار به‌صورت حرفه‌ای توسعه داد. با استفاده از این تکنولوژی، پهپاد همواره به‌صورت اتوماتیک بالای سر شخص پرواز می‌کند و از طریق دوربین مرکزی می‌تواند تمامی حرکات فرد را تصویربرداری و ضبط کند. اگر این کمپانی در آینده سهام خودرا به‌صورت عمومی عرضه کند، علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری می‌توانند در یکی از شرکت‌هایی که قصد دارد در صف اول پیشرفته‌ترین تولیدکنندگان پهپادها قرار بگیرد، سرمایه‌گذاری کنند.

8. شرکت Parrot

این کمپانی که در پاریس واقع شده، به‌تازگی وارد دنیای پهپادها و کوادکوپترها (Quadcopter) شده است. تخصص اصلی این شرکت در تولید لوازم جانبی بی‌سیم برای اسمارت‌فون و خودرو است. این کمپانی در یکی دوسال اخیر و با تولید پهپادهای AR.Drone و AR.Drone ۲ موفق شد بخش اعظمی از بازار پهپادهای تجاری و غیرنظامی را به‌دست بیاورد. پهپادهای این شرکت را که به سیستم FPV مجهز هستند می‌توان به‌سادگی و از طریق اپلیکیشن اسمارت‌فون کنترل و هدایت کرد. پهپاد سری Bebop این شرکت که یکی از محبوب‌ترین و ارزان‌ترین پهپادهای مخصوص فیلمبرداری در سراسر دنیا است، اصلی‌ترین رقیب پهپادهای شرکت DJI محسوب می‌شود.

9. شرکت Yuneec

این کمپانی چینی بزرگ‌ترین شرکت در زمینه تولید وسایل الکترونیکی هوایی در سراسر دنیا است. شرکت Yuneec سالانه بیش از یک میلیون دستگاه مختلف را تحت برند خود به‌بازار عرضه می‌کند. در سال ۲۰۱۴ شرکت یونیک اولین پهپاد آماده‌ پرواز دنیا با نام Typhoon Q۵۰۰ را روانه بازار کرد. این محصول موجب افزایش سریع محبوبیت این شرکت و محصولاتش درمیان علاقه‌مندان به پهپادها در سراسر دنیا شد. بسیاری از طرفداران رقابت بین شرکت‌های DJI و یونیک را به کشمکش‌های اپل و سامسونگ تشبیه می‌کنند. این دو شرکت اخیرا وارد درگیری‌های حقوقی علیه یکدیگر نیز شده‌اند.

10. شرکتNorthrop Grumman

این کمپانی که سابقه طولانی در زمینه تولید تجهیزات مورد استفاده در صنعت هوافضا را در کارنامه خود دارد، در بازار پهپادهای باکیفیت نیز نقش کلیدی را ایفا می‌کند. پهپاد Global Hawk این شرکت که برای عکسبرداری‌های نظامی از ارتفاعات بسیار بالا طراحی شده، یکی از مهم‌ترین پهپادهای مورد استفاده ارتش ایالات متحده محسوب می‌شود. طبق آمار به‌دست آمده، انتظار می‌رود درآمد این کمپانی نسبت به سال ۲۰۱۶ با افزایش ۱۲ درصدی همراه باشد. درآمدNorthrop در چند ماه اخیر فراتر از انتظارات کارشناسان اقتصادی بوده است.