آی‌تی ایران: تکنولوژی‌های وایرلس یا بدون سیم مدت‌ها است تلاش دارند به اولین و تنهاترین وسیله ارتباطی بین دستگاه‌های هوشمند خانگی تبدیل شوند. امروز آپدیت بزرگی برای تکنولوژی بلوتوث معرفی شد که به نوبه خود استثنایی است. شرکت Bluetooth SIG که در زمینه عرضه استانداردها و به‌روزرسانی‌های بلوتوث فعالیت می‌کند، امروز جزئیات Bluetooth Mesh را معرفی کرد. بلوتوث مش به دستگاه‌های بلوتوث دار کم‌قدرت این امکان را می‌دهد تا به‌عنوان یک شبکه مش(mesh) عمل کنند.

شبکه سازی مش یا mesh networking به این معنی است: بیشتر ارتباطات بدون سیم، بین یک نقطه و نقطه دیگری ایجاد می‌شوند- مثلا از روتر شما به لپ‌تاپ یا بالعکس و اگر لپ‌تاپ شما خارج از محدوده دسترسی بلوتوث روتر قرار گیرد، اتصال قطع می‌شود. اما شبکه مش از شگرد کارآمدی استفاده می‌کند و ارتباط دو دستگاه در فاصله دورتر نیز برقرار می‌ماند: در این شگرد، ارتباط بین دستگاه‌ها مدیریت می‌شود، به این معنی که اگر با اولین تلاش، سیگنال دستگاه فرستنده به مقصد نرسد، دستگاه دیگر موجود در شبکه پیغام خود را دوباره ارسال می‌کند و حتی می‌تواند سیگنال خود را فراتر از دامنه قبلی ارسال کند تا دستگاه مقابل آن را دریافت کند. این اتفاق ممکن است بارها و بارها رخ دهد تا پیغام مورد نظر به مقصد برسد.

این شگرد مخصوصا هنگام برقراری ارتباط بین دستگاه‌های هوشمند خانگی کاربرد دارد و به انواع دستگاه‌ها در نقاط مختلف خانه این امکان را می‌دهد که برای برقراری اتصال، راحت‌تر در دسترس قرار بگیرند. مثلا یک بازکننده درب گاراژ می‌تواند پیغام روشن کردن چراغ اتاق خواب طبقه بالای یک خانه را ارسال کند و پیغام ارسال شده بین چراغ‌های مختلف خانه آنقدر جابه جا می‌شود، تا به لامپ مورد نظر برسد و آن را روشن کند. اهمیت دیگر شبکه‌سازی مش این است که بسیاری از دستگاه‌های بلوتوث داربرای فعالیت خود نیازمند انرژی بسیار کمی هستند. ارسال پرسرعت و دور بُرد یک سیگنال نیز نیازمند انرژی زیادی است اما دستگاه‌های مش می‌توانند سیگنال‌های کم قدرتی ارسال کنند که قابلیت این را دارند که دریافت شده و دوباره ارسال شوند. این مساله به‌خصوص برای دستگاه‌هایی با سنسور حرارتی باتری‌دار اهمیت بیشتری دارد زیرا دستگاه را قادر می‌سازد بدون تعویض باتری، طولانی‌تر و بیشتر فعالیت کنند.

بلوتوث SIG تنها چند عدد از دستگاه‌های هوشمند موجود در یک خانه را برای ایجاد شبکه مش نیاز دارد و نیازی نیست تمام دستگاه‌ها سیگنال ارسال کنند و به همین دلیل انرژی بیشتری صرفه‌جویی می‌شود. در برخی مواقع، دستگاه‌های فوق‌العاده کم قدرت شاید هر چند ساعت یک بار برای ارسال سیگنال پیغام به‌خصوصی فراخوانده شوند. طبق استانداردهای مش، تمام ارتباط‌های ایجاد شده از این طریق رمزگذاری می‌شوند. متاسفانه دستگاه‌های بلوتوث دار فعلی شما شاید یکباره این قابلیت‌ها را دریافت نکنند. بلوتوث مش می‌تواند روی هر دستگاهی که بلوتوث ۰/ ۴ یا ۰/ ۵ را پشتیبانی می‌کند، اعمال شود و برای استفاده از آن به هیچ سخت‌افزار خاصی نیاز نیست. به همین دلیل دستگاه‌های زیادی امکان استفاده از این قابلیت جدید را خواهند داشت اما امکان دسترسی به آن، بستگی به عرضه این به روز رسانی از طرف کارخانه‌های سازنده آن دستگاه‌ها دارد.

شرکت بلوتوث SIG عنوان کرده است که معمولا به‌روزرسانی‌های استاندارد بلوتوث، تا ۶ ماه بعد از زمان معرفی به بازار عرضه می‌شوند. از آنجا‌که در مورد بلوتوث مش سخت‌افزار خاصی مورد نیاز نیست، امکان دارد حتی زودتر از زمان انتظار عرضه شود. در خوش‌بینانه‌ترین حال ممکن، دستگاه‌های بلوتوث‌دار تا سال آینده قادر خواهند بود این به‌روزرسانی را دریافت کنند ولی بازهم نمی‌توان با قطعیت نظر داد. اگرچه تغییرات و به‌روزرسانی‌های عرضه شده برای بلوتوث ممکن است برای دستگاه‌های هوشمند در خانه بسیار مفید واقع شود، ولی قرار نیست دیگر تکنولوژی‌های ارتباطی را کنار بزند. اولا برای دسترسی به این قابلیت باید منتظر باشیم تا دستگاه‌های مش عرضه شوند و بعد باید دید که کیفیت عملکرد شبکه مش به چه صورت است. اگرچه بلوتوث طی سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته، ولی همیشه مشکلاتی در زمینه ثبات ارتباط داشته است. به علاوه، بلوتوث برای هر دستگاهی کارآمد نیست و در بسیاری از مواقع نمی‌تواند جای وای فای را برای برقراری ارتباطات پر‌سرعت بگیرد. به نظر نمی‌آید که هیچ وقت یک استاندارد بدون سیم ثابت بتواند به صورت جامع کاربرد داشته باشد. اما با اضافه شدن قابلیت‌های مش، تکنولوژی بلوتوث می‌تواند برای ارتباط بین دستگاه‌های هوشمند خانگی بهترین گزینه شود.