افت ۳۵ درصدی ارزش اسنپ بعد از ورود به بورس

دنیای اقتصاد: سهام شرکت Snap از ماه مارس، دقیقا بعد از ورود به بورس حدود ۳۵درصد افت داشته است. هر سهم این شرکت اخیرا ۶۹/ ۱۵دلار معامله شد و حالا بیشتر سرمایه‌گذاران Snap از جمله بانک‌های قدرتمندی که به دولتی شدن این شرکت کمک کرده‌اند بلا تکلیف هستند. این خبر بدی است اما نکته اینجاست که اسنپ تنها شرکتی نیست که در ماه‌های اول بعد از عرضه اولیه سهام در بازار با چالش روبه‌رو می‌شود. فیس‌بوک که در حال حاضر یکی از ارزشمندترین شرکت‌های دنیا است، در روزهای اولیه بعد از ورود به بورس روزهای سختی را تجربه کرد: سهام فیس‌بوک به مدت یک سال تمام با قیمتی کمتر از قیمت عرضه اولیه، سهام خود، معامله می‌شد. در روز چهارم سپتامبر همان سال تقریبا سه ماه و نیم بعد عرضه اولیه، قیمت سهام فیس‌بوک به رقم فوق‌العاده پایین ۵۵/ ۱۷دلار یعنی ۵۸درصد کمتر از اولین سهام عرضه شده این شرکت ‌(که رقم ۰۵/ ۴۲دلار بود) رسید. البته شرکت اسنپ، فیس‌بوک نیست و این دو شرکت در دو مرحله مختلف از توسعه، برای عمومی شدن قدم برداشتند.

شرکت اسنپ هنگام عرضه اولیه سهام، رشد سریع‌تری نسبت به فیس‌بوک داشته است و در نقطه مقابل، شرکت فیس‌بوک هنگام عرضه IPO ثبات بیشتری را تجربه می‌کرد. فیس‌بوک طی یک سال قبل از عرضه اولیه سهام، ۷/ ۳میلیارد دلار درآمد داشت، درحالی که اسنپ سال گذشته تنها ۴۰۰میلیون دلار درآمد کسب کرده است. علاوه بر این، کاربران فیس‌بوک هنگام عرضه IPO، روز به روز افزایش پیدا می‌کردند. طبق گزارش‌ها، فیس‌بوک طی یک سال قبل از عرضه اولیه سهام، به‌صورت روزانه ۳۹میلیون کاربر جذب می‌کرد و در پایان سال ۲۰۱۱ حدود ۴۸۳میلیون کاربر داشت. ولی اسنپ در سال قبل از عرضه IPO، روزانه تنها ۱۳میلیون کاربر جدید داشت و در پایان سال ۲۰۱۶ تعداد کل کاربران این شرکت به ۱۵۸میلیون نفر می‌رسید.

بزرگ‌ترین سوالی که برای فیس‌بوک بعد از عرضه اولیه سهام وجود داشت این بود که آیا می‌تواند بخش تبلیغات پر درآمدی داشته باشد یا خیر. جواب این سوال خیلی زود مشخص شد و حالا تبلیغات، ۸۳درصد از کل درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد. اما بزرگ‌ترین مشکل اسنپ، فیس‌بوک است! رقابت بین این شبکه‌ها زیاد است و این شرکت تحت فشار زیادی از طرف فیس‌بوک و اینستاگرام قرار دارد که برخی از بهترین قابلیت‌های اسنپ را کپی می‌کنند. اما مساله اصلی این است که اسنپ با وجود چنین فضای رقابتی شدیدی نباید ناامید شود.

این شرکت تنها چند سال عمر دارد و کسب‌وکار تبلیغاتی این شرکت بسیار نوپا است. مساله اصلی که وجود دارد، تعداد کاربران این شبکه است که رشد کمی دارد. دلیل این رشد کم از یک طرف به خاطر وجود شرکت رقیب، فیس‌بوک است و از طرف دیگر به دلیل مخالف مدیر عامل این شرکت- Evan Spiegel- تکنیک‌های افزایش کاربر مانند Push Notifications از سوی این شبکه اعمال نمی‌شود. شرکت‌هایی که بخش تبلیغات به‌عنوان اصلی‌ترین بخش کسب و کار آنها محسوب می‌شوند باید رشد مداوم و نسبتا سریعی داشته باشند. شرکتی مانند فیس‌بوک به این هدف رسیده و شرکتی مانند اسنپ امیدوار است برسد.