دنیای اقتصاد: حذف شدن ایالات متحده (به دنبال سختگیری‌ در زمینه اعطای ویزا و مهاجرت افراد متخصص) می‌تواند به نفع کانادا تمام شود. این کشور اخیرا برنامه جدیدی در زمینه ارائه ویزا به نام Global Skills Strategy معرفی کرده است که طی آن شرکت‌های کانادایی می‌توانند آن دسته از کارمندان و کارگران خارجی را که تخصص تکنولوژیک یا مهارت خاصی در زمینه تجارت دارند راحت‌تر به استخدام خود درآورند و به کانادا وارد کنند. کاملا برخلاف روند آمریکا در زمینه ارائه ویزا، این برنامه به شرکت‌های کانادایی اجازه می‌دهد برای افراد واجد شرایط و تایید شده خود، طی مدت ۲ هفته ویزا بگیرند.

دولت ترامپ از زمان روی کار آمدن تا کنون، روندی در پیش گرفته که طی آن تعداد پذیرش مهاجران برای ورود به آمریکا با استفاده از ویزای کار، بسیار محدود می‌شود که همین مساله بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی را نگران کرد. دولت کانادا از شرایط موجود بهره‌برداری کرده و مسیر پذیرش مهندسان، مدیران ارشد و دیگر متخصصان در زمینه تکنولوژی را هموارتر کرده و تلاش می‌کند افراد بازمانده از ورود به خاک آمریکا را به سمت کشور خود بکشاند. Navdeep Bains وزیر نوآوری کانادا در مصاحبه‌ای عنوان کرد که درهای کانادا برای ورود ایده‌های نو، بازارهای تجاری جدید و مهم‌تر از همه برای همه مردم باز است تا شرکت‌های مختلف بتوانند بیش از پیش رونق پیدا کنند. کشور کانادا سال گذشته با معرفی و اجرای طرح Go North، عملا تلاش کرد سرمایه‌های متمایل به قطب تکنولوژیک دنیا، سیلیکون ولی را جذب کشور خود کند(هدف اصلی این برنامه، جذب مهاجرانی بود که مدت‌ها پیش خاک این کشور را ترک کردند و مناطقی مانند سان‌فرانسیسکو، Bay Area، سیاتل و لندن را برای سکونت انتخاب کردند).

این مهاجران ۱۵سال پیش به دلیل فضای کم‌جان تکنولوژی در کانادا، این کشور را ترک کردند و حالا با دیدن رشد چشمگیر اکوسیستم تکنولوژیک در این کشور مبهوت مانده‌اند و دلتنگ خاک این کشور هستند. برنامه جدید ویزا Global Skills کانادا، برای جذب افرادی با تخصص‌ها و تجارب به خصوص ایجاد شده است. همین حالا نیز شهرهای تورنتو و واترلو، خانه بسیاری از استارت‌آپ‌هاست مانند شرکت بلک بری که سال‌هاست در این کشور منزل دارد. اما با افزایش بی‌سابقه رشد فضای تکنولوژیک، شرکت‌های کانادایی حالا باید به مرحله بعدی ارتقا پیدا کنند و برای ادامه روند رشد و توسعه، از تعداد بیشتری از افراد متخصص و خلاق بهره ببرند.