تعطیلی 250 واحد صنفی رایانه در بهار

دنیای اقتصاد: گزارش سه ماه پایانی اولین فصل سال حاکی از آن است که بهار شروع خوبی برای سال کاری صنف رایانه در پایتخت نبوده است و آمار تعطیلی و بسته شدن واحدهای صنف رایانه از تاثیرگذاری رکود بازار بر ادامه فعالیت این صنف حکایت دارد. تازه‌ترین آمار نشان می‌دهد که تنها در بخش‌های مرکزی شهر تهران ۲۵۰ فعال واحدهای صنفی به دلایل مختلف اقتصادی تصمیم به تعطیل کردن فروشگاه‌ها و واحدهای خود گرفته‌اند.

مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه رایانه تهران با ارائه این آمار به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «در مجتمع‌هایی که افراد سرمایه‌گذاری می‌کردند و ملک خود را به صنف رایانه اجاره می‌دادند و بسیار هم پرمتقاضی بودند، حالا واحدهای صنفی خالی بی‌شماری می‌بینید که با اینکه مالکان حاضرند آنها را با قیمت بسیار پایین اجاره بدهند اما هیچ استقبالی از آنها نمی‌شود، حتی واحدهایی که پیش از این دو ساله اجاره داده شده بودند در حال تخلیه کردن هستند. در صنف رایانه تهران باید بگوییم از ابتدای سال تاکنون بیش از ۲۵۰ واحد صنفی به دلایل مختلف ازجمله ناتوانی در پرداخت بدهی‌ها، هزینه اجاره ملک یا ناتوانی در پرداخت مالیات تعطیل و در آستانه بسته شدن قرار دارند.»

رئیس اتحادیه رایانه تهران می‌گوید طبق قانون واحدهای صنفی ۱۵ روز مهلت دارند به دلایل مختلف اقدام به بستن واحد خود کنند و پس از آن باید با ارائه دلایل به اتحادیه اعلام کنند که قادر به ادامه کار نیستند و پس از آن واحد صنفی تعطیل می‌شود.« بر اساس آنچه به ما گزارش داده شده یا در دید بازرسان ما در محدوده مرکزی شهر تهران قرار داشته بالغ بر ۲۵۰ واحد صنفی تعطیل شده‌اند. واحدهایی که حتی برخی از آنها توانایی لازم در پرداخت هزینه‌های آب، برق، گاز و هزینه روزمره خود را نداشتند.»به گفته او سال ۹۵ بازار خوبی برای این صنف نبود و امیدواری‌ها به شروع سال ۹۶ بود. میرمهدی ادامه می‌دهد: «در بهار شوک ناشی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و رکود در یک ماه گذشته موجب متضرر شدن همکاران صنف شد و اکنون نیز که زمان پرداخت مالیات است باعث شده در فصل بهار اوضاع خوبی را برای کسب‌وکار کامپیوتری در تهران شاهد نباشیم.»

میرمهدی خوش‌بین است که با شروع فصل تابستان و تغییرات در بدنه دولت رونق به بازار برگردد، چراکه به گفته او کمبود نقدینگی در سازمان‌های دولتی باعث شده صنوف کالای آی‌تی که بیش از ۷۰ درصد خریدارانش سازمان‌های دولتی هستند مشتریان خود را از دست بدهند. او به نامه‌ای که چندی پیش برای حل مشکلات صنف رایانه به رئیس‌جمهوری نوشته اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در این نامه به ۵ مولفه مهم اشاره کردم که ازجمله مهم‌ترین آنها مسائل مربوط به گمرک و دارایی بود که خوشبختانه جلسه بسیار خوبی با گمرک برگزار کردیم و تصمیم گرفته شد مشکلاتی که وجود دارد با کمک اتحادیه، ماموران ارزش‌گذاری کالا و حراست گمرک برطرف شود.» او ادامه می‌دهد: «بر این اساس به‌زودی گزارش و برنامه‌ای را ارائه خواهیم کرد و امیدواریم با تعامل دولت اتفاقات مثبتی را شاهد باشیم.

با توجه به اینکه تغییر کابینه دولت دوازدهم در پیش است بنابراین اگر دولت به این نامه اهمیت دهد درواقع به خودش کمک کرده است. چراکه مسائل و مشکلاتی که در این نامه به آن اشاره شده به‌طور یکجانبه مطرح نشده و ما این مشکلات را هم از زاویه منافع مردم، صنف و تحقق درآمد دولت بررسی و راهکار ارائه کرده‌ایم و اگر طبق بررسی‌های کارشناسی ما این مشکلات حل و فصل شود، درآمد دولت افزایش می‌یابد و در مجموع شاهد وقوع نتایج خوبی برای همه خواهیم بود.» نامه‌نگاری رئیس اتحادیه رایانه تهران با رئیس جمهوری نشان از آن دارد که بازار کامپیوتر بار دیگر خوش‌بین به آینده در حرکت است و رفع چالش‌های موجود را به تصمیمات اثرگذار دولت منوط می‌داند.