درباره گوشی‌های جدید پیکسل چه می‌دانیم

جی‌اس‌ام: گوشی‌های پیکسل و پیکسل XL از بهترین گوشی‌های پرچمداری هستند که سال گذشته معرفی شدند هرچند عرضه آنها در کشورهای محدودی صورت گرفت و کاربران به‌سختی می‌توانستند این گوشی‌ها را تهیه کنند. می‌توان ادعا کرد که برجسته‌ترین ویژگی این دو گوشی، دوربین آنهاست. کیفیت ثبت عکس و فیلمبرداری این دوربین در میان دوربین دیگر پرچمدارهای موجود در بازار، بسیار قابل‌توجه است. تولید دو گوشی پیکسل و پیکسل XL نقطه شروع کمپانی گوگل در عرصه تولید گوشی بود و مسلما این غول تکنولوژی قصد دارد امسال با قدرت بیشتری با دیگر سازندگان، به رقابت بپردازد. همان‌طور که می‌دانید گوگل قصد دارد امسال نسل جدید پیکسل و پیکسل XL را معرفی و عرضه کند، اما هنوز در مورد تعداد این نسخه‌ها مطمئن نیستیم. هفته گذشته شایعه‌های زیادی درباره تصمیم گوگل برای ساخت این نسخه‌ها منتشر شد که بعضا باهم در تناقض بودند. اخبار قطعی ساخت نسل جدید پیکسل احتمالا تا چند ماه آینده منتشر می‌شود.

طراحی ظاهری

فعلا نمی‌دانیم طراحی ظاهری پیکسل ۲ و Taimen چگونه خواهد بود. البته تصاویر رندرشده‌ای از پیکسل ۲ چند روز پیش منتشر شد که ظاهرا بر اساس شایعه‌های مختلف درباره این گوشی، طراحی‌شده بود. حاشیه‌های صفحه در این تصویر به حداقل رسیده و نسبت ابعاد صفحه‌نمایش به بدنه آن، قابل‌توجه است. البته حاشیه‌های صفحه‌نمایش در پیکسل و پیکسل XL در اندازه معمول دیده می‌شد و نتوانست رضایت کاربران را جلب کند. درباره طراحی صفحه گوشی Walleye هنوز چیزی نمی‌دانیم اما شایعه شده که Taimen صفحه‌نمایش بدون حاشیه دارد و از ترند صفحه‌نمایش لبه تا لبه پیروی می‌کند. اگر گوگل قصد داشته باشد که Taimen را بدون حاشیه طراحی کند، احتمالا از این طراحی برای Walleye هم استفاده خواهد کرد. البته همه این موارد و شایدها فعلا حدس و گمان هستند.

صفحه‌نمایش

انتظار می‌رود که صفحه‌نمایش پیکسل ۲ (Walleye) برابر با ۵ اینچ و صفحه‌نمایش Taimen بیش از ۵/ ۵ اینچ باشد. اگر گوگل سعی کند حاشیه‌ها را در Taimen به حداقل برساند، ممکن است اندازه صفحه‌نمایش این گوشی حتی ۶ اینچ هم باشد. گوگل پیش‌ازاین هم با ساخت گوشی نکسوس ۶ ثابت کرده که می‌تواند فبلتی در این اندازه بسازد. صفحه‌نمایش Walleye و Taimen مانند صفحه‌نمایش پیکسل و پیکسل XL از نوع OLED خواهد بود اما احتمالا تامین‌کننده این پنل‌ها شرکت دیگری است. گوگل سال گذشته پنل‌های دو گوشی‌اش را از سامسونگ خرید و امسال احتمالا با کمپانی LG همکاری می‌کند. گوگل همچنین به کمپانی ال‌جی پیشنهاد داده تا ۸۸۰ میلیون دلار در دپارتمان تولید صفحه‌نمایش آن سرمایه‌گذاری کند تا ال‌جی هم پنل‌های OLED موردنظرش را به موقع تحویل دهد. اگر ال‌جی این قرارداد را بپذیرد، ممکن است مبلغ سرمایه‌گذاری گوگل با توجه به شرایط تامین کالا کمی تغییر کند.

حدس می‌زنیم که کیفیت وضوح تصویر در هر دو نسخه تازه پیکسل کواد اچ‌دی باشد. ظاهرا چندی پیش گوشی Taimen در پایگاه GFXBench بنچمارک شده و فهرستی از مشخصات فنی آن منتشرشده است. طبق اطلاعات درج‌شده در این فهرست، Taimen صفحه‌نمایش ۶/ ۵ اینچی با رزولوشن ۱۳۱۲×۲۵۶۰ و نسبت صفحه‌نمایش ۱۷:۵:۹ دارد. نسبت صفحه‌نمایش در گوشی‌های موجود در بازار حدودا ۱۶:۹ است و فهرست GFXBench نشان می‌دهد که احتمالا صفحه‌نمایش Taimen بلندتر از صفحه‌های معمولی و البته کمی کوتاه‌تر از ال‌جی جی ۶ و اس ۸ / اس ۸ پلاس خواهد بود. هنوز درباره نسبت صفحه‌نمایش پیکسل ۲ (Walleye) اطلاعاتی در دسترس نیست.

سخت‌افزار

اطلاعات مختلفی در فهرست بنچمارک GFXBench درباره Taimen دیده می‌شود. در این فهرست به پردازنده، مقدار رم و حافظه داخلی هم اشاره‌شده است. ظاهرا Taimen ۶/ ۵ اینچی به پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون ۸۳۵ با قدرت فرکانس ۴/ ۲ گیگاهرتز، ۴ گیگابایت رم و ۱۲۸۸ گیگابایت حافظه داخلی مجهز می‌شود. طبق این فهرست همچنین پردازنده گرافیکی این گوشی Adreno ۵۴۰ GPU در نظر گرفته‌شده است. وجود این پردازنده احتمالا برای گیمرها خبر خوشی خواهد بود. در حال حاضر این مشخصات و شایعه‌ها منطقی و مناسب به نظر می‌رسند، اما نمی‌دانیم تا چند ماه آینده ممکن است چه اتفاقاتی بیفتد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، معرفی این دو گوشی احتمالا در پاییز امسال روی می‌دهد. شاید تا آن زمان پردازنده جدیدی معرفی شود که از اسنپ‌دراگون ۸۳۵ هم قوی‌تر باشد. عجیب نیست که در این صورت، گوشی Taimen به پردازنده جدیدتری مجهز شود.

دوربین

در این مورد هم باز به فهرست GFXBench بازمی‌گردیم. در این فهرست شاهد هستیم که دوربین اصلی و سلفی Taimen به ترتیب ۱۲ و ۷ مگا پیکسلی هستند.

نرم‌افزار

Taimen و Walleye گوشی‌های گوگل هستند و عجیب نیست که تازه‌ترین سیستم‌عامل این کمپانی به نام اندروید O به‌صورت پیش‌فرض روی آنها نصب‌شده باشد. جالب است بدانید دو گوشی گوگل پیکسل و پیکسل XL ازلحاظ نرم‌افزاری با دیگر گوشی‌های اندرویدی کمی متفاوتند. گوگل چند اپلیکیشن انحصاری برای این دو منتشر کرده که روی دیگر گوشی‌ها نصب نمی‌شود. حدس می‌زنیم که گوگل سیاست اپلیکیشن‌های انحصاری‌اش را در تولید این دو نسخه تازه هم ادامه ‌دهد. یکی از این اپلیکیشن‌ها Google Assistant است که در ابتدا تنها برای پیکسل منتشر شد و بعدها به دیگر گوشی‌های اندرویدی هم راه پیدا کرد.

قیمت و تاریخ عرضه

گوگل معمولا سخت‌افزارهایش را اوایل پاییز معرفی می‌کند و انتظار داریم که Taimen و Walleye از این قاعده مستثنی نباشند. این غول تکنولوژی عادت دارد مشخصات اصلی سخت‌افزارهایش را در ماه‌های اوت و نوامبر منتشر کند. فعلا هیچ اخباری درباره قیمت احتمالی این دو گوشی منتشرنشده، اما حدس می‌زنیم قیمت Taimen و Walleye در حدود قیمت پیکسل و پیکسل XLباشد. گوگل سال گذشته دو گوشی‌اش را در دو نسخه ۳۲ و ۱۲۸ گیگابایتی عرضه کرده بود. گوگل پیکسل در این دو نسخه به قیمت ۶۴۹ و ۷۴۹ دلار و پیکسل XL به قیمت ۷۶۹ و ۸۶۹ دلار روانه بازار شدند.