مدیریت زنانه در گوگل

دنیای اقتصاد: تنوع جنسیتی در سطوح مختلف کاری در سال‌های اخیر به موضوعی مهم تبدیل شده است، تا جایی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ و شناخته شده جهان بارها به خاطر رعایت نکردن این قاعده مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. در این میان شرکت‌های تکنولوژی هم مستثنا نیستند و نتوانسته‌اند آن‌طور که باید تعادل را میان به‌کارگیری کارمندان مرد و زن برقرار کنند. جالب است بدانید از میان ۱۰ شرکت برتر تکنولوژی جهان تنها سه شرکت از زنان در سطوح بالای مدیریتی به اندازه مردان استفاده می‌کنند. گوگل اما تنها شرکت تکنولوژی است که تقریبا نیمی از تیم مدیریتی‌اش را زنان تشکیل می‌دهند.

اگرچه مدیرعامل گوگل یعنی «ساندار پیچای» و مدیرعامل شرکت مادر آن یعنی آلفابت مرد هستند، اما وقتی به سطوح مدیریتی گوگل می‌رسیم شاهد هستیم که حدود نیمی از آنها و به‌طور دقیق ۴۶ درصد آنها زن هستند. هر چند تیم مدیریتی گوگل از نظر ریاضی دقیقا میان مردان و زنان تقسیم نشده، اما فرصت‌های مدیریتی در این شرکت در مقایسه با دیگر شرکت‌های تکنولوژی برای مردان و زنان نسبتا برابر است. بد نیست بدانید که از میان یازده مدیر ارشد شرکت اپل، تنها یک نفر آنها زن است؛ «آنجلا آهرنتز» معاون ارشد بخش خرده‌فروشی، تنها مدیر ارشد زن در ارزشمندترین شرکت دنیاست. این شرایط در مایکروسافت کمی بهتر است. در این شرکت از میان پانزده مدیر ارشد، سه نفر زن هستند. در شرکت IBM از میان ۲۱ نفر مدیر ارشد، چهار نفر زن هستند. این در حالی است که مدیرعامل IBM یعنی «جینی رومتی» هم یک زن است. در نهایت بررسی‌ها نشان می‌دهد که در میان شرکت‌های برتر و بزرگ تکنولوژی جهان، گوگل بیشترین برابری جنسیتی را در مدیرانش دارد. با این اوصاف مجله بیزینس اینسایدر به بررسی و معرفی مهم‌ترین مدیران ارشد زن در تیم مدیریتی گوگل پرداخته است.

«دیان گرین» معاون ارشد بخش گوگل کلاد: در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ گوگل Bebop Technologies را که استارت‌آپی فعال در زمینه نرم‌افزارهای رایانش ابری بود، خرید. دیان گرین این استارت‌آپ را مدیریت می‌کرد و به این ترتیب گوگل متقاعد شد که گرین را در هیات‌مدیره خود برای رهبری تجارت کلاد یا رایانش ابری این شرکت به‌کار بگیرد. گرین یکی از زنان تاثیرگذار در سیلیکون‌ولی است. او شرکت VMware را به همراه همسرش و یکی از استادان دانشگاه استنفورد در اواخر دهه ۱۹۹۰ تاسیس کرد و سپس به‌عنوان اولین مدیرعامل این شرکت مشغول به‌کار شد.

«سوزان ووجسیکی» مدیرعامل یوتیوب: او شانزدهمین کارمند و اولین زن استخدام شده از سوی گوگل است که در سال ۲۰۱۴ مدیرعامل یوتیوب شد. او در زمانی که معاون ارشد بخش مدیریت محصولات بود، کار نظارت و مدیریت دو محصول تبلیغاتی گوگل یعنی AdWords و AdSense را برعهده داشت. به همین دلیل او تا پیش از انتخاب به‌عنوان مدیرعامل یوتیوب هم لقب مهم‌ترین کارمند گوگل را گرفته بود. فراموش نکنید که ووجسیکی با اجاره گاراژ خانه خود به لری پیج و سرگی برین برای راه‌اندازی اولین دفتر کار گوگل، کمک کرد تا این شرکت تاسیس شود.

«جسیکا پاول» معاون ارشد بخش ارتباطات جهانی: او به شکل رسمی در سال ۲۰۰۶ به گوگل پیوست و تا پیش از آن در بخش روابط عمومی گوگل برای منطقه آسیا، جنوب اروپا و بازارهای نوظهور فعالیت می‌کرد.

«لورین توهیل» معاون ارشد بخش بازاریابی جهانی: او بیش از یک دهه در گوگل فعالیت کرده و حضور داشته است تا در نهایت در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان معاون ارشد انتخاب و معرفی شد. او روند تغییر لوگوی گوگل در سال ۲۰۱۵ را مدیریت کرد و در واقع مغز متفکر پشت پرده بسیاری از جوایز تبلیغاتی گوگل بوده است. توهیل در سال ۲۰۱۶ جایگاه اول را در فهرست خلاق‌ترین معاونان ارشد زن دنیا به خود اختصاص داد.

«جن فیتزپاتریک» مدیر بخش نقشه گوگل: او در تابستان سال ۱۹۹۹ به‌عنوان یک کارآموز وارد گوگل شد و از آن زمان در این شرکت فعالیت کرده است. او در پاییز سال ۲۰۱۴ به‌عنوان مدیر بخش نقشه گوگل انتخاب شد. او یکی از مدیرانی بود که به شکل‌گیری تیم «تجربه کاربری» گوگل کمک کرد و بر روند توسعه نرم‌افزارهایی مانند Google Search، AdWords و News نظارت کرد.

«روث پورات» معاون ارشد و مدیر ارشد مالی: او به‌عنوان مدیر ارشد مالی جدید گوگل در ماه مارس سال ۲۰۱۵ به این شرکت پیوست، اما تا پیش از آن به‌عنوان قدرتمندترین زن وال‌استریت شناخته می‌شد. از زمان ورودش به گوگل کمک کرد تا گوگل در ساختار شرکتی خود رشد کند و به حذف هزینه‌های زائد و اضافه در کل این شرکت هم کمک زیادی کرد.