دنیای اقتصاد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نتایج ارزیابی عملکرد اپراتورهای ارتباطی در استفاده حداکثری از منابع و مهارت‌های ایرانی را در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، اعلام کرد. حسین فلاح جوشقانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی،‌ از ارزیابی عملکرد اپراتورهای ارتباطی ۶ماه اول سال ۱۳۹۵، در استفاده حداکثری از منابع و مهارت‌های ایرانی، براساس ۱۱شاخص و مطابق با مصوبه ۱۶۳کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داد.

وی گفت: «آیین‌نامه اجرایی حمایت از صاحبان صنایع، منابع و مهارت‌های داخل کشور در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات» به منظور ارزیابی و نظارت بر عملکرد اپراتورها در رعایت استفاده حداکثری از منابع و مهارت‌های ایرانی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، تدوین شد. فلاح جوشقانی تصریح کرد: این آیین‌نامه با هدف اجرای سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده و در راستای اجرایی کردن موضوع مصوبه ۱۶۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تدوین و اجرایی شده است. معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تعیین شاخص‌های یازده‌گانه برای ارزیابی عملکرد اپراتورها در این زمینه خبر داد و افزود: استفاده از نیروی انسانی متخصص داخلی، استفاده از توان اجرایی داخلی، استفاده از خدمات مشاوره‌ای داخلی، استفاده از پیمانکاران داخلی، استفاده از تجهیزات فعال تولید داخل و استفاده از تجهیزات غیرفعال تولید داخل، از جمله شاخص‌های مورد ارزیابی در فعالیت اپراتورها است.

وی تاکیدکرد: آموزش نیروی انسانی، اعلام برنامه توسعه به تولیدکنندگان داخلی، اطلاع رسانی مناسب و ایجاد فرصت برای شرکت‌های داخلی، انتقال فناوری به داخل کشور، توسعه، تحقیقات و تجاری‌سازی، نیز از دیگر شاخص‌های تعیین شده برای ارزیابی اپراتورها در سازمان تنظیم مقررات است. فلاح جوشقانی عملکرد اپراتورها در ۶ ماه اول سال ۱۳۹۵ را براساس شاخص‌های یازده گانه تعیین شده تشریح کرد و گفت:‌ از میان شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات تلفن همراه، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، از شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ارتباطی ثابت، شرکت پارس آنلاین و در میان شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات انتقال داده از طریق ارتباطات ماهواره‌ای، شرکت ایران سولار، حائز رتبه نخست استفاده حداکثری از منابع و مهارت‌های ایرانی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات شدند.