6 ویژگی برتر سیستم عامل  iOS 11

جی اس ام: کمپانی اپل در مراسم WWDC ۲۰۱۷ جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل iOS را با نام iOS ۱۱ معرفی کرد. سیستم‌عامل iOS ۱۱ تا فصل پاییز سال ۲۰۱۷ در دسترس کاربران قرار نخواهد گرفت، اما اطلاعات کاملی از آنچه در این نسخه از iOS مشاهده خواهیم کرد در دست داریم. به علاوه نسخه آزمایشی آن هم‌اکنون قابل نصب است. مشخصا آیپد کانون توجه اپل برای توسعه iOS ۱۱ بوده اما این موضوع به معنای کاربردی نبودن آن برای کاربران آی‌فون نیست. می‌خواهیم نگاهی به ۶ مورد از برترین ویژگی‌های آن برای آی‌فون بیندازیم.

۱. کنترل سنتر باز طراحی شده: پس از سال‌ها انتظار، اپل بالاخره بخش کنترل سنتر را در iOS ۱۱ جانی دوباره بخشید. البته کنترل سنتر جدید در نگاه اول کمی غریب است، اما اطلاعات دقیق‌تر از آن پس از بررسی به دست خواهد آمد. در نسخه جدید کنترل سنتر، همه تنظیمات از یک صفحه قابل دسترسی هستند و نیازی به جابه‌جایی بین صفحات نیست و به جای آن اجزای چهارضلعی دارد که با کاربر تعامل برقرار می‌کنند. کافی است با استفاده از فناوری تاچ ۳ بعدی یکی از اجزا را انتخاب کنید تا به شکل تمام صفحه ظاهر شود درست شبیه به همان کاری که در فایل‌ها در صفحه اصلی انجام می‌دهید.

۲. اپلیکیشن‌های iMessage، Siri و Photos درiCloud: به نظر می‌رسد که اپل بالاخره به اطمینان کافی برای یکپارچه‌سازی اطلاعات اپلیکیشن‌های iMessage، Siri و Photos در iCloud رسیده است. این قدم بزرگی برای اپل محسوب می‌شود، چراکه دسترسی به اطلاعات تنها از طریق گوشی آی‌فون امکان‌پذیر بود و با این ویژگی جدید، نگرانی بابت اطلاعات وجود نخواهد داشت و در صورت از دست دادن به هر شکلی، به وسیله iCloud به آنها دسترسی دارید. به نظر می‌رسد که اپل در این زمینه از کمپانی‌هایی چون گوگل پیروی می‌کند اما به هر حال اقدام مناسبی بوده است. همچنین اکنون Siri در آی‌فون و کامپیوتر مک شما شبیه به هم عمل می‌کنند. مهم‌تر از آن، دسترسی به تصاویر موجود در آی‌فون از طریق مک است.

۳. باز طراحی اپ دراور در پیام رسان: اپلیکیشن‌های iMessage یکی از نقاط برجسته در iOS ۱۰ بودند که البته نتیجه آن آنقدرها هم خوب نبود. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد از جمله اینکه پیدا کردن اپلیکیشن‌ها در iMessage کار دشواری بود. اپل راه‌حلی برای این موضوع اندیشیده و نقص آن را در iOS ۱۱ برطرف کرده است. اکنون قادر هستید که به راحتی و با استفاده از نوار انتهای صفحه به این اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشید.

۴. حالت Do Not Disturb به هنگام رانندگی: اپل حالتی به نام Do Not Disturb را برای مواقعی که رانندگی می‌کنید معرفی کرده که می‌تواند امنیت خودروها را افزایش دهد و از تصادفات ناشی از حواس پرتی راننده بکاهد. وقتی این ویژگی را فعال کنید، آی‌فون شما همیشه حضور شما در پشت فرمان و در خودرو را متوجه می‌شود و در آن حالت نوتیفیکیشن‌ها نمایش داده نمی‌شوند و به جز یک صفحه سیاه چیزی نخواهید دید. نحوه شناسایی حضور شما در پشت فرمان هم جالب است. اپل برای این کار از فعال شدن بلوتوث خودرو یا شبکه‌های وای‌فای کمک می‌گیرد. البته می‌توانید مخاطبان خاصی را هم مشخص کنید و هنگام رانندگی آی‌فون شما به صورت خودکار از حضورتان در پشت فرمان به او اطلاع می‌دهد.

۵. پیشرفت Siri و اپلیکیشن‌های SiriKit: دستیار Siri در iOS ۱۱ هوشمندتر است و البته رابط کاربری آن هم ارتقا یافته است. پیشرفت‌هایی هم در بخش صدا صورت گرفته تا صدا طبیعی‌تر به نظر برسد. البته صدای مرد هم به آن افزوده شده است. Siri اکنون از مترجم در زبان‌های چینی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی پشتیبانی می‌کند. Siri همچنین می‌تواند انجام امور شما را به دست بگیرد. می‌تواند مطالب رویت شده از سوی شما در مرورگر Safari را آنالیز کرده و پیشنهادهایی برایتان ارائه کند. اما بزرگ‌ترین ویژگی آن در به روز رسانی SiriKit است. اپل اکنون به توسعه‌دهندگان بیشتری اجازه دسترسی به Siri را می‌دهد. به این ترتیب مدیریت وظایف (Task Management) و برنامه‌های دیگری در دسترس توسعه دهندگان هستند.

۶. باز طراحی اپ استور: در iOS ۱۱ نخستین بار از زمان معرفی در ۹ سال قبل، اَپ استور کاملا از نو طراحی شده است. ظاهر آن در اسکرین شات‌ها قابل مشاهده است. البته زبان طراحی آن بی شباهت با اپل موزیک نیست. اپل اپلیکیشنی به نام Today هم معرفی کرده که روزانه اپلیکیشن‌هایی را به کاربر معرفی می‌کند. محتوای تصویری هم از این پس برای اپلیکیشن‌ها عرضه می‌شود. بخش‌های Apps و Games هم‌اکنون به شکل جداگانه قابل دسترسی هستند و خرید درون برنامه‌ای هم در این بخش‌ها وجود دارد.