اندروید مارشملو از آب‌نبات چوبی پیشی گرفت

جی‌اس‌ام: با آغاز هر ماه میلادی و در هفته اول هر ماه گوگل آماری را درباره نحوه توزیع و میزان استفاده کاربران سیستم عامل اندروید به شکل عمومی منتشر می‌کند. این آمار از بررسی همه دستگاه‌هایی که در ۷ روز گذشته از فروشگاه پلی‌استور گوگل بازدید کرده‌اند استخراج می‌شود. با پایان یافتن هفته اول از ماه ژوئن، آمار مربوط به این ماه نیز منتشر شده و توزیع نسخه‌های مختلف اندروید را بین کاربران نشان می‌دهد. طبق این آمار ششمین نسخه از اندروید، یعنی اندروید ۶ مارشملو بالاخره توانست با ۲/ ۳۱ درصد استفاده کاربران، عنوان پرکاربردترین نسخه از اندروید را دریافت کند.

در یک ماه گذشته با عرضه پرچمداران جدید شرکت‌ها و همچنین عرضه به‌روزرسانی‌های مختلف برای دستگاه‌های قدیمی‌تر، اندروید ۶ مارشملو و اندروید ۷ نوگت سیر صعودی خود را در کسب سهام بازار حفظ کرده‌اند. طبق این آمار اندروید ۰/ ۷ و اندروید ۱/ ۷ نوگت با رشد ۴/ ۲۴ درصدی توانسته‌اند سهم خود را به ۵/ ۹ درصد افزایش بدهند و اندروید ۶ مارشملو با کسب ۲/ ۳۱ درصد از سهم کاربران اندروید، پراستفاده‌ترین نسخه از اندروید شود. بعد از اندروید مارشملو، اندروید آب‌نبات چوبی با ۸/ ۳۰ درصد در جایگاه دوم قرار دارد که با توجه به اینکه احتمالا دیگر شاهد عرضه دستگاهی با این نسخه نخواهیم بود، یعنی هیچ زمانی اندروید ۵ به جایگاه اول برنمی‌گردد.در جایگاه سوم اندروید ۴/ ۴ کیت کت قرار گرفته است. با اینکه بیش از سه سال از عرضه این نسخه از سیستم‌عامل اندروید می‌گذرد، همچنان ۱/ ۱۸ درصد از دستگاه‌های اندرویدی در حال استفاده از آن هستند. نسخه‌ قدیمی‌تر ۱/ ۴ تا ۳/ ۴ جلی‌بین هم در مجموع ۸/ ۸ درصد از سهام را در اختیار دارد و در انتها اندروید ۴ بستنی نونی و اندروید ۳/ ۲ نان زنجبیلی هریک با ۸/ ۰ درصد عملا نسخه‌های از رده خارج شده هستند.

با اینکه گوگل از نسخه ۱/ ۷ نوگت عبور کرده و در حال توسعه اندروید ۸ است، هنوز کمتر از ۱۰ درصد از کاربران اندرویدی از این نسخه استفاده می‌کنند. علت اصلی این اتفاق را می‌توان در سیستم به‌روزرسانی و توزیع شرکت‌های تولیدکننده گوشی جست‌وجو کرد که گاه برای یک به‌روزرسانی ممکن است به چند ماه زمان نیاز داشته باشند. با توجه به روند فروش گوشی‌های جدید و به‌روزرسانی‌هایی که در راه هستند، در ماه آینده احتمالا باز هم شاهد رشد اندروید ۷ خواهیم بود و آب‌نبات چوبی گوگل بیش از پیش کمرنگ خواهد شد. با ادامه پیدا کردن این روند بعید به نظر می‌رسد مارشملو در آینده نزدیک قصد پایین آمدن از بالای جدول را داشته باشد و برای تغییرات اساسی‌تر در سهام بازار احتمالا باید منتظر عرضه نسخه جدید سیستم عامل اندروید بمانیم.