باارزش‌ترین تک‌شاخ‌های تکنولوژی جهان

آی تی ایران: بر اساس نقشه‌ای که به تازگی شرکت Insights CB منتشر کرده است، ۱۹۷ شرکت تکنولوژی، در سطح جهانی «تک‌شاخ» محسوب می‌شوند یعنی ارزشی بیش از یک میلیارد دلار دارند. این شرکت‌ها روی هم ارزشی معادل ۶۷۹ میلیارد دلار دارند و تاکنون بیش از ۱۴۲میلیارد دلار سرمایه به دست آورده‌اند. این نقشه، شرکت‌های ۱۳حوزه از جمله تجارت الکترونیک/ بازار فروش، نرم‌افزار و سرویس‌های اینترنتی،FinTech یا فناوری نوآورانه مالی، شبکه‌های اجتماعی، امنیت سایبری، Big Data، خدمات مربوط به سلامت، مدیا، سخت‌افزار، نرم‌افزار و سرویس‌های موبایل، معاملات املاک و زمینه‌های دیگر را شامل می‌شود. در ادامه به برخی اطلاعات آماری اشاره شده در این نقشه می‌پردازیم:

در سال جاری، ۲۲ تک‌شاخ جدید به وجود آمده‌اند که ۷شرکت از آنها در زمینه نرم‌افزارها و سرویس‌های اینترنتی فعالیت دارند. پنج شرکت تک‌شاخ برتر در سطح جهانی به قرار زیر هستند:

۱. اوبر(با ارزش ۶۸میلیارد دلار)

۲. Didi Chuxing(با ارزش ۵۰میلیارد دلار)

۳. شیائومی(با ارزش ۴۶میلیارد دلار)

۴. Airbnb(با ارزش ۲۹میلیارد دلار)

۵. Palantir Technolgies (با ارزش ۲۰ میلیارد دلار)

سه حوزه در سطح جهانی بیشترین میزان فعالیت تک‌شاخ‌ها و شرکت‌های برتر را تشکیل می‌دهند: تجارت الکترونیک یا E-Commerce (۱۳ درصد)، خدمات و نرم‌افزارهای اینترنتی(۱۴درصد) و FinTech فناوری نوآورانه مالی(۱۱درصد). بیش از نیمی از جمعیت تک‌شاخ‌ها در آمریکا واقع شده‌اند. کشورهای بعدی با بیشترین تک‌شاخ‌ها عبارتند از: چین(۲۳درصد)، هند(۴ درصد)، انگلستان(۴ درصد)، آلمان (۲ درصد) و کره جنوبی(۲ درصد). هیچ کشور دیگری بیش از سه شرکت خصوصی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار ندارد.